Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

54 autobusy na targach TRANSEXPO 2024, w tym 10 premier

infobus
16.10.2024 11:50
0 Komentarzy

16 października rozpoczęło się w Kielcach jedno z najważniejszych wydarzeń w branży transportu publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Targi gromadzą około 120 wystawców z różnych krajów, takich jak Polska, Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania i Turcja. Wydarzenie potrwa do 18 października i zaprezentuje szeroki wachlarz innowacji w transporcie zbiorowym, w tym wiele nowoczesnych autobusów o niskiej i zerowej emisji. Łącznie jest ich 54.

Spis treści:

  1. Jakie innowacyjne pojazdy zeroemisyjne zaprezentowano na TRANSEXPO 2024?
  2. Które firmy zaprezentowały swoje nowości na targach, a jakie nagrody zostaną przyznane?
  3. Jakie dodatkowe wydarzenia towarzyszące odbywają się podczas TRANSEXPO 2024?

AUTOBUSOWA OFERTA

Jakie autobusy można zobaczyć na TRANSEXPO? Przedstawiamy alfabetycznie spis wystawców :

ABP Bus & Coach – dystrybutor Iveco w Polsce pokazał trzy autobusy: Crossway LE Line po faceliftingu (ADS) z silnikiem diesla; elektryczny Eway 10 (absolutna premiera w Polsce) plus turystyczny Evadys 13 (też w wersji ADAS).

ARP E-Vehicles zaprezentował na TRANSEXPO jedną z najważniejszych premier, czyli 12-metrowy autobus elektryczny Pilea 12 E „bez wieży” (do zobaczenia po 12.00). To zapewni przestronność, dodatkowe miejsca i przeszklenie tylnej części. Pojazd jest wyposażony w ledowe podświetlenie wnętrza, umożliwiające zmianę barwy światła wewnątrz autobusu na całej długości lub tylko w pewnych częściach, np. świecąc na czerwono na przystanku, jako informacja dla wsiadających pasażerów. Zainstalowany zostanie również duży, 55-calowy ekran wyświetlający trasę przejazdu, paski informacyjne czy reklamy. Bezwieżowa Pilea 12 E ma rozproszony system napędu – poszczególne elementy systemu, takie jak sterowniki czy falowniki, zostały rozłożone w różnych miejscach w konstrukcji pojazdu, a nie skupione w wieży. Ciekawym rozwiązaniem jest też nowa, przednia tablica informacyjna SIP w dużej rozdzielczości i full color. Obok numeru kierunkowego będzie można wyświetlać dowolne materiały graficzne lub video. Do tego na stoisku można zobaczyć model Pulea 10E dla Malczyc i demo wersję Pilei 8,6 E.

Arthur Bus pokazał w swoim debiucie na TRANSEXPO pierwszy autobus wodorowy dla Świdnika, w lubelskich barwach. To pojazd, który charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i dużym zasięgiem. Dzięki „liftingowi” założona w 2021 roku firma nie tylko poprawiła komfort kierowców i pasażerów, ale także zwiększyła efektywność energetyczną. Zdaniem firmy Arthur to „obecnie najbardziej wydajny autobus na rynku niemieckim, charakteryzujący się najniższym zużyciem wodoru”. Arthur Bus GmbH postrzega siebie jako producenta systemowych rozwiązań „szytych na miarę” – zarówno w zakresie pojazdów, jak i rozwoju infrastruktury w obszarze mobilności bezemisyjnej.

Autobagi Polska – generalny przedstawiciel marki BMC – pokazał na tegorocznych targach trzy autobusy, w tym dwa znane modele: pojazd klasy I kategorii MAXI – Procity 12 M diesel oraz midibus gazowy Neocity 9M CNG. Nowością będzie w pełni elektryczny Procity 12 M Electric po najnowszych modernizacjach.

Automet – producent z Sanoka – zaprezentował dwa autobusy: jeden elektryczny, Automet MiniCity electric, oraz drugi, turystyczny, na bazie Mercedes-Benz Sprinter 519.

Bus-Center pokazał swoje minibusy, przynajmniej trzy modele: turystyczny autobus na bazie Mercedes-Benz Sprinter, Iveco Daily z windą i przystosowaniem do przewozu osób niepełnosprawnych, oraz Iveco w wersji Long z dużą liczbą siedzeń.

Bus Service z Augustowa to szeroka ekspozycja minibusów na bazie Iveco i Mercedes-Benz, w tym pierwszy model z obniżonym tylnym zwisem, czyli klasyczny model LE-R.

Firma Wanicki, dystrybutor hiszpańskiej marki Irizar, pokazała elektryczny autobus miejski ie bus 12 w barwach MPK Kraków oraz autokar integralny i6S.

Karsan, który zdobył mocną pozycję na polskim rynku po zwycięstwach w Zielonej Górze i Jaśle, zaprezentował dwa autobusy elektryczne – e-Jest oraz e-Atak, w wersji autonomicznej.

King Long – na stoisku polskiego dystrybutora EV Motors do zobaczenia jest autobus klasy I kategorii MINI, czyli 6-metrowy model PEV6 SmartCity. Pojazd ten dopiero zaczyna swoje tournée po kraju, idąc w ślady większego, dobrze znanego „brata” – PEV9, którego przetestowało wiele przedsiębiorstw komunikacji miejskiej.

Isuzu – Busimport mocno w tym roku stawia na minibusy (co m.in. wiążę się z wejściem do firmy nowego sprzedawcy Michała Śliżaka), plus historyczny oldtimer plus międzymiastowy model Novo

Magdalena Okuń to szeroka oferta marki Tekaydinlar z kategorii MINI i dwa autobusy Güleryüz klasy I z kategorii MAXI.

MAN Truck & Bus Polska pokazał w Kielcach aż cztery autobusy: MAN Lion’s City 10E, MAN Lion’s City 18 CNG, MAN Lion’s Coach MY25 oraz Neoplan Skyliner.

Mercus – w tym roku producent z Urszulina kontynuuje ofertę związaną z wynajmem długoterminowym autobusów turystycznych MAN Lion`s Coach oraz sprzedażą niskopodłogowych autobusów miejskich marki Akia. Do tego można zobaczyć premierowy model miejskiego autobusu elektrycznego – Mercus e-Sprinter w wersji miejskiej/podmiejskiej mogący przewieźć 16 miejsc siedzących + 10 stojących. To zupełna nowość. Z elektryków będzie towarzyszy mu Mercus e-Sprinter, czyli w 100% elektryczny pojazd w wersji turystycznej/międzymiastowej, mogący przewieźć do 21 miejsc siedzących oraz 3 miejsca stojące. Oba pojazdy zapewniają bardzo duży zasięg jak na ta klasę, bo aż do 450 km w cyklu WLTP. Ofertę z Mercedesem zamyka klasyk, czyli 27 osobowy Mercedes-Mercus Sprinter w wersji do przewozu osób niepełnosprawnych.

Z logo MAN zobaczymy na stoisku firmy trzy minibusy, takie jak: MAN-Mercus TGE w wersji miejskiej (o pojemności ponad 40 osób) oraz MAN-Mercus TGE w wersji turystycznej o pojemności 24 osób. Z kolei nowością będzie tutaj mały MAN-Mercus TGE z podwójnymi drzwiami wejściowymi w wersji podmiejskiej w wariancie M1 oraz M2. Wielką ekspozycję Mercusa uzupełnią dwa egzemplarze Iveco-Mercus Daily w wersji miejskiej oraz w wersji turystycznej na 35 osób.

NesoBus – czyli spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z grupy ZE PAK – produkuje autobusy w Świdniku i ma już na swoim koncie dostawy m.in. dla Rybnika i Gdańska. Ostatnie zwycięstwa to kontrakt dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie na dostawę pięciu autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI oraz osiem wodorowców dla GZM. Na TRANSEXPO możemy zobaczyć dwa NesoBusy: egzemplarz dla Gdańska oraz zupełną nowość – 12-metrowy model z silnikiem centralnym.

Otokar, którego wyłącznym dystrybutorem w Polsce jest firma Bus Trans Technik, pokazała modele MINI/MIDI, w tym dwa bestsellery: Navigo T w wersji turystycznej i Navigo T w wersji szkolnej z windą. Do tego spółka stawia na nowsze produkty, które jeszcze nie znalazły nabywców w Polsce – modele e-Centro z napędem elektrycznym oraz Centro z silnikiem diesla, przygotowane pod europejski rynek.

PAI – Grupa Sobolewscy – nowy dystrybutor marki Ayats w Polsce, debiutuje w Kielcach dwa autobusy hiszpańskiego producenta: Ayats Horizon oraz Ayats Horizon Intercity.

Pro Auto jak zwykle z ofertą ciekawych zabudów na bazie minibusów Mercedes-Benz Sprinter

Scania – z bardzo szeroką ofertą na terenach zewnętrznych, w tym nowość Higer Fencer, który przechodził ostatnio testy w kilku polskich miastach; Scania-Higer Touring HD, Scania-Irizar i6FL i Scania Castrosua NewCity CNG w krakowskich barwach

Solaris Bus & Coach prezentuje zeroemisyjny przegubowy autobus wodorowy Solaris Urbino 18 hydrogen – zdobywcę ieprestiżowego tytułu „Bus of the Year 2025”. Firma zorganizowała również konferencję prasową na której prezes Javier Iriarte przedstawił najnowsze wyniki firmy.

SOR Poland – wielki powrót po ośmiu latach – z nową załogą i nowymi produktami. Przedstawicielstwo czeskiej firmy już zdobyło pierwsze kontrakty, w tym z CUPT-KPO oraz dwa autobusy dla Feniks V sp. z o.o. / Oddział Żary. Wkrótce SOR zrealizuje także swój największy kontrakt w Polsce na autobusy miejskie (w tym elektrobusy) dla firmy Kłosok, która wygrała aglomerujmy przetarg na podwrocławskie linie. W Kielcach możemy zobaczyć autobus ICN 10,5, który może pełnić rolę autobusu międzymiastowego lub miejskiego (klasa I lub II).

Komentarze