26 autobusów i 23 linie – Faster przejmuje transport publiczny w powiecie grudziądzkim
8 października 2025 roku w siedzibie Starostwa Powiatowego w Grudziądzu podpisano największą jak dotąd umowę w historii Powiatu Grudziądzkiego.
Kontrakt o wartości 64.132.745,69 PLN został zawarty z firmą Faster Sp. z o.o. Sp.k. z Olsztyna i obejmuje kompleksową realizację usług publicznego transportu zbiorowego w charakterze użyteczności publicznej. O tym postępowaniu przetargowym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto będzie nowym operatorem transportu publicznego w powiecie grudziądzkim od 2026 roku?
- Na ile lat podpisano umowę i jaka jest jej wartość?
- Ile linii i autobusów obejmuje nowy system komunikacji w powiecie?
Na latach 2026–2030
Umowa obejmuje świadczenie usług transportowych w latach 2026–2030 na obszarze powiatu grudziądzkiego oraz – na mocy porozumień – również poza jego granicami. Od 1 stycznia 2026 roku mieszkańców gmin Grudziądz, Rogóźno, Gruta, Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą będzie wozić nowy operator – Faster Sp. z o.o. Sp.k..
Łącznie uruchomionych zostanie 23 linie komunikacyjne, a do ich obsługi przewidziano 26 autobusów. Siedem z nich to pojazdy, które firma wydzierżawi od Starostwa Powiatowego, w tym 5 autobusów niskoemisyjnych i 2 elektryczne, których dostawa planowana jest na drugą połowę 2026 roku.
Wartość kontraktu obejmuje wszystkie lata obowiązywania umowy i wynosi dokładnie 64.132.745,69 PLN. W samym tylko 2026 roku koszt usług wyniesie 12,9 mln PLN, co czyni tę umowę największym finansowo przedsięwzięciem w historii powiatu w jednym postępowaniu przetargowym.
Nowy operator, lokalne wsparcie
Nowy wykonawca to firma o ugruntowanej pozycji w branży – Faster obsługuje obecnie 43 samorządy i dysponuje flotą 320 autobusów. Choć przewoźnik z siedzibą w Olsztynie dopiero teraz formalnie przejmuje pełen zakres linii powiatowych, to jego autobusy już wcześniej jeździły w gminach Gruta, Rogóźno i Łasin, a wcześniej również w Radzyniu Chełmińskim.
– Nie przywieziemy tutaj nikogo z zewnątrz. Stawiamy na lokalnych kierowców i załogę, którym damy godną pracę – zadeklarował po podpisaniu umowy Radosław Typa, prezes Fastera. Zapowiedział również utworzenie lokalnego oddziału firmy dedykowanego obsłudze powiatu grudziądzkiego.
Co zmieni się dla pasażerów?
Adam Olejnik, starosta grudziądzki, zapowiedział szereg zmian od 2026 roku. Nowy operator wprowadzi nowocześniejsze autobusy, w tym pojazdy niskopodłogowe nie starsze niż 12 lat. Dodatkowo – od sierpnia lub września 2026 roku – do floty trafią zupełnie nowe pojazdy kupione przez sam powiat, które będą dzierżawione firmie Faster.
Zmienić się mają także trasy – m.in. włączone zostaną nowe połączenia w gminie Radzyń Chełmiński, a także możliwe będzie uruchomienie linii łączącej Wąbrzeźno z Grudziądzem poprzez Radzyń. Rozmowy na ten temat trwają między powiatami grudziądzkim i wąbrzeskim.
Transport publiczny w powiecie funkcjonuje od 2021 roku, a przez ostatnie cztery lata jego obsługą zajmował się Irex-Trans z Bydgoszczy. Tym razem jednak firma nie złożyła najkorzystniejszej oferty – jedynym kryterium w przetargu była cena, a najniższą zaproponował Faster.
Naszym zdaniem: Powiat Grudziądzki liczy na nową jakość w przewozach regionalnych. Umowa z Fasterem daje podstawy do oczekiwań, że mieszkańcy gmin objętych nowym układem komunikacyjnym zyskają bardziej komfortowy, dostępny i stabilny system transportu – realizowany przez firmę z doświadczeniem, ale i lokalnym zaangażowaniem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze