Autobusy pod zastępcza komunikację autobusową: Mercedesy Citaro GÜ dla SEV
50 przegubowych autobusów Citaro GÜ dla SEV Deutschland GmbH – nowy standard w kolejowej komunikacji zastępczej
W zakładzie Daimler Buses w Neu-Ulm oficjalnie przekazano pierwszy z 50 nowoczesnych, przegubowych autobusów Mercedes-Benz Citaro GÜ dla operatora SEV Deutschland GmbH. Tym samym rozpoczęto realizację jednej z największych w Niemczech dostaw pojazdów przeznaczonych wyłącznie do obsługi kolejowej komunikacji zastępczej. Wszystkie pojazdy mają trafić do użytkowania jeszcze przed końcem 2025 roku.
Rozkład jazdy:
- Kto jest odbiorcą 50 przegubowych autobusów Mercedes-Benz Citaro GÜ i w jakim celu zostały one zamówione?
- Jakie są kluczowe parametry techniczne i wyposażenie nowych autobusów przeznaczonych do kolejowej komunikacji zastępczej?
- Jak zorganizowano współpracę między firmami w ramach SEV Deutschland GmbH i jak Daimler Buses wspiera projekt od strony technologicznej i bezpieczeństwa?
Niemieckie ZKA
SEV Deutschland GmbH to dynamicznie rozwijający się operator, założony w 2024 roku jako wspólna inicjatywa siedmiu średniej wielkości przewoźników autobusowych z różnych regionów Niemiec. Jego celem jest kompleksowa obsługa przewozów autobusowych realizowanych w zastępstwie za połączenia kolejowe – zarówno w transporcie regionalnym, jak i dalekobieżnym. W obliczu intensywnych modernizacji infrastruktury kolejowej na terenie Niemiec, zapotrzebowanie na sprawne i elastyczne rozwiązania SEV (Schienenersatzverkehr) rośnie w szybkim tempie. Właśnie z myślą o tych zadaniach powstała flota 50 specjalnie skonfigurowanych przegubowych autobusów międzymiastowych.
Zamówione pojazdy to Mercedes-Benz Citaro GÜ, dostosowane do trudnych warunków obsługi długich tras zastępczych. Autobusy mają długość 18 metrów i oferują przestrzeń dla maksymalnie 123 pasażerów. Nowe przegubowce wyróżniają się charakterystycznym wyglądem, typowym dla wersji międzymiastowej, z prostą przednią ścianą i panoramiczną szybą dzieloną horyzontalnie. Wnętrze zaprojektowano z myślą o wysokim komforcie – znajdziemy tu 48 trwałych, tapicerowanych siedzeń typu Inter Star Eco z wysokimi oparciami i zagłówkami, klimatyzację dachową EvoCool Basic, system oświetlenia LED oraz nowoczesne rozwiązania multimedialne – m.in. dwa 29-calowe monitory informacyjne i pokładowe Wi-Fi.
To jednak nie komfort, lecz wszechstronność, dostępność i bezpieczeństwo były kluczowe dla zamawiającego. Autobusy w pełni spełniają europejską normę UN ECE-R 107, co oznacza, że mogą być bez ograniczeń używane również w ruchu miejskim. Dodatkowo wyposażone są w rampy ułatwiające wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością i specjalne przestrzenie dla wózków i wózków dziecięcych. Jak zaznacza Erhard Kiesel, jeden z dwóch dyrektorów zarządzających SEV Deutschland GmbH:
„Dzięki dokładnie dobranej specyfikacji każdy z nowych autobusów może być wykorzystywany elastycznie i niezawodnie w całym zakresie usług transportu zastępczego. To szczególnie ważne, ponieważ prace modernizacyjne i remontowe na torach stają się coraz bardziej powszechne.”
Transportowa spółdzielnia
Każdy z siedmiu partnerów SEV Deutschland GmbH otrzyma po 7–8 pojazdów. W gronie firm należących do konsorcjum znajdują się m.in. Autobus Oberbayern, Bohr Omnibus, Geldhauser czy Schlienz-Tours – wszystkie mające doświadczenie w przewozach regionalnych i turystycznych, ale teraz wspólnie budujące ogólnokrajową markę zorientowaną na SEV.
Zamówione autobusy to trzydrzwiowe, 18-metrowe przegubowce o długości 18.125 mm, szerokości 2.550 mm i wysokości 3.095 mm, o maksymalnej pojemności przewozowej wynoszącej 123 pasażerów (1 kierowca + 122 pasażerów). Każdy pojazd napędzany jest sprawdzonym, 6-cylindrowym silnikiem OM 470 o pojemności 10,7 litra i mocy 265 kW (360 KM), współpracującym z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dzięki tej konfiguracji oraz systemowi Articulation Turntable Control (ATC), Citaro GÜ zapewnia stabilność i precyzję prowadzenia nawet przy dużych prędkościach i w trudnych warunkach drogowych.
Daimler zadbał także o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wszystkie autobusy są wyposażone w zestaw systemów wspomagających, takich jak Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, Attention Assist, Eco Driver Feedback czy TPM – monitorowanie ciśnienia w oponach. Zainstalowano również kamery cofania oraz rozbudowany system monitoringu wnętrza (aż 7 kamer). Autobusy posiadają ponadto Bus Data Center, co umożliwia ich pełną integrację z cyfrową platformą zarządzania flotą Omniplus On.
SEV Deutschland GmbH podkreśla, że zakup 50 nowych Citaro GÜ to nie tylko inwestycja w pojazdy, ale także w nową jakość zastępczego transportu kolejowego w Niemczech. Przewoźnik deklaruje, że dzięki centralnemu centrum zarządzania i nowej flocie będzie mógł jeszcze sprawniej reagować na potrzeby klientów – również w przypadku krótkoterminowych zleceń.











Komentarze