Belgrad kupuje 100 elektrycznych autobusów na Expo 2027. Higer dostawcą – bez przetargu
Belgrad szykuje się na World Expo 2027, które potrwa od maja do sierpnia. W ramach przygotowań stolica Serbii inwestuje w transport publiczny i zamawia 100 elektrycznych autobusów.
Co istotne, kontrakt trafił bezpośrednio do chińskiego producenta Higer Bus, bez przeprowadzania przetargu – dzięki specjalnym przepisom uchwalonym na potrzeby Expo.
Rozkład jazdy:
- Ilu elektrycznych autobusów dotyczy kontrakt dla Belgradu w związku z Expo 2027?
- Jakie dwa typy technologii ładowania zastosowano w nowych autobusach?
- Która chińska firma dostarczy autobusy dla Belgradu bez przetargu dzięki specjalnej ustawie?
Dwa zadania
Flota zostanie podzielona na dwie części. Połowę będą stanowić autobusy elektryczne z klasycznymi bateriami, ładowane nocą w zajezdniach. Druga połowa to pojazdy z superkondensatorami, przystosowane do szybkiego ładowania na trasie – tzw. opportunity charging co kilkanaście minut na specjalnych przystankach. To rozwiązanie ma zapewnić ciągłość obsługi intensywnych linii w godzinach szczytu.
Wśród zamówionych pojazdów znajdzie się też 15 przegubowych autobusów o długości około 25 metrów – znacznie większych niż standardowe. Dziewięć z nich będzie kursować między Stadionem Narodowym a terenami wystawowymi, a sześć – na trasie Blok 45–Expo.
Całość zostanie dostarczona najpóźniej w pierwszym kwartale 2027 roku, czyli tuż przed rozpoczęciem wydarzenia. Równolegle z zakupem autobusów trwają inwestycje w infrastrukturę: budowa zajezdni w Surčinie, instalacja ładowarek oraz trafostacji. Łączny budżet projektu szacowany jest na około 150 milionów euro i pokrywany z państwowych środków.
Co ciekawe, cała procedura została przeprowadzona poza klasycznym trybem zamówień publicznych. Specjalna ustawa „lex specialis” pozwoliła na szybkie wyłonienie dostawcy bez konieczności organizowania przetargu. Władze Serbii zdecydowały się na współpracę z firmą Higer Bus – jednym z największych chińskich eksporterów autobusów elektrycznych, który w 2024 roku zajął trzecie miejsce na świecie pod względem eksportu e-busów, zaraz za BYD i Yutong.
Co dalej?
Po zakończeniu Expo cała flota zasili GSP Beograd, czyli miejskiego operatora transportu publicznego. Część specjalnie utworzonych linii Expo zostanie zachowana jako stałe połączenia, a infrastruktura ładowania pozostanie w użyciu. Dla Belgradu oznacza to trwałe wzmocnienie elektromobilności i nowy etap w rozwoju transportu publicznego.
Warto przypomnieć, że Belgrad już wcześniej testował innowacyjne autobusy Higer, w ramach pilotażowego projektu realizowanego we współpracy z Chariot Motors – dystrybutorem pojazdów Higer w Europie. W październiku 2022 roku 18-metrowy autobus przegubowy z ultrakondensatorami rozpoczął testy liniowe w serbskiej stolicy, kursując m.in. na trasie linii 31 i ładując się na terminalu wyposażonym w szybką ładowarkę 400 kW.
Jak podkreślał wówczas CEO Chariot Motors, Milen Milev, „to technologia, która realnie zmienia zasady gry – szczególnie w cięższym segmencie transportu publicznego. Cieszymy się, że Belgrad zdecydował się na kolejny krok w stronę zrównoważonego rozwoju”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze