Bukareszt zamawia 22 trolejbusy od Yutonga. Pierwszy taki kontrakt w Europie
Bukareszt podpisał 24 czerwca 2025 roku umowę na dostawę 22 trolejbusów o długości 12 metrów z chińskim producentem Yutong.
Kontrakt realizowany będzie przez firmę Anadolu Automobil Rom, która reprezentuje Yutonga na rynku rumuńskim. Równolegle w tym roku trwają poprzednie dostawy od Solarisa i Skody. O tych „starych, dobrych czasach współpracy polsko-czeskiej” pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Teraz obie strony się rozeszły, a zyskali na tym Chińczycy.
Rozkład jazdy:
- Ile trolejbusów Yutong ma zostać dostarczonych do Bukaresztu?
- Jaki zasięg autonomiczny powinny mieć trolejbusy zamówione przez Bukareszt?
- Które miasto przygotowuje się do zakupu 160 trolejbusów, solo i przegubowych?
Yutong debiutuje w Bukareszcie
To kolejny krok w realizowanej przez Bukareszt strategii modernizacji transportu publicznego, która w ostatnich latach objęła zakup 100 elektrycznych autobusów, 100 tramwajów oraz 100 trolejbusów.
Tym razem miasto zdecydowało się na 22 nowe trolejbusy z pomocniczym napędem bateryjnym. Każdy z pojazdów ma mieć długość 12 metrów, pomieścić minimum 85 pasażerów, w tym przynajmniej 26 na miejscach siedzących, i zapewniać autonomiczny zasięg co najmniej 20 kilometrów. Pojazdy będą objęte gwarancją do 350.000 kilometrów lub 5 lat.
Umowa przewiduje dostarczenie pojazdów w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania, a całkowity koszt projektu – finansowanego z funduszy UE w ramach rumuńskiego Krajowego Planu Odbudowy (PNRR) – wynosi około 71.500.000 RON brutto / czyli ok 61.490.000 PLN (przy kursie 1 RON = 0,86 PLN)
Analiza oferty i budżetu
Jedyną ofertę w przetargu złożyła Anadolu Automobil Rom, proponując pojazdy marki Yutong na bazie modelu U12. Wartość oferty wyniosła 70.400.000 RON brutto / ok 60.544.000 PLN brutto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi około 71.500.000 RON brutto. Oznacza to, że oferta zmieściła się w budżecie, a cenę jednostkową netto za jeden trolejbus na bazie U12 wynosi 3.520.000 RON brutto, czyli około 3.027.200 PLN.
Decyzja o wyborze została podjęta zgodnie z przetargowymi kryteriami oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne – 30%
✅ Gwarancja – 10%
Trolejbusy Yutong U12 są wyposażone w centralny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, zintegrowany system odzysku energii, wydajny układ HVAC oraz baterie zapewniające zasięg autonomiczny minimum 20 km. Producent deklaruje pojemność 93 pasażerów, z czego 32 miejsca siedzące. Bukareszt oczekuje pojazdów gotowych do eksploatacji miejskiej, przystosowanych do różnych warunków pogodowych oraz niskiej emisji hałasu i drgań.
Dodajmy, że to nie jedyny rumuński zwrot w przetargach na trolejbusy – w porównaniu do poprzednich dostaw opartych na duecie Solaris-Skoda. We wrześniu 2024 roku Miasto Timișoara sfinalizowało kontrakty z firmą Bozankaya na dostawę 33 nowoczesnych trolejbusów, które mają zasilić flotę transportu publicznego w ramach projektów finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (PNRR 2020–2026). Podpisane umowy obejmują zakup 8 trolejbusów o długości 12 metrów oraz 25 pojazdów przegubowych o długości 18 metrów. Łączna wartość przetargu przekracza 78 mln RON.
A co z Budapesztem?
Tymczasem Budapeszt również przygotowuje się do dużych zakupów trolejbusów. Operator BKK ogłosił przetarg na 160 pojazdów – solo i przegubowych – z opcją rozszerzenia. W postępowaniu wzięły udział cztery firmy, a najwyżej oceniono ofertę złożoną przez konsorcjum Ikarus-Yutong, reprezentowane przez Electrobus Europe Zrt. Oferta ta otrzymała najwyższą punktację m.in. za najniższą cenę jednostkową: 451.500 EUR za pojazd solo i 649.500 EUR za przegubowy.
W przetargu startowały także Bozankaya oraz Solaris, jednak propozycja polskiego producenta została oceniona jako najmniej konkurencyjna – głównie ze względu na wysoką cenę (799.000 EUR za pojazd solo) i niższy zasięg autonomiczny (15 km).
Jeśli oferta konsorcjum Ikarus-Yutong zostanie oficjalnie zatwierdzona, będzie to kolejny etap ekspansji chińskiego producenta na rynki Unii Europejskiej i pierwszy duży kontrakt trolejbusowy poza Bukaresztem. BKK planuje znaczną rozbudowę sieci trolejbusowej do 2030 roku, a nowe pojazdy mają odegrać w tym kluczową rolę.
Komentarze