Blisko MEGA niespodzianki w MPK Częstochowa. Karsan dostarczy 10 elektrobusów?
22 października Gmina Miasto Częstochowa otworzyła oferty w przetargu na dostawę 10 przegubowych autobusów elektrycznych. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty.
Zamówienie to jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport – Zielony transport publiczny”.
Spis treści:
- Jak punktuje wykonawców Częstochowa w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych przegubowych?
- Kto złożył ofertę w przetargu i jaką zaoferował cenę?
- Jakie wymagania techniczne ma zamawiający względem nowych autobusów?
Punktacja ofert
Na początku, przypomnijmy, że zamawiający wyróżnił osiem kryteriów oceny ofert, które nie dzielą się na kolejne podkryteria:
- cena – 60 pkt,
- gwarancja na układ napędowy na okres 120 miesięcy lub dłuższy – 10 pkt,
- gwarancja na magazyny energii elektrycznej na okres 120 miesięcy lub dłuższy –10 pkt,
- największa pojemność znamionowa magazynów energii elektrycznej – 5 pkt,
- największa pojemność pasażerska – 5 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- zaoferowanie systemu ostrzegającego kierowcę w sposób wizualny i dźwiękowy o możliwej kolizji czołowej z pieszymi lub pojazdami lub obiektami stałymi i inicjującego automatyczne hamowanie ograniczające skutki ewentualnej kolizji spowodowanej brakiem reakcji kierowcy – 3 pkt,
- pionowy i poziomy podział poszyć bocznych – 2 pkt.
Trzy oferty
Dotychczasowym dostawcą autobusów elektrycznych dla MPK był Autosan. Tym razem jednak musiało być inaczej, bowiem producent z Sanoka nie ma w swojej ofercie przegubowych elektrobusów. Co ciekawe, SWZ jest liberalne, zaś kryteria oceny ofert – dawały kosmetyczną przewagę marce MAN (z uwagi na systemy bezpieczeństwa). W tej sytuacji spodziewaliśmy się minimum dwóch ofert, ale nie bylibyśmy zaskoczeni gdyby było ich więcej. Nasze przewidywania się potwierdziły, bowiem swoje oferty przedstawiły trzy podmioty:
- BUSNEX POLAND SP. Z O.O. – 39.606.000,00 PLN brutto/ 32.200.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong na poziomie 3.220.000,00 PLN netto,
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 44.083.200,00 PLN brutto/ 35.840.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.584.00,00 PLN netto,
- KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. – cena 36.501.480,00 PLN brutto/ 29.676.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Karsan e-Ata 18 na poziomie 2.967.600,00 PLN netto.
Budżet zamawiającego na nowe przegubowce opiewa na sumę 46.740.000,00 PLN brutto. Oznacza to, że wszystkie oferty zmieściły się w tej kwocie. Jednak najbliżej zwycięstwa jest oferta Karsan. Na ostateczny werdykt musimy jeszcze poczekać.
Przetarg można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5efd3557-0281-4ed0-8f36-65d57cb81dc9
Specyfikacja techniczna
Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 17,5 m do 18,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Jednostką napędową mają być silniki centralne lub silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego o sumarycznej mocy zapewniającej trakcje autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy wyposażony w silnik Diesla, jednak nie mniejszej niż 230 kW. Autobusy mają być wyposażone w magazyn energii o pojemności minimum 530 KWh. Ładowanie magazynów energii elektrycznej odbywać się będzie w zajezdni autobusowej MPK w systemie plug-in z ładowarek o mocy 150 kW każda (jedna ładowarka dedykowana do jednego autobusu), zapewniającej pełne naładowanie magazynu energii elektrycznej podłączonego do ładowarki autobusu w czasie nie większym niż 1 h na każde 120kWh energii nominalnej zainstalowanej w pojeździe.
Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2-2. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB oraz klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odpornych na „graffiti”, łatwych do utrzymania w czystości. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być „miękkie”, w wykonaniu łatwo wymienialnym. Miejsce pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy.
System informacji pasażerskiej to tablice elektroniczne zewnętrzne „diodowe” wysokiej jaskrawości w kolorze białym, wyposażone w układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków natężenia oświetlenia zewnętrznego. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica LCD, zamontowana na szybie bocznej, wyświetlająca numer linii, kierunek docelowy, pełny przebieg trasy z zaznaczeniem aktualnego przystanku, aktualny czas i datę oraz inne informacje zdefiniowane przez zamawiającego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze