Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok stawia na autobusy elektryczne. Ruszył rekordowy przetarg na 60 elektrobusów

infobus
09.07.2025 16:01
0 Komentarzy

Miasto Białystok ogłosiło przetarg na 60 autobusów elektrycznych oraz infrastrukturę do ich ładowania – to największe tego typu zamówienie w historii miasta.

Miasto Białystok opublikowało ogłoszenie 9 lipca 2025 roku. To największy przetarg od lat. O poprzednim zamówieniu na e-busy – wygranym przez Busnex z Yutongiem – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Nowe autobusy będą obsługiwane przez trzy miejskie spółki: KPK, KZK i KPKM. Dzięki temu co piąty autobus w Białymstoku będzie elektryczny, co znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza i komfortu podróży mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić Białystok w ramach przetargu ogłoszonego 9 lipca 2025 roku?
  2. Jakie elementy, oprócz autobusów, obejmuje zamówienie (np. infrastruktura)?
  3. Do kiedy można składać oferty w przetargu na elektrobusy dla Białegostoku?
Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego
Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego

60 elektrobusów i 15 ładowarek

9 lipca 2025 roku ruszyło białostockie zamówienie na dostawę 60 jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów miejskich, zasilanych energią elektryczną i wyposażonych w napęd typu plug-in. Pojazdy muszą pomieścić co najmniej 65 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, oraz być przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózkach. Wymagany zasięg w warunkach zimowych to ponad 350 km.

W ramach zamówienia dostarczone zostaną również:

  • 15 stacjonarnych ładowarek, w tym 6 jednopunktowych i 9 dwupunktowych,
  • fundamenty i zabezpieczenia przeciwnajazdowe,
  • oprogramowanie do monitoringu zużycia energii,
  • szkolenia dla kierowców i zaplecza technicznego.

Nowe autobusy będą miały nadwozie w kolorze biało-zielonym, zgodnie z miejskimi wytycznymi. W postępowaniu wymagany jest JEDZ, oświadczenia o braku przesłanek wykluczenia oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków udziału w przetargu.

Zamówienia ma finansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027, w którym Białystok ma zagwarantowaną pulę 45 mln euro na projekty transportowe. Zakup autobusów stanowi największy komponent tego projektu, którego łączna wartość wynosi około 220,5 mln zł brutto. Oprócz pojazdów, projekt obejmuje również zakup infrastruktury ładowania, budowę dróg rowerowych, modernizację przystanków, rozbudowę systemu sterowania ruchem oraz wdrożenie systemu monitorowania zajętości miejsc parkingowych.

Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego
Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego

Przetargowe wymagania

Zamówienie prowadzone jest w trybie otwartym, zgodnie z dyrektywą 2014/24/UE. Wadium ustalono na 1 000 000 zł. Na oferty zamawiający czeka do 25 września 2025 roku (godz. 10:00), a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • 60% – cena ofertowa
  • 20% – ocena techniczna
  • 20% – warunki gwarancji i serwisu

Szczegółowe informacje o zamówieniu na autobusy elektryczne dla Białegostoku dostępne są na https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/publicpzp/current/list

Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego
Największy zakup elektrobusów w historii Białegostoku – 60 nowych pojazdów dla transportu publicznego

Zakupowe tło

Miasto Białystok dynamicznie rozwija flotę pojazdów niskoemisyjnych. W tym roku podpisano umowę na dostawę 30 autobusów elektrycznych i 25 stacjonarnych ładowarek z firmą Busnex Poland – wartość tej inwestycji to ponad 82 mln zł – o czym pisaliśmy tutaj. Ten zakup był możliwy dzięki dotacji w ramach III naboru programu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP) prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Trzeci przetarg, obecnie procedowany, dotyczy zakupu 28 przegubowych autobusów z silnikami diesla od Solaris Bus & Coach. Realizacja dostaw nowych autobusów – zarówno elektrycznych, jak i spalinowych – planowana jest w ciągu 12–18 miesięcy od podpisania umów. O tym zamówieniu pisaliśmy TUTAJ

Razem daje to zakup łącznie 118 nowych autobusów komunikacji miejskiej, obejmujących zarówno pojazdy elektryczne, jak i zasilane olejem napędowym. Nieźle.

Komentarze