Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowe plany Szczecina to nie tylko wodorowce i elektrobusy. Powrót do hybryd

infobus
14.04.2025 19:01
0 Komentarzy

Szczecin kontynuuje modernizację swojego taboru komunikacji miejskiej, jednak nie ogranicza się wyłącznie do pojazdów zeroemisyjnych.

Władze miasta planują zakup 30 nowych autobusów hybrydowych, przeznaczając na ten cel około 70 milionów złotych z własnego budżetu. Decyzja ta wynika z ograniczeń w dostępności unijnych funduszy na pojazdy niskoemisyjne oraz z potrzeb operacyjnych lokalnego transportu publicznego. O wodorowych, ambitnych planach zachodniopomorskiego miasta pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Szczecin zdecydował się na zakup autobusów hybrydowych zamiast elektrycznych lub wodorowych?
  2. Do którego szczecińskiego operatora ma trafić większość nowych hybryd?
  3. Na jakie lata planowana jest dostawa 50 autobusów wodorowych dla SPA „Dąbie”?

Mniej ambitne plany, ale bardziej realne

Pierwotnie planowano zakup 80 autobusów, jednak ze względu na brak możliwości finansowania leasingu z funduszy unijnych, zdecydowano się na zakup 30 pojazdów hybrydowych ze środków własnych miasta.

Jak wyjaśnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina: „Analizowaliśmy różne możliwości, ale ostatecznie uznaliśmy, że najkorzystniejszy będzie zakup z budżetu miasta”

Unia Europejska wspiera finansowo jedynie zakup autobusów zeroemisyjnych, takich jak elektryczne i wodorowe. Jednakże autobusy elektryczne nie są odpowiednie dla wszystkich tras, zwłaszcza tych dłuższych, jak szczecińskie linie 60, A i B. W takich przypadkach autobusy hybrydowe stanowią bardziej praktyczne rozwiązanie, łącząc zalety napędu elektrycznego i spalinowego.

Głównie do SPA Dąbie

Większość nowych autobusów trafi do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Dąbie”, które obsługuje dłuższe trasy w ramach miejskiego transport publicznego i obecnie dysponuje starszym taborem. Planowane jest, że co najmniej dwie trzecie zakupionych pojazdów będzie przegubowych. Pozostałe autobusy mogą zasilić flotę SPA „Klonowica”, gdzie również rozważane są różne konfiguracje pojazdów.

Równolegle miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 50 autobusów wodorowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Planowane jest pozyskanie 35 przegubowych i 15 standardowych wodorowców, które miałyby trafić do SPA „Dąbie” w latach 2028–2030. Wartość projektu szacowana jest na 231 milionów złotych brutto.

Miasto planuje również budowę infrastruktury wodorowej, co stanowi dodatkowe wyzwanie logistyczne i finansowe. Testy autobusów wodorowych, przeprowadzone w lutym 2025 roku, wykazały ich zasięg od 400 do 600 km, co czyni je odpowiednimi dla długich tras obsługiwanych przez SPA „Dąbie”.

Naszym zdaniem: Szczecin konsekwentnie inwestuje w modernizację transportu publicznego, łącząc różne technologie napędowe w zależności od potrzeb operacyjnych i dostępnych źródeł finansowania. Zakup autobusów hybrydowych stanowi pragmatyczne rozwiązanie na obecne potrzeby miasta, podczas gdy inwestycje w pojazdy wodorowe i elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju na kolejne lata.

Komentarze