Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Blisko MEGA niespodzianki w MPK Częstochowa. Karsan dostarczy 10 elektrobusów?

infobus
22.10.2024 14:31
0 Komentarzy

22 października Gmina Miasto Częstochowa otworzyła oferty w przetargu na dostawę 10 przegubowych autobusów elektrycznych. Do zamawiającego wpłynęły trzy oferty.

Zamówienie to jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport – Zielony transport publiczny”.

Spis treści:

  1. Jak punktuje wykonawców Częstochowa w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych przegubowych?
  2. Kto złożył ofertę w przetargu i jaką zaoferował cenę?
  3. Jakie wymagania techniczne ma zamawiający względem nowych autobusów?
Częstochowa kupuje kolejne autobusy elektryczne

Punktacja ofert

Na początku, przypomnijmy, że zamawiający wyróżnił osiem kryteriów oceny ofert, które nie dzielą się na kolejne podkryteria:

  • cena – 60 pkt,
  • gwarancja na układ napędowy na okres 120 miesięcy lub dłuższy – 10 pkt,
  • gwarancja na magazyny energii elektrycznej na okres 120 miesięcy lub dłuższy –10 pkt,
  • największa pojemność znamionowa magazynów energii elektrycznej – 5 pkt,
  • największa pojemność pasażerska – 5 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • zaoferowanie systemu ostrzegającego kierowcę w sposób wizualny i dźwiękowy o możliwej kolizji czołowej z pieszymi lub pojazdami lub obiektami stałymi i inicjującego automatyczne hamowanie ograniczające skutki ewentualnej kolizji spowodowanej brakiem reakcji kierowcy – 3 pkt,
  • pionowy i poziomy podział poszyć bocznych – 2 pkt.

Trzy oferty

Dotychczasowym dostawcą autobusów elektrycznych dla MPK był Autosan. Tym razem jednak musiało być inaczej, bowiem producent z Sanoka nie ma w swojej ofercie przegubowych elektrobusów. Co ciekawe, SWZ jest liberalne, zaś kryteria oceny ofert – dawały kosmetyczną przewagę marce MAN (z uwagi na systemy bezpieczeństwa). W tej sytuacji spodziewaliśmy się minimum dwóch ofert, ale nie bylibyśmy zaskoczeni gdyby było ich więcej. Nasze przewidywania się potwierdziły, bowiem swoje oferty przedstawiły trzy podmioty:

  • BUSNEX POLAND SP. Z O.O. – 39.606.000,00 PLN brutto/ 32.200.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong na poziomie 3.220.000,00 PLN netto,
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 44.083.200,00 PLN brutto/ 35.840.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.584.00,00 PLN netto,
  • KARSAN OTOMOTİV SANAYİİ VE TİCARET A.Ş. – cena 36.501.480,00 PLN brutto/ 29.676.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Karsan e-Ata 18 na poziomie 2.967.600,00 PLN netto.
Częstochowa -o ferty
Karsan blisko dostawy przegubowych elektrobusów dla Częstochowy

Budżet zamawiającego na nowe przegubowce opiewa na sumę 46.740.000,00 PLN brutto. Oznacza to, że wszystkie oferty zmieściły się w tej kwocie. Jednak najbliżej zwycięstwa jest oferta Karsan. Na ostateczny werdykt musimy jeszcze poczekać.

Przetarg można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-5efd3557-0281-4ed0-8f36-65d57cb81dc9

Specyfikacja techniczna

Oferowane autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 17,5 m do 18,5 m i wysokości maksymalne 3,4 m. Jednostką napędową mają być silniki centralne lub silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego o sumarycznej mocy zapewniającej trakcje autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy wyposażony w silnik Diesla, jednak nie mniejszej niż 230 kW. Autobusy mają być wyposażone w magazyn energii o pojemności minimum 530 KWh. Ładowanie magazynów energii elektrycznej odbywać się będzie w zajezdni autobusowej MPK w systemie plug-in z ładowarek o mocy 150 kW każda (jedna ładowarka dedykowana do jednego autobusu), zapewniającej pełne naładowanie magazynu energii elektrycznej podłączonego do ładowarki autobusu w czasie nie większym niż 1 h na każde 120kWh energii nominalnej zainstalowanej w pojeździe.

Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2-2. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB oraz klimatyzacja. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego o ergonomicznym kształcie, odpornych na „graffiti”, łatwych do utrzymania w czystości. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być „miękkie”, w wykonaniu łatwo wymienialnym. Miejsce pracy kierowcy to przeszklona kabina kierowcy typu zamkniętego lub półzamkniętego, zabezpieczona przed zjawiskiem oślepiania kierowcy.

System informacji pasażerskiej to tablice elektroniczne zewnętrzne „diodowe” wysokiej jaskrawości w kolorze białym, wyposażone w układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków natężenia oświetlenia zewnętrznego. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica LCD, zamontowana na szybie bocznej, wyświetlająca numer linii, kierunek docelowy, pełny przebieg trasy z zaznaczeniem aktualnego przystanku, aktualny czas i datę oraz inne informacje zdefiniowane przez zamawiającego.

Komentarze