Białystok chce elektrobusów z większym zasięgiem. Analiza SWZ
Miasto Białystok szuka dostawcy 60 nowych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI. Zamawiający jest w trakcie ubiegania się o dofinansowanie zakupów autobusów ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (FEPW). Gdy środki nie zostaną przyznane, miasto zastrzega sobie unieważnienie przetargu.
O ogłoszeniu tego dużego przetargu na nowe elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Co przygotowali urzędnicy dla producentów w SWZ? Sprawdzamy specyfikację.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić Białystok?
- Jaki minimalny zasięg muszą mieć te autobusy w warunkach miejskich?
- Kiedy odbędzie się otwarcie ofert w tym przetargu?
Kryteria oceny ofert
Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), oceną techniczną (20%), warunkami gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- średnie zużycie energii elektrycznej – poniżej 70 kWh/100km – 20 pkt,
- czas (w godzinach) potrzebny do pełnego naładowania całkowicie rozładowanej baterii za pomocą dostarczonej stacji ładowania – poniżej 5 godzin – 10 pkt,
- łączna pojemność zainstalowanych baterii w autobusie – 500 kWh i powyżej – 30 pkt,
- silnik centralny – 10 pkt,
- zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej – powyżej 500 km – 30 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,75 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Co ciekawe miasto dopuszcza konstrukcje z pojedynczym schodkiem w trzecich drzwiach. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.
Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem centralnym lub w piastach o parametrach umożliwiających osiągnięcie przez pojazd prędkości co najmniej 50 km/h przy maksymalnej liczbie pasażerów. Elektryki będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności co najmniej 350 kWh. Zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej musi wynosić co najmniej 350 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.
Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczy tablica prezentująca m.in. numer linii oraz przebieg trasy. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.
Podsumowanie
Urzędnicy postanowili podnieść nieco poprzeczkę wymagań dla producentów elektrobusów w stosunku do ostatniego przetargu. Zwiększono m.in. wymagany zasięg autobusów, czy też pojemność baterii. Niewielkie zmiany w podobnym stylu nastąpiły również w kryteriach technicznych. Jednak w dalszym ciągu SWZ nie zmienia obrazu całości. Spodziewamy się minimum trzech ofert, w tym oczywiście od Busnex Poland i Solarisa. Otwarcie ofert odbędzie się 25 września.
Przetarg znajduje się na stronie: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/174117/details
Komentarze