Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

BMC z premierą autobusów miejskich Procity+ EV na Busworld 2025

infobus
07.10.2025 19:02
0 Komentarzy

Turecki producent autobusów BMC Otomotiv zaprezentował na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli swoją nową generację pojazdów miejskich Procity+ EV.

Pojazdy wyposażone są w elektryczny układ napędowy opracowany wspólnie z niemiecką firmą Kiepe Electric. Dla BMC, które w tym roku świętuje 61-lecie działalności, była to jedna z najważniejszych premier w historii marki i mocny krok w stronę elektromobilności.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa warianty obejmuje nowa generacja autobusów BMC Procity+ EV zaprezentowana na targach Busworld Europe 2025?
  2. Jakie kluczowe technologie dostarczyła firma Kiepe Electric dla napędu eDrive zastosowanego w Procity+ EV?
  3. Jakie są strategiczne cele BMC Otomotiv w zakresie rozwoju elektromobilności do 2030 roku?

Nowa generacja Procity+ EV

Światowa premiera BMC Procity+ EV odbyła się 5 października 2025 r. na stoisku producenta w hali 3 (stanowisko 306).
Nowa linia autobusów obejmuje dwa warianty:

  • Procity+ 12 EV – klasyczny autobus miejski,
  • Procity+ 18 EV – przegubowy model BRT, przeznaczony do obsługi korytarzy dużej przepustowości.

W obu zastosowano napęd elektryczny Kiepe eDrive Unit, opracowany w technologii wysokiej sprawności (98%), który łączy kompaktowy inwerter trakcyjny i zintegrowany system zarządzania energią.

Zgodnie z danymi Kiepe Electric, testy przeprowadzone w cyklu E-SORT potwierdziły zasięg do 490 kilometrów dla wersji 12-metrowej. System ładowania obsługuje moce do 400 kW, co pozwala na pełne uzupełnienie energii w mniej niż 2 godziny.

Sercem napędu jest inwerter trakcyjny Kiepe, ważący zaledwie 25 kg, zapewniający wyjątkową gęstość mocy i wysoki moment obrotowy potrzebny do jazdy w górzystym terenie – co ma duże znaczenie dla klientów z regionów o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu, takich jak Turcja czy południowa Europa.

BMC wprowadziło tutaj również nowy design kabiny kierowcy, z panoramiczną szybą i cyfrowym kokpitem z ekranem 10-calowym HMI. Autobusy otrzymały nową architekturę nadwozia modular frame, pozwalającą na adaptację do różnych długości i typów napędów (EV, CNG, Diesel). Producent zapewnia, że nadwozie Procity+ EV zostało przystosowane do europejskich wymagań homologacyjnych, a baterie będą pochodzić z zakładów w Turcji i UE, co ma zapewnić pełną zgodność z regulacjami EU Battery Regulation 2024/1542.

BMC na Busworld 2025

Oprócz elektrycznej premiery, BMC zaprezentowało również pozostałe pojazdy z aktualnej oferty, pokazując szerokie spektrum napędów i rozwiązań dla operatorów transportu miejskiego:

  • NEOCITY 8.5 EV – kompaktowy autobus elektryczny do obsługi linii miejskich i shuttle,
  • PROCITY 12 Diesel Euro VI-E – niskopodłogowy autobus miejski z silnikiem Cummins spełniającym najnowsze normy emisji,
  • PROCITY+ 12 i 18 EV – nowa seria zeroemisyjna, po raz pierwszy w pełni gotowa do produkcji seryjnej.

Każdy z modeli został zaprojektowany z myślą o redukcji masy, uproszczeniu obsługi i maksymalnej efektywności energetycznej.

I na koniec kilka słów o kooperacji BMC z niemieckim dostawcą technologii Kiepe Electric (część grupy Knorr-Bremse) ma strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju tureckiej marki w Europie. Nowy napęd eDrive pozwala na:

  • zintegrowanie baterii, silnika i inwertera w jednym systemie zarządzania energią,
  • rekuperację do 30% energii w cyklu miejskim,
  • inteligentne zarządzanie temperaturą akumulatorów i komponentów trakcyjnych,
  • diagnostykę predykcyjną (Predictive Maintenance) w czasie rzeczywistym.

Jak podkreśla Kiepe Electric, technologia zastosowana w Procity+ EV to ta sama platforma, która jest już stosowana w trolejbusach i tramwajach elektrycznych nowej generacji w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech.

W stronę elektromobilnej przyszłości

Podczas konferencji prasowej w Brukseli, przedstawiciele BMC podkreślili, że rozwój segmentu e-busów stanowi priorytet strategii firmy na lata 2025–2030.

-„Procity+ EV jest naszą odpowiedzią na wyzwania współczesnych miast – łączy siłę tureckiej inżynierii z europejską technologią napędów elektrycznych. To autobus, który powstał z myślą o przyszłości transportu miejskiego” – powiedział Tuncay Salihoğlu, dyrektor generalny BMC Bus Division.

Założona w 1964 roku BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. to jeden z największych tureckich producentów pojazdów użytkowych, działający w segmencie autobusów miejskich, ciężarówek i pojazdów wojskowych.
Firma eksportuje do ponad 80 krajów, a jej zakład produkcyjny w İzmir Pınarbaşı jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie ośrodków przemysłowych w Turcji.

Komentarze