W styczniu zakończył się pierwszy nabór wniosków do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2024 rok. O jego wynikach pisaliśmy już w InfoBusie, teraz szukamy największych beneficjentów-przewoźników.
Już wcześniej pisaliśmy o „autobusowych aktywistach” z Kujawsko-Pomorskiego, Zachodniopomorskiego i Podlaskiego. Teraz czas na Pomorskie i spółkę PKS Słupsk, która dzięki swojemu właścicielowi i – Powiatowi Słupskiemu – pozyskała rekordowe dofinasowanie z FRPA 2024.
rekordowe dofinansowanie
Największym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Słupski, który dodatkowo wnioskował o umowę wieloletnią i przez 10 lat będzie otrzymywał 13.140.000 PLN rocznie, czyli łącznie w ciągu 10 lat 131.000.000 PLN dofinansowania. Przypomnijmy, iż samorząd powiatowy jest, wraz z samorządem powiatu lęborskiego, właścicielem PKS Słupsk, więc należy przyjąć, iż znaczna część, jeśli nie cała kwota, przypadnie temu właśnie operatorowi.
-„Na krótko przed końcem roku samorząd Powiatu Słupskiego otrzymał rekordowe dofinansowanie – ponad 131 milionów złotych na transport zbiorowy w regionie słupskim na lata 2024-2033 z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Środki te pozwolą na rozwój komunikacji publicznej w regionie słupskim przez kolejne dziesięć lat, możliwość przeprowadzenia nowych inwestycji, rozwój siatki połączeń i podniesienie standardów świadczonych przez PKS Słupsk usług, a co za tym idzie bezpieczeństwo i komfort podróżowania mieszkańców – przekazał Powiat Słupski
Innym dużym beneficjentem wśród samorządów, jest Marszałek Województwa Pomorskiego, który na organizację 68 linii uzyskał dofinansowanie w wysokości 23 928 645,12 PLN. Kwota ta zostanie rozdysponowana wśród większości przewoźników operujących na terenie województwa.
Największym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Słupski, który dodatkowo wnioskował o umowę wieloletnią
Cały kraj
Przypomnijmy, że wcześniej pisaliśmy w InfoBusie o rozstrzygnięciach pierwszego naboru FRPA 2024 we wszystkich 16. województwach w Polsce:
w Kujawsko-Pomorskim
na Mazowszu
w Świętokrzyskim
w Łódzkim
na Śląsku
na Podlasiu
w Wielkopolsce
w Łódzkim,
w Lubuskim,
na Podkarpaciu;
na Pomorzu,
na Warmii i Mazurach,
na Lubelszczyźnie,
na Dolnym Śląsku,
w Zachodniopomorskim
i w Małopolsce.
Największym beneficjentem wśród samorządów jest Powiat Słupski, który dodatkowo wnioskował o umowę wieloletnią
Dwa wyjątkowe województwa
Część województw udostępniło możliwość składania wniosków wieloletnich, jednak w pełni skorzystały z tego jedynie samorządy województwa pomorskiego i małopolskiego.
Zwiększyło to wykorzystanie środków do 76,86% puli.
Poniżej tabela Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych na rok 2024 (+ ewentualnie na kolejne lata) – nabór podstawowy.
Województwo |
Kwota środków przyznana województwu na 2024 rok |
Nabór prowadzony odpowiednio na rok lub lata |
Kwota dopłaty w 2024 roku wynikająca ze złożonych wniosków |
Sumy wniosków/pula |
Udział województwa w budżecie FRPA |
Tylko na 2024 r. |
wieloletnia |
Razem |
(zł) |
(zł) |
(zł) |
(zł) |
(%) |
Dolnośląskie |
63 627 197,88 |
2024 |
56 040 284,14 |
0,00 |
56 040 284,14 |
88,10 |
5,60 |
Kujawsko-Pomorskie |
72 680 075,80 |
2024 |
54 869 353,68 |
0,00 |
54 869 353,68 |
75,49 |
5,49 |
Komentarze