Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów

infobus
15.10.2025 19:02
0 Komentarzy

Firma Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) rozpoczęła konsultacje rynkowe dotyczące zakupu aż 200 niskopodłogowych autobusów klasy I kategorii MAXI.

Z napędem hybrydowym lub dieslowskim. Zakup planowany jest na lata 2026–2030, a konsultacje mają pomóc w doprecyzowaniu wymagań przetargowych. Decyzja o powrocie do zakupu pojazdów z silnikami diesla może być zaskoczeniem. Jeszcze latem 2025 roku DPP zapewniało, że to już koniec spalinowych wzmocnień. Tymczasem…

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów planuje kupić praski DPP w latach 2026–2030?
  2. Jakie dwa rodzaje napędu obejmują planowane zakupy?
  3. Do kiedy producenci mogą przesyłać odpowiedzi w ramach konsultacji rynkowych?
A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów
A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów

Dwieście diesli lub mild hybrid

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) – praski operator transportu publicznego – przygotowuje się do ogłoszenia dużego przetargu na zakup do 200 niskopodłogowych autobusów miejskich typu standard z napędem hybrydowym lub dieslowskim. Pojazdy mają zostać dostarczone w latach 2026–2030.

Zanim jednak zostanie przygotowana pełna dokumentacja przetargowa, DPP zaprosił producentów do udziału w przedwstępnych konsultacjach rynkowych, które mają pomóc doprecyzować wymagania techniczne i prawne.

„Celem konsultacji jest zebranie informacji od potencjalnych producentów dotyczących technologii napędowych, planowanych zmian legislacyjnych, terminów dostaw i warunków umów ramowych” – poinformował DPP w oficjalnym komunikacie.

Zgodnie z założeniami, DPP może kupić dowolną liczbę pojazdów hybrydowych i dieslowskich, łącznie do 200 sztuk. Oznacza to, że zamówienie może obejmować np. 200 hybryd i 0 diesli, 0 hybryd i 200 diesli lub jakikolwiek inny podział.

DPP podkreśla, że „w ramach zamówienia może odebrać do 200 autobusów bez ograniczenia proporcji między napędami hybrydowym a dieslowskim”.

A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów
A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów

Hybryda wg DPP

W przypadku autobusów hybrydowych DPP wymaga, aby pojazdy zużywały mniej paliwa i emitowały mniej zanieczyszczeń niż klasyczne diesle, a przy tym spełniały przepisy unijne i krajowe dotyczące pojazdów niskoemisyjnych i czystych.

Do tej kategorii zaliczane są m.in. hybrydowe pojazdy diesel-elektryczne, które: wykorzystują energię elektryczną jako alternatywne źródło napędu, mają zewnętrznie ładowany system magazynowania energii, są wyposażone w układ elektryczny pełniący funkcję przetwornika energii.

Decyzja o dopuszczeniu silników diesla może być zaskoczeniem. Jeszcze latem 2025 roku dyrektor operacyjny DPP, Jan Barchánek, zapowiadał, że po zakończeniu dostaw ostatnich 17 autobusów Iveco Streetway, planowanych na ten rok, DPP nie będzie już kupować pojazdów z napędem dieslowskim.

„W kolejnych latach DPP chce się koncentrować na zakupach trolejbusów, elektrobusów i pojazdów hybrydowych” – przypomniał Barchánek.

Obecne konsultacje pokazują jednak, że przedsiębiorstwo pozostawia sobie furtkę również dla klasycznych diesli, jeśli okażą się one ekonomicznie uzasadnione.

A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów
A jednak. DPP Praga wraca do diesli i konsultuje zakup aż 200 autobusów

Pytania do producentów

DPP w ramach konsultacji pyta producentów m.in. o:

  • dostępność technologii hybrydowych i dieslowskich w ich ofercie,
  • możliwości produkcyjne i terminy dostaw,
  • wpływ planowanych zmian przepisów na realizację kontraktu,
  • zgodność z Standardami jakości PID,
  • lokalizację fabryk i referencje z dotychczasowych wdrożeń.

Przedsiębiorstwo chce również ustalić, czy autobusy z napędem dieslowskim nadal są produkowane oraz gdzie są obecnie eksploatowane. Odpowiedzi na zaproszenie można przesyłać do 29 października 2025 r.

W Pradze już teraz eksploatowane są pojazdy z napędem częściowo hybrydowym, m.in. Iveco Urbanway Hybrid 18M. Producent określa je jako „hybrydowe”, ponieważ oprócz silnika diesla posiadają automatyczną skrzynię biegów z wbudowanym silnikiem elektrycznym, który: wspomaga ruszanie i rekuperuje energię podczas hamowania. W rzeczywistości są to jednak diesle z modułem mild-hybrid, ponieważ silnik elektryczny nie pełni roli głównego źródła napędu.

Naszym zdaniem: Praskie konsultacje rynkowe to pierwszy etap przygotowań do dużego przetargu, który DPP planuje ogłosić w 2026 roku. Równolegle przedsiębiorstwo realizuje inne inwestycje taborowe – m.in. zamówienie 180 trolejbusów oraz 18 elektrobusów SOR ENS 12, które rozpoczęły testy w Pradze w październiku 2025 roku. Wszystkie te działania wpisują się w długofalowy plan modernizacji taboru, w którym DPP stawia na różnorodność napędów, obniżenie emisji i wyższą efektywność energetyczną.

Komentarze