Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok chce elektrobusów z większym zasięgiem. Analiza SWZ

infobus
05.08.2025 11:01
0 Komentarzy

Miasto Białystok szuka dostawcy 60 nowych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI. Zamawiający jest w trakcie ubiegania się o dofinansowanie zakupów autobusów ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). Gdy środki nie zostaną przyznane, miasto zastrzega sobie unieważnienie przetargu.

O ogłoszeniu tego dużego przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Co przygotowali urzędnicy dla producentów w SWZ? Sprawdzamy specyfikację.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych chce kupić Białystok?
  2. Jaki minimalny zasięg muszą mieć te autobusy w warunkach miejskich?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w tym przetargu?

Kryteria oceny ofert

Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), oceną techniczną (20%), warunkami gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • średnie zużycie energii elektrycznej – poniżej 70 kWh/100km  – 20 pkt,
  • czas (w godzinach) potrzebny do pełnego naładowania całkowicie rozładowanej baterii za pomocą dostarczonej stacji ładowania – poniżej 5 godzin – 10 pkt,
  • łączna pojemność zainstalowanych baterii w autobusie – 500 kWh i powyżej – 30 pkt,
  • silnik centralny – 10 pkt,
  • zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej – powyżej 500 km – 30 pkt.

Specyfikacja techniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Co ciekawe miasto dopuszcza konstrukcje z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem centralnym lub w piastach o parametrach umożliwiających osiągnięcie przez pojazd prędkości co najmniej 50 km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów. Elektryki będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności co najmniej 350 kWh. Zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej musi wynosić co najmniej 350 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.

Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano  kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczy tablica prezentująca m.in. numer linii oraz przebieg trasy. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

Podsumowanie

Urzędnicy postanowili podnieść nieco poprzeczkę wymagań dla producentów elektrobusów w stosunku do ostatniego przetargu. Zwiększono m.in. wymagany zasięg autobusów, czy też pojemność baterii. Niewielkie zmiany w podobnym stylu nastąpiły również w kryteriach technicznych. Jednak w dalszym ciągu SWZ nie zmienia obrazu całości. Spodziewamy się minimum trzech ofert, w tym oczywiście od Busnex Poland i Solarisa. Otwarcie ofert odbędzie się 25 września.

Przetarg znajduje się na stronie: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/174117/details

Komentarze