Autobusy niskoemisyjne dla PKS Racibórz: Jaka specyfikacja w podejściu nr 3? Analiza SWZ
Powiat Raciborski po raz trzeci już szuka dostawcy sześciu niskoemisyjnych autobusów międzymiastowych do obsługi publicznego transportu zbiorowego.
Zamawiane pojazdy to klasa II kategoria MAXI/MIDI. Inwestycja jest realizowana w ramach konkursu CUPT-KPO. O ogłoszeniu przetargu 3.0. na nowe autobusy międzymiastowe pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Za pierwszym razem, powiat nie otrzymał ofert. Za drugim razem, wpłynęła jedna, lecz przekraczała budżet zamawiającego i przetarg unieważniono. Jak będzie za trzecim razem? To zależy od SWZ i zamawiającego.
Rozkład jazdy:
Punktacja oferentów
Zamawiający będzie oceniał wykonawców z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (60%), kryteriów technicznych (40%). Urzędnicy w „technice” przyznają najwięcej punktów za:
- szkielet nadwozia i oblachowanie zewnętrzne wykonane ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej antykorozyjnie przez zanurzenie w kąpieli katoferycznej lub aluminium – 10 pkt (poprzednio 8 pkt),
- ujednolicenie rozwiązania technicznego w postaci tego samego producenta nadwozia i silnika, ułatwiające utrzymanie pojazdu – 10 pkt (poprzednio 7 pkt),
- zaoferowanie jednostki napędowej przystosowanej do zasilania paliwami drugiej generacji typu HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) – 8 pkt,
- moc silnika spalinowego – 265 kW i powyżej – 7 pkt,
- moc silnika elektrycznego – 30 kW i powyżej – 5 pkt.
Wyposażenie autobusów
Zamawiający wymaga dostawy pojazdów o długości od 10,5 do 12,2 m i wysokości max. 3,4 m. Autobusy muszą być przystosowane do przewozu co najmniej 50 pasażerów, w tym minimum 36 na miejscach siedzących (bez fotela kierowcy). Dodatkowo jedno miejsce ma być przeznaczone do przewozu pasażera poruszającego się na wózku inwalidzkim lub wózka dziecięcego. Do autobusu będzie można wejść przed dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0.
Napęd pojazdów to silnik spalinowy, wysokoprężny napędu hybrydowego, o mocy minimum 250 kW, spełniający wartości graniczne normy Euro 6e. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty w ilościach maksymalnych przewidzianych przez obowiązujące normy i przepisy. Z kolei silnik lub silniki napędu hybrydowego ma być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim i regionalnym, jednakże moc tych silników nie może być mniejsza niż 25 kW maksymalnej mocy ciągłej. Silnik (lub silniki) może również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej. System zarządzania napędem hybrydowym ma zapewniać optymalne połączenie napędu spalinowego i elektrycznego układu hybrydowego, tak, aby napędy te pracowały w optymalnych dla siebie zakresach obciążeń, redukując do maksimum emisję zanieczyszczeń i hałasu do atmosfery.
Pasażerowie pojadą na fotelach wysokich z tapicerowanym siedziskiem i oparciem, z pasami bezpieczeństwa i podłokietnikami od strony przejścia. Tylna strona siedzeń ma być również tapicerowana. W środku autobusów znajdą się gniazda USB. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu półzamkniętego (brak całkowitego odizolowania kierowcy od przestrzeni pasażerskiej). Kabina będzie wyposażona m.in. w radioodbiornik z wejściem USB i instalacją antenową.
Informację pasażerską zapewnią tablice kierunkowe LED (przód, bok, tył), świecące w kolorze białym. Wewnętrzną informację pasażerską zapewni tablica informacyjna, której zadaniem będzie wyświetlanie przebiegu trasy.
Do trzech razy sztuka?
Zamawiający w kryteriach technicznych zrezygnował z kryterium o nazwie „miejsce na koło zapasowe”. Usunięcie tego kryterium niewątpliwie powinno wpłynąć na uzyskanie niższej ceny autobusów. Poprzednio, jedyny oferent – firma ABP zaproponowała autobusy Iveco z miejscem na koło zapasowe. Teraz nie jest to dodatkowo punktowane. Jak ostatecznie SWZ przełoży się na ceny autobusów, przekonamy się w dniu 10 lipca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-d6d4bdca-cae3-4c8c-b7c3-4828d93aace8
Komentarze