Busitalia inwestuje 43 mln euro w 111 nowych autobusów Mercedes i Setra
Daimler Buses dostarczy 111 nowoczesnych autobusów marek Mercedes-Benz i Setra dla włoskiego operatora Busitalia – spółki zależnej Trenitalii, wchodzącej w skład narodowego przewoźnika kolejowego Ferrovie dello Stato Italiane.
Umowa została zawarta w ramach przetargu, a dostawy rozpoczną się w czerwcu 2025 roku. Pojazdy te będą wyposażone w nowoczesne udogodnienia, takie jak ergonomiczne fotele, gniazda USB, USB-C i 230V przy każdej parze siedzeń, Wi-Fi oraz przestrzenie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo, niektóre modele będą posiadały zaawansowane systemy bezpieczeństwa, w tym kamery 360° i cyfrowe lusterka.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów i w jakiej liczbie zostaną dostarczone dla włoskiego operatora Busitalia w ramach kontraktu z Daimler Buses?
- Jakie systemy bezpieczeństwa będą standardowo zainstalowane w nowych autobusach dostarczanych przez Daimler Buses dla Busitalii?
- Jakie źródła napędu i rodzaje paliwa przewidziano dla nowych autobusów Mercedes-Benz i Setra we flocie Busitalii?
Mercedes-Benz i Setra
Zamówienie zostało ogłoszone 12 czerwca 2025 roku i dotyczy dostawy łącznie 111 autobusów turystycznych, podzielonych na trzy partie:
- 80 egzemplarzy Mercedes-Benz Tourismo (12,30 m, 55 miejsc),
- 20 egzemplarzy Mercedes-Benz Tourismo M/3 (13,12 m, 53–55 miejsc, wersje Luxline),
- 11 piętrowych autobusów Setra S 531 DT (14 m długości, 70–81 miejsc pasażerskich).
Wszystkie nowe autobusy posiadają:
- systemy bezpieczeństwa: ABA6, Preventive Brake Assist 2, Sideguard Assist 2, Attention Assist, MirrorCam, tester alkoholu, kamery 360°,
- wysoki komfort: klimatyzacja z filtrami antywirusowymi, fotele Luxline lub Voyage Plus, Wi-Fi, ładowarki USB i 230 V, toalety i kabiny sypialne dla kierowców (na trasach dalekobieżnych),
- udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami, m.in. windy, rampy i dedykowane przestrzenie.
Plus serwis
Nowa flota będzie wspierać transport kolejowy w całych Włoszech – autobusy będą pełnić funkcje uzupełniające i integrujące w systemie transportu publicznego, m.in. dzięki działalności Busitalia Rail Service.
Dostawy zakończą się do końca 2025 roku, a całkowita wartość inwestycji wynosi 43 mln euro.
Pojazdy napędzane są silnikami Euro 6 – OM 470 (428 KM) w modelach Tourismo oraz OM 471 (510 KM) w Setra S 531 DT. Autobusy mogą być zasilane także syntetycznym paliwem HVO.
Wszystkie pojazdy są objęte dziesięcioletnim kontraktem serwisowym Omniplus oraz pakietem usług cyfrowych (Digital Services Package).
Zakupowe tło
Daimler Buses Italia osiągnął rekordowy wynik – według prezesa Stefano Giordaniego, spółka dostarczyła dotychczas do Busitalii łącznie 963 autobusy, w tym:
- 352 autobusy miejskie,
- 484 autobusy międzymiastowe,
- 127 pojazdów turystycznych.
Busitalia zarządza flotą ponad 3000 pojazdów, a nowa dostawa wpisuje się w strategię unowocześniania i cyfryzacji. Firma równolegle intensyfikuje usługi Airlink, zapewniając bezpośrednie połączenia autobusowe między głównymi miastami a lotniskami. Nowe trasy obejmują m.in.:
- Padwa – Lotnisko Marco Polo w Wenecji,
- Perugia i Asyż – Lotnisko w Umbrii,
- Salerno – Lotnisko Salerno Costa d’Amalfi.
Ponadto, od 30 marca 2025 roku zwiększono liczbę połączeń promowych na jeziorze Trasimeno, łącząc miejscowości takie jak Passignano, Tuoro i Castiglione del Lago z wyspami na jeziorze.
W ramach dążenia do zrównoważonej mobilności, Busitalia podpisała trzyletnią umowę ramową na dostawę do 150 elektrycznych autobusów miejskich IVECO E-WAY. Pierwsze 18 pojazdów zostało dostarczonych w lipcu 2023 roku do miast Padwa i Rovigo. Autobusy te mają długość 12 metrów i są wyposażone w klimatyzację, gniazda USB oraz systemy wizyjne wspomagające kierowcę.
Nie tylko tabor
W marcu 2025 roku Busitalia Rail Service sfinalizowała przejęcie firmy SIMET, specjalizującej się w przewozach pasażerskich na długich dystansach. To strategiczne posunięcie ma na celu wzmocnienie obecności Busitalia na południu Włoch oraz rozszerzenie oferty zintegrowanej mobilności na poziomie krajowym. Przejęcie zapewnia ciągłość operacyjną SIMET oraz pełne zabezpieczenie miejsc pracy.
Na początku czerwca 2025 roku Trenitalia, również należąca do Grupy FS, stała się jedynym właścicielem Busitalia. Celem tej integracji jest stworzenie spójnego systemu mobilności, łączącego transport kolejowy i autobusowy, co ma zapewnić pasażerom bardziej efektywne i komfortowe podróże.Te działania wpisują się w strategię Busitalia, której celem jest oferowanie nowoczesnych, zrównoważonych i zintegrowanych usług transportowych na terenie Włoch.
Komentarze