Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława kupuje jeszcze diesle. SOR z umową na 110 autobusów przegubowych

infobus
15.09.2025 15:01
0 Komentarzy

9 września 2025 roku podpisano umowę ramową na dostawę 110 przegubowych autobusów z silnikami diesla dla Dopravný podnik Bratislava.

Postępowanie ogłoszono wcześniej jako „Nákup 110 kĺbových autobusov na dieselový pohon”. Dostawy pojazdów będą realizowane sukcesywnie przez 4 lata od daty podpisania umowy.

Rozkład jazdy:

  1. Kto został wybranym dostawcą 110 przegubowych autobusów dla Dopravný podnik Bratislava i jaka była wartość zwycięskiej oferty?
  2. Jakie parametry techniczne i wymagania muszą spełniać nowe pojazdy dla Bratysławy?
  3. Według jakich kryteriów oceniano oferty w tym przetargu?
Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Dwie oferty

Zamówienie obejmuje dostawę 110 nowych, niskopodłogowych, trójosiowych autobusów miejskich o napędzie wysokoprężnym. Umowa została zawarta na okres 48 miesięcy. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego, pojazdy muszą pomieścić co najmniej 130 pasażerów i mieć długość między 17,5 a 18,8 metra.

Wybranym wykonawcą została firma SOR Libchavy spol. s r.o., która złożyła najkorzystniejszą ofertę – 43.538.000,00 EUR brutto, co przekłada się na ok 153.000.000 PLN brutto według średniego kursu.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 48.620.000,00 EUR netto (czyli ponad 170.000.000 PLN netto), co oznacza, że oferta zwycięska była wyraźnie niższa od budżetu

W przetargu wpłynęły dwie oferty – obie od producentów z krajów UE. Domyślamy się, że od SOR i Iveco. Najtańszą złożyła czeska firma z Libchavy, proponując 43.538.000 EUR brutto. Druga oferta opiewała na 44.528.000 EUR brutto, co odpowiada kwocie wyższej o prawie 1 milion euro.

Cena jednostkowa netto za bratysławski model SOR NS18 wynosi 1.390.909 PLN brutto, co przy przegubowych, pełnowymiarowych konstrukcjach jest wartością konkurencyjnąy.

Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Co dalej?

Zamawiający ogłosił wybór zwycięzcy, a obecnie oczekujemy formalnego potwierdzenia przyznania kontraktu oraz publikacji szczegółowego harmonogramu dostaw. Decyzja została oparta na ocenie ofert według następujących kryteriów:

✅ Cena całkowita (waga: 85%)
✅ Koszty eksploatacyjne zużycia paliwa (6%)
✅ Koszty emisji (3%)
✅ Chłodzenie przestrzeni pasażerskiej (3%)
✅ Wydajność sprężarki klimatyzacji (3%)

Zakupy autobusowe mają stopniowo wycofywać tabor w wieku 12–14 lat. Nowe autobusy będą lepiej dostosowane do pracy w mieście: większe kabiny kierowców, bardziej wydajna klimatyzacja, systemy monitoringu martwego pola i dodatkowe rozwiązania zwiększające komfort pasażerów.

Dostawy pojazdów będą realizowane sukcesywnie przez 4 lata od daty podpisania umowy, ale dokładny harmonogram dostaw dla przetargów na autobusy CNG i diesel nie został jeszcze opublikowany. Brakuje też szczegółowych danych o podziale dostaw w poszczególnych latach.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie zamówienia publicznego: 600180-2025 – Wyniki – crz.gov.sk

Trwa proces modernizacja taboru DPB Bratysława
Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Zakupowe tło

Proces zakupów autobusów i ogólnej modernizacji taboru przez Dopravný podnik Bratislava (DPB) w ostatnich latach wygląda następująco:

W latach 2022/2023 DPB podpisał kontrakt na dostawę czterech autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. To pierwsze wodorowe pojazdy w stolicy Słowacji i jednocześnie w całym kraju. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia nawet do 40 sztuk.

DPB wybrał ofertę producenta SOR Libchavy także w przetargu na 130 przegubowych autobusów CNG. Pojazdy mają długość ok. 18,75 metra, są niskopodłogowe i mieszczą do 177 pasażerów.

Równolegle DPB inwestuje w nowoczesne tramwaje elektryczne (zarówno jednokierunkowe, jak i dwukierunkowe) oraz nowe trolejbusy przegubowe i hybrydowe. Wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację, systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

\Ogłoszono zamiar zakupu do 40 elektrobusów przegubowych, jednak pełna dokumentacja przetargowa nie jest jeszcze publicznie dostępna.

Trwa proces modernizacja taboru transportu publicznego w Bratysławie / fot. DPB

Komentarze