Bogota zamawia nowe elektrobusy. 364 nowe pojazdy dla TransMilenio
Stolica Kolumbii, Bogota, wprowadzi w przyszłym roku 364 nowe elektrobusy do systemu TransMilenio, zwiększając liczbę elektrycznych autobusów do 1.850.
Wśród nowych pojazdów znajdzie się także 50 przegubowych autobusów z wysoką podłogą i napędem hybrydowym. Nowy autobus dla TransMilenio został już zaprezentowany przez chińską firmę BYD.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych elektrobusów Bogotá wprowadzi do systemu TransMilenio w 2025 roku?
- Jakie korzyści ekologiczne i społeczne przyniesie wprowadzenie nowych autobusów?
- Jakie technologie będą wykorzystywane w nowych autobusach TransMilenio?
TransMilenio – kluczowy system transportu w Bogocie
TransMilenio to obok metra najważniejsza sieć transportu publicznego w Bogocie i w Kolumbii. Jest jednym z najbardziej rozwiniętych systemów BRT (Bus Rapid Transit) na świecie. Codziennie w systemie odbywa się ponad 4 miliony podróży, a tabor autobusowy liczy około 11 tysięcy pojazdów. TransMilenio zatrudnia 35 tysięcy osób, a miesięczny przebieg autobusów wynosi ponad 10 milionów kilometrów.
Miasto pracuje nad odnowieniem swojego taboru w ramach projektu „Bogotá, mi Ciudad, mi Casa” („Bogota, moje miasto, mój dom”). Dzięki ogłoszonym zakupom, system TransMilenio będzie liczył 1.850 elektrycznych autobusów, co umocni pozycję Bogoty jako lidera w dziedzinie innowacji i pioniera dekarbonizacji transportu publicznego w Kolumbii. Miasto zainwestowało także w elektryfikację 8 stanowisk do ładowania i utrzymania pojazdów.
Korzyści ekologiczne i społeczne
Wprowadzenie nowych autobusów przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o 18.378 ton rocznie w porównaniu do pojazdów z silnikami diesla. To odpowiada zasadzeniu 835 638 drzew. Dodatkowo, wprowadzenie nowych pojazdów zmniejszy poziom hałasu w mieście o 36–27%.
Do systemu trafią różne typy elektrycznych autobusów: 10 przegubowych, 50 przegubowych z napędem hybrydowym, 98 standardowych oraz 206 minibusów. Jednocześnie wycofanych zostanie 237 autobusów starszych niż 15 lat. Nowe pojazdy pozwolą na wprowadzenie nowych tras i usług, a także zwiększą pojemność systemu o 2%.
Nowoczesne technologie i udogodnienia
Nowe autobusy będą wyposażone w miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, niebieskie priorytetowe miejsca, a także specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy będą również posiadały nowoczesne technologie, takie jak kamery, system monitorowania martwego pola, porty USB, czujniki wagi i Wi-Fi. Autobusy przegubowe połączą główne stacje i przystanki w sieci regionalnej TransMiZonal, co umożliwi realizację miejskich projektów, takich jak przedłużenie głównej trasy na Avenida Ciudad de Cali i 68. Avenue, które będą szczególnie korzystne dla mieszkańców dzielnic Bosa i Kennedy.
Nowy elektrobus od BYD
Chińska firma BYD zaprezentowała nowy elektryczny autobus, który będzie produkowany lokalnie w Bogocie. Autobus powstał we współpracy z firmami Hino i Marcopolo (Superpolo) i został zaprojektowany z myślą o Kolumbii oraz jej systemach transportu publicznego. Autobus pomieści 160 pasażerów, a jego konfiguracja spełnia wymagania TransMilenio. W Bogocie, gdzie BYD od 2020 roku eksploatuje ponad 1.470 autobusów, w tym elektrycznych, będzie testowany pierwszy pojazd z wysoką podłogą na platformie elektrycznej BYD. Wyniki testów będą kluczowe dla finalnej wersji pojazdu.
Zaawansowana technologia i energooszczędność
Nowy autobus jest wyposażony w nowoczesny napęd elektryczny oraz w recyklowalne baterie LFP, które zapewniają zasięg od 300 do 350 kilometrów na jednym ładowaniu. Szybki system ładowania pozwala na naładowanie baterii do 100% w mniej niż dwie godziny, co zapewnia praktycznie ciągłą eksploatację pojazdu. Autobus wyposażony jest również w system rekuperacji energii, który odzyskuje energię podczas hamowania, co poprawia efektywność energetyczną pojazdu o 40% w porównaniu do tradycyjnych modeli z silnikami diesla. BYD oferuje także inteligentny system zarządzania flotą w czasie rzeczywistym.
Komentarze