Bratysława kupuje jeszcze diesle. SOR z umową na 80 autobusów przegubowych
9 września 2025 roku podpisano umowę ramową na dostawę 80 przegubowych autobusów z silnikami diesla dla Dopravný podnik Bratislava.
Postępowanie ogłoszono wcześniej jako „Nákup 110 kĺbových autobusov na dieselový pohon”, które na końcu zredukowano do 80 sztuk. Przypomnijmy, że ta inwestycja następują po wprowadzeniu w ubiegłym roku kilkudziesięciu nowych tramwajów i trolejbusów. DPB ma również zamówionych osiem autobusów przegubowych z napędem CNG (od SOR) oraz dziesięć jednokierunkowych tramwajów od Skody.
Rozkład jazdy:
- Kto został wybranym dostawcą 80 przegubowych autobusów dla Dopravný podnik Bratislava i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
- Jakie parametry techniczne i wymagania muszą spełniać nowe pojazdy dla Bratysławy?
- Według jakich kryteriów oceniano oferty w tym przetargu?
Dwie oferty
Zamówienie obejmuje dostawę 80 nowych, niskopodłogowych, trójosiowych autobusów miejskich o napędzie wysokoprężnym. Umowa została zawarta na okres 48 miesięcy. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego, pojazdy muszą pomieścić co najmniej 130 pasażerów i mieć długość między 17,5 a 18,8 metra.
W przetargu (w pierwotnej wersji na 120 pojazdów) wpłynęły dwie oferty – obie od producentów z krajów UE. Domyślamy się, że od SOR i Iveco. Najtańszą złożyła czeska firma z Libchavy, proponując 43.538.000 EUR brutto. Druga oferta opiewała na 44.528.000 EUR brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 48.620.000,00 EUR.
Wybranym wykonawcą została firma SOR Libchavy spol. s r.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę, a cena jednostkowa netto za bratysławski model SOR NS18 wynosi 1.390.909 PLN brutto, co przy przegubowych konstrukcjach można uznać za konkurencyjną cenę. Ostateczna wartość inwestycji – przy zmniejszonym wolumenie do 80 sztuk – wyniosła ponad 31 mln euro netto i będzie finansowana z kredytu.
Zamawiający ogłosił wybór zwycięzcy opierając sie na ocenie ofert według następujących kryteriów:
✅ Cena całkowita (waga: 85%)
✅ Koszty eksploatacyjne zużycia paliwa (6%)
✅ Koszty emisji (3%)
✅ Chłodzenie przestrzeni pasażerskiej (3%)
✅ Wydajność sprężarki klimatyzacji (3%)
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamówienia publicznego: 600180-2025 – Wyniki – crz.gov.sk
Co dalej?
Nowe autobusy zaoferują nie tylko wyższy komfort, ale także najnowsze technologie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa będą wyposażone m.in. w system ostrzegania przed kolizją z pieszymi i rowerzystami, eliminację martwego pola, ochronę przed cyberatakami czy inteligentne dostosowanie prędkości. Na pokładzie znajdzie się także system ostrzegający kierowcę przed sennością i utratą koncentracji. Pojazdy otrzymają nowoczesne silniki spełniające normę emisji Euro 6e, zastępując starsze autobusy z normą Euro 5, co pozwoli na bardziej ekologiczną i oszczędną eksploatację.
Komfort pasażerów zapewni wydajna klimatyzacja, a przeglądy gwarancyjne i obsługę serwisową przejmie producent. Wnętrze zostanie wyposażone w nierdzewne poręcze i uchwyty, gniazda USB, WiFi, monitoring oraz system automatycznego liczenia pasażerów. Oczywiście znajdzie się też nowoczesny system informacji pasażerskiej z możliwością śledzenia przesiadek w czasie rzeczywistym i kolorowym wyświetlaczem zewnętrznym.
Nowe pojazdy zostaną dostarczone w ramach umowy ramowej najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia. Zakupy mają stopniowo wycofywać tabor w wieku 12–14 lat.
Zakupowe tło
Proces zakupów autobusów i ogólnej modernizacji taboru przez Dopravný podnik Bratislava (DPB) w ostatnich latach wygląda następująco:
- W latach 2022/2023 DPB podpisał kontrakt na dostawę czterech autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. To pierwsze wodorowe pojazdy w stolicy Słowacji i jednocześnie w całym kraju. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia nawet do 40 sztuk.
- DPB wybrało także ofertę producenta SOR Libchavy także w przetargu na przegubowych autobusów CNG. Pojazdy mają długość ok. 18,75 metra, są niskopodłogowe i mieszczą do 177 pasażerów.
- Równolegle DPB inwestuje w nowoczesne tramwaje elektryczne (zarówno jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe) oraz nowe trolejbusy przegubowe i hybrydowe. Wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
- W 2025 roku ogłoszono zamiar zakupu do 40 elektrobusów przegubowych, jednak pełna dokumentacja przetargowa nie jest jeszcze publicznie dostępna.
Komentarze