Autobusy mild hybrid dla SPAK: Najlepiej z zawieszeniem zależnym. Analiza SWZ
Gmina Miasto Szczecin za pośrednictwem Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” chce kupić 6 autobusów typu mild hybrid. Będą to pojazdy klasy I kategorii MEGA. Zamówienie obejmuje prawo opcji na tyle samo autobusów.
O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Kto ma największe szanse na ten kontrakt? Przyglądamy się zapisom SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria decydują o wyborze oferty na autobusy mild hybrid dla Szczecina?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy klasy MEGA?
- Dlaczego zawieszenie zależne może przesądzić o wyniku przetargu?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:
- ceny – 60 pkt,
- całkowitej liczby miejsc pasażerskich: 136 osób i powyżej – 10 pkt,
- gwarancji całopojazdowej wynoszącej 72 miesiące – 15 pkt,
- zawieszenie zależnego – 5 pkt,
- zużycia paliwa 50,99 [l/100 km] i mniej – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,10 m, a wysokość max. 3,35 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 12 letni okres eksploatacji autobusu.
Napęd autobusów będzie realizowany przez silnik rzędowy, chłodzony cieczą – spełniający normę emisji spalin Euro 6. Silnik spalinowy autobusu będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny. Autobusy będą wyposażone w funkcję rekuperacji energii, podczas hamowania, z którego energia powinna być wykorzystana do zasilania silnika/silników elektrycznych wspomagających silnik spalinowy lub oddawana do instalacji elektrycznej autobusu. System zarządzania napędem hybrydowym musi zapewniać optymalne połączenie silnika spalinowego i elektrycznego układu hybrydowego, tak, aby te elementy pracowały w optymalnych dla siebie zakresach obciążeń, redukując do maksimum emisję zanieczyszczeń i hałasu do atmosfery.
W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu. Nowością będzie schowek chłodzony na butelkę o pojemności 1,5 l.
Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się tablice podsufitowe, a także tablice boczne o przekątnej 38 cali, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.
Mild hybrid z zawieszeniem zależnym
Już w kryteriach oceny ofert widać przewagę jednego producenta nad innymi. Mowa tu o kryterium zawieszenia zależnego (5 pkt), które w autobusach stosuje jeszcze Solaris. W takiej sytuacji tradycyjnie spodziewamy się jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się 27 sierpnia.
Po więcej informacji o tym przetargu odsyłamy do strony: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-65808d68-ba50-45a4-b3e9-8a625d5e9eeb
Komentarze