Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Analiza FRPA 2025: Znamy 16 budżetów. 4 województwa z autobusowymi umowami wieloletnimi

infobus
06.12.2024 12:02
0 Komentarzy

Na rok 2025 mamy nowe przepisy określające podział środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), uwzględniając m.in. liczbę mieszkańców i powierzchnie województwa.

Nowe, listopadowe rozporządzenie określa podział środków funduszu na poszczególne województwa uwzględniając powierzchnie, liczbę mieszkańców wartość produktu krajowego brutto i zaspokojenie potrzeb przewozowych lokalnej społeczności. Sprawdzamy, jako to wygląda w praktyce.

Spis treści:

  1. Które województwo odnotowało największy wzrost budżetu na 2025 rok w porównaniu z 2024 rokiem?
  2. Jaką kwotę przeznaczono na umowy wieloletnie w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na 2025 rok?
  3. O ile procent zmniejszył się budżet województwa Świętokrzyskiego na 2025 rok w porównaniu z 2024 rokiem?
Fundusz Autobusowy na rok 2025
Fundusz Autobusowy na rok 2025

Budżety 2025

W planie finansowym Funduszu rozwoju przewozów autobusowych na rok 2025 przewidziano 1 mld zł, z czego 880 889 496,20 zł przeznaczono na podział pomiędzy województwa.

Pozostała część obejmuje 5% rezerwy (50 mln zł) oraz środki związane z umowami wieloletnimi w wysokości 69 110 503,80 zł.

Środki przyznane poszczególnym województwom na 2025 rok

Województwo Kwota na 2025 r. (zł) Środki z umów wieloletnich (zł)
Dolnośląskie 57 088 409,21
Kujawsko-Pomorskie 63 445 672,40
Lubelskie 59 632 641,82
Lubuskie 40 204 642,10
Łódzkie 47 490 168,99
Małopolskie 59 598 030,81 21 623 329,45
Mazowieckie 85 338 835,76
Opolskie 33 471 246,34
Podkarpackie 57 746 060,23
Podlaskie 45 303 409,06
Pomorskie 60 026 050,48 27 893 112,25
Śląskie 68 614 006,51 14 132 287,00
Świętokrzyskie 42 712 960,42
Warmińsko-Mazurskie 52 288 147,33
Wielkopolskie 55 724 110,65
Zachodniopomorskie 52 205 104,09 5 461 775,10
Fundusz Autobusowy na rok 2025

umowy wieloletnie

Czyli budżet FRPA 2025 to:

Łączna suma: 880 889 496,20 zł
Umowy wieloletnie: 69 110 503,80 zł

W 2025 roku środki zaangażowane w ramach umów wieloletnich zostały przyznane następującym województwom:

  • Małopolskie – 21 623 329,45 zł
  • Pomorskie – 27 893 112,25 zł
  • Śląskie – 14 132 287 zł
  • Zachodniopomorskie – 5 461 775,10 zł

Porównanie z budżetami województw 2025 / 2024 rok

Województwo Kwota na 2025 (zł) Kwota na 2024 (zł) Różnica (zł) Zmiana (%)
Dolnośląskie 57 088 409,21 63 627 197,88 -6 538 788,67 -10,28
Kujawsko-Pomorskie 63 445 672,40 72 680 075,80 -9 234 403,40 -12,71
Lubelskie 59 632 641,82 83 771 076,94 -24 138 435,12 -28,81
Lubuskie 40 204 642,10 44 954 905,54 -4 750 263,44 -10,57
Łódzkie 47 490 168,99 54 840 680,74 -7 350 511,75 -13,40
Małopolskie 59 598 030,81 51 592 876,09 +8 005 154,72 +15,52
Mazowieckie 85 338 835,76 81 123 209,74 +4 215 626,02 +5,19
Opolskie 33 471 246,34 37 670 120,14 -4 198 873,80 -11,14
Podkarpackie 57 746 060,23 65 382 098,58 -7 636 038,35 -11,68
Podlaskie 45 303 409,06 68 127 818,76 -22 824 409,70 -33,51
Pomorskie 60 026 050,48 50 990 679,94 +9 035 370,54 +17,71
Śląskie 68 614 006,51 61 061 343,73 +7 552 662,78 +12,37
Świętokrzyskie 42 712 960,42 66 971 372,76 -24 258 412,34 -36,22
Warmińsko-Mazurskie 52 288 147,33 76 381 980,91 -24 093 833,58 -31,55
Wielkopolskie 55 724 110,65 62 266 049,41 -6 541 938,76 -10,51
Zachodniopomorskie 52 205 104,09 58 602 513,04 -6 397 408,95 -10,92
Fundusz Autobusowy na rok 2025 z porównaniem 2024

Kluczowe wnioski

  1. Spadki budżetów w większości województw – znaczące zmniejszenie środków odnotowano w województwach takich jak Lubelskie (-28,81%) czy Świętokrzyskie (-36,22%).
  2. Wzrosty budżetów – wzrosty środków odnotowano w województwach Małopolskim (+15,52%), Pomorskim (+17,71%), oraz Śląskim (+12,37%).
  3. Zróżnicowane wsparcie – województwa z umowami wieloletnimi (np. Małopolskie, Pomorskie) uzyskały stabilne środki, co może wspierać ich długoterminowe projekty transportowe. Generalnie budżet na 2025 rok przynosi zmniejszenie środków w większości województw, jednak województwa z umowami wieloletnimi zyskują na stabilności finansowej. Małopolskie, Pomorskie i Śląskie wyróżniają się jako regiony, które skorzystały na wzroście przydziału środków.

Komentarze