25 autobusów na Wystawie UITP 2025 w Hamburgu i pięć kluczowych premier
Od 15 do 19 czerwca 2025 roku w Hamburgu trwa Światowy Szczyt Transportu Publicznego UITP, połączony z wystawą najnowszych autobusów – głównie europejskich, tureckich i chińskich marek.
Szczyt UITP Summit 2025 w Hamburgu skupił się na sześciu głównych tematach: miasta neutralne klimatycznie, operacje, styl życia, człowiek w centrum, zrównoważony rozwój oraz technologia. W programie znalazło się ponad 70 sesji z udziałem 340 prelegentów oraz wystawa z udziałem ponad 400 wystawców, prezentujących najnowsze innowacje w transporcie publicznym. To wydarzenie zapowiadaliśmy już wcześniej na TransInfo. Teraz czas na przegląd, jaką przyszłość autobusów pokazuje wystawa UITP. A jest na co patrzeć!
Rozkład jazdy:
- Który indyjski producent zaprezentował w Hamburgu swój pierwszy 12-metrowy autobus elektryczny przeznaczony na rynek europejski?
- Jak nazywa się nowy model autobusu międzymiastowego zaprezentowany przez BYD podczas szczytu UITP 2025?
- Jak się nazywa model autobusu elektrycznego od firmy Karsan?
Hamburg razy dwa
Najważniejsza organizacyjna informacja jest taka, że kolejne edycje UITP Global Public Transport Summit odbędą się w Hamburgu zarówno w 2025, jak i w 2027 roku. Hamburg został wybrany jako gospodarz tych dwóch edycji w ramach nowego formatu wydarzenia, w którym szczyty odbywają się corocznie: w latach nieparzystych w Europie, a w parzystych poza nią. Terminy nadchodzących edycji:
- 2025: 15–18 czerwca w Hamburgu
- 2026: 21–23 kwietnia w Dubaju
- 2027: ponownie w Hamburgu (dokładna data zostanie ogłoszona)
Wybór Hamburga jako gospodarza obu europejskich edycji został dokonany po konkurencyjnym procesie selekcji, w którym miasto pokonało takie metropolie jak Wiedeń, Genewa i Stambuł. Decydującymi czynnikami były innowacyjne podejście Hamburga do mobilności miejskiej oraz jego zaawansowana strategia zrównoważonego transportu.
Organizacja szczytów UITP w 2025 i 2027 roku w Hamburgu jest częścią szerszej inicjatywy „Modellregion Mobilität”, wspieranej przez rząd federalny Niemiec, który przeznaczył 8 milionów euro na realizację tego projektu. Celem jest uczynienie Hamburga wzorcowym miastem w zakresie cyfrowej i zrównoważonej mobilności.W międzyczasie, w 2026 roku, szczyt UITP odbędzie się w Dubaju, co będzie pierwszą edycją tego wydarzenia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich od 15 lat.
BYD
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu, który odbył się w dniach 15–18 czerwca, firma BYD zaprezentowała swój najnowszy elektryczny autobus międzymiastowy – BYD B13.b Low Entry. Pojazd ten stanowi rozwinięcie wcześniejszego modelu B13 i został zaprojektowany z myślą o maksymalnej elastyczności operacyjnej, umożliwiając obsługę zarówno tras miejskich, jak i międzymiastowych.
BYD B13.b Low Entry – kluczowe informacje
- Długość: 13,2 metra
- Pojemność pasażerska: do 78 osób, w tym maksymalnie 49 miejsc siedzących
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Zasięg: do 700 km na jednym ładowaniu
- Bateria: do 560 kWh, oparta na technologii Blade Battery opracowanej przez BYD
Nowy model B13.b oferuje zwiększoną pojemność pasażerską w porównaniu do poprzednika (B13), który mógł pomieścić do 70 pasażerów. Dzięki zastosowaniu technologii Blade Battery, autobus charakteryzuje się wysoką efektywnością energetyczną i długim zasięgiem, co czyni go atrakcyjnym rozwiązaniem dla operatorów transportu publicznego.
BYD zorganizował konferencję prasową, która odbyła się w poniedziałek na stoisku A4200 w hali A4. Podczas tego wydarzenia firma przedstawiła swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie elektromobilności oraz zaprezentowała model B13.b.
Higer
Chiński producent Higer Bus bierze udział w odbywających się w dniach 16–18 czerwca 2025 roku targach UITP Global Public Transport Summit w Hamburgu. To już czwarty raz, kiedy firma prezentuje się podczas europejskiej edycji tego prestiżowego wydarzenia. Udział w targach jest elementem długofalowej strategii ekspansji na rynki europejskie.
Główną atrakcją stoiska producenta w Hamburgu jest nowoczesny autobus elektryczny klasy miejskiej Higer Fencer F1 Integral EV. Pojazd ten został zaprojektowany z myślą o europejskich operatorach transportu publicznego i po raz pierwszy pokazany został podczas Busworld 2023 w Brukseli. W kolejnych miesiącach był testowany także w Polsce – w Żywcu, Bielsku-Białej, Słupsku i Koszalinie. Pierwsze z tej listy MZK Żywiec zamówił te modele – od Scania Polska.
Autobus ma 12,5 metra długości, 2,55 metra szerokości i napędzany jest 250-kilowatowym silnikiem elektrycznym. Klienci mogą wybierać między wersjami z baterią o pojemności 350 lub 422 kWh, co pozwala osiągnąć zasięg do około 350 km na jednym ładowaniu – w zależności od warunków eksploatacji. Pojazd mieści 35 pasażerów na miejscach siedzących, posiada trzy pary drzwi w układzie 2-2-2 i w pełni niskopodłogową konstrukcję.
Fencer F1 Integral EV zbudowany został na autorskim podwoziu G4 (już nie od Scanii) z zawieszeniem pneumatycznym i osiami ZF. Producent zadbał o zastosowanie systemów bezpieczeństwa WABCO EBS+ESC oraz pakietu asystentów, m.in. ostrzeżenia przed kolizją czołową (FCW) i systemu wykrywania martwego pola. Na pokładzie znalazły się również klimatyzacja, porty USB i udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Higer zaprasza do odwiedzenia swojego stoiska 320 w hali A4.
Foton
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu firma Beijing Foton AUV New Energy Auto Co., Ltd. zaprezentowała dwa modele:
- 6-metrowy autonomiczny autobus miejski e-AUV: Wyposażony w zaawansowane technologie autonomicznej jazdy, ten kompaktowy pojazd jest przeznaczony do obsługi tras miejskich, oferując elastyczność i efektywność w zatłoczonych obszarach miejskich.
- 12-metrowe podwozie autobusu elektrycznego: Stanowiące bazę do dalszej zabudowy, to podwozie jest przeznaczone dla operatorów poszukujących rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb, łącząc nowoczesną technologię z możliwością personalizacji.
Beijing Foton AUV New Energy Auto Co., Ltd. to wspólne przedsięwzięcie Foton Motor i Beijing Public Transport Corporation, specjalizujące się w produkcji średnich i dużych autobusów. Firma dostarczyła rozwiązania transportowe na potrzeby wielu prestiżowych wydarzeń, w tym Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie w 2022 roku. Obecnie ponad 18 000 autobusów Foton AUV obsługuje trasy w Pekinie, przyczyniając się do rozwoju zielonego i inteligentnego transportu miejskiego.
Iveco Bus
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu firma Iveco Bus zaprezentowała swoją kompleksową ofertę pojazdów zeroemisyjnych oraz innowacyjne usługi wspierające transformację energetyczną w transporcie publicznym. Pokazany model E-WAY, to elektryczny autobus miejski zasilane bateriami NMC. Seria dostępna jest w wersjach o długości od 9,5 do 18 metrów. W zależności od modelu, pojazd wyposażony jest w silnik elektryczny Siemens ELFA 3 o mocy 185 kW (dla wersji 9,5–12 m) lub 330 kW (dla wersji 18 m) oraz baterie NMC o pojemności od 346 do 624 kWh, zapewniające zasięg do 400 km w warunkach miejskich . Ładowanie odbywa się za pomocą gniazda CCS Combo 2 lub pantografu, co umożliwia elastyczne dostosowanie do infrastruktury operatora . Wnętrze autobusu charakteryzuje się niskopodłogową konstrukcją, klimatyzacją oraz systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ADAS i monitorowanie martwego pola.
E-WAY zdobywa coraz większą popularność na europejskim rynku, a producent utrzymuje drugą pozycję w Europie pod względem udziału w rynku autobusów miejskich, osiągając 25% udziału w 2024 roku . W grudniu 2024 roku firma podpisała umowę ramową z niemiecką grupą zakupową BusGruppe na dostawę do 580 pojazdów, w tym 250 autobusów elektrycznych, co stanowi największe zamówienie na autobusy elektryczne w historii firmy na rynku niemieckim. Ponadto koncern ofertuje szeroką gamę zeroemisyjnych autobusów dostępne w różnych długościach, przeznaczonych do operacji miejskich:
- E-WAY H2: autobus miejski napędzany ogniwami paliwowymi (wodór), oferujący większy zasięg i krótszy czas tankowania, idealny dla intensywnych tras miejskich.
- CROSSWAY ELEC i Low Entry ELEC: elektryczne autobusy międzymiastowe i podmiejskie, zapewniające komfort i efektywność na dłuższych trasach.
- eDaily minibus: kompaktowy, w pełni elektryczny minibus, odpowiedni dla przewozów szkolnych, transportu osób niepełnosprawnych oraz usług na żądanie.
Do tego firma oferowała platformę Energy Mobility Solutions i aplikację Iveco On do zarządzania flotą i energią. Zwiedzający mogą przyjrzeć się wnętrzu dzięki technologii Mixed Reality. IVECO BUS ma stoisko w hali A4 podczas UITP Summit 2025 w Hamburgu.
JBM
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu firma JBM Electric Vehicles z Indii zaprezentowała premierowo swój pierwszy w pełni elektryczny autobus miejski przeznaczony na rynek europejski – ECO-Life e12. Prezentacja miała miejsce 16 czerwca o godzinie 12:00 na stoisku A4130 w hali A4.
ECO-Life e12 – kluczowe informacje
- Długość: 12 metrów
- Bateria: 424 kWh (technologia LFP)
- Zasięg: do 400 km, w zależności od warunków eksploatacji
- Standardowe wyposażenie: systemy ADAS, cyfrowe lusterka, zgodność z normami GSR i wymogami cyberbezpieczeństwa
- Komponenty: europejskie podzespoły, takie jak osie, drzwi i konsola kierowcy. Pulpit Actia, fotele SKA, systemy ADAS, cyfrowe lusterka i pełną zgodność z wymaganiami cyberbezpieczeństwa.
Model ECO-Life e12 został zaprojektowany z myślą o europejskich operatorach transportu publicznego, oferując nowoczesne rozwiązania technologiczne i komfort dla pasażerów. Autobus jest dostępny do zamówienia od razu po premierze, a pierwsze dostawy planowane są na styczeń 2026 roku.
JBM Electric Vehicles, będąca częścią indyjskiego konglomeratu JBM Group, ustanowiła swoją europejską siedzibę we Frankfurcie nad Menem. Nowe biuro odpowiada za sprzedaż, marketing, obsługę posprzedażową oraz rozwój partnerstw na terenie Europy. Firma planuje wprowadzenie kolejnych wariantów autobusu w wersjach 10- i 18-metrowych. JBM posiada jedną z największych poza Chinami zintegrowanych fabryk autobusów elektrycznych w Indiach, z roczną zdolnością produkcyjną do 20 000 pojazdów. W ramach swojej strategii firma oferuje kompleksowy ekosystem elektromobilności pod nazwą „JBM E-Verse”, obejmujący pojazdy, infrastrukturę ładowania oraz usługi zarządzania flotą.
Anadolu Isuzu
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu firma Anadolu Isuzu zaprezentowała dwa modele: Citivolt 12 m z oraz 8-metrowy Novociti Volt .
- CitiVOLT 12-metrowy pojazd z bateriami CATL o pojemności do 495 kWh (NMC, oś napędowa ZF AVE130). To w pełni elektryczny autobus miejski, zaprojektowany z myślą o europejskich operatorach transportu publicznego. Charakteryzuje się nowoczesnym designem, przestronnym wnętrzem i zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy.
- NovoCITI VOLT – kompaktowy, 8-metrowy autobus elektryczny z napędem TM4 i 268 kWh baterii LFP na dachu. Przeznaczony do obsługi tras o niższym natężeniu ruchu. Zastosowany akumulator zapewnia zasięg do 400 km na jednym ładowaniu.
Karsan i trzecia ważna premiera
Na szczycie UITP Summit turecka firma Karsan zaprezentowała swoją najnowszą ofertę pojazdów elektrycznych, podkreślając zaangażowanie w rozwój zrównoważonego transportu publicznego. Podczas wydarzenia Karsan przedstawił premierowo model e-ATA LE, w pełni elektryczny autobus klasy 2, zaprojektowany z myślą o obsłudze dłuższych tras miejskich i podmiejskich. Model ten stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy zeroemisyjne w segmencie transportu międzymiastowego i podmiejskiego. Prezentacja e-ATA LE miała miejsce 16 czerwca na stoisku A4400 w hali A4.
Oprócz e-ATA LE, Karsan zaprezentował również:
- e-JEST: Elektryczny minibus, który od pięciu lat utrzymuje pozycję lidera na europejskim rynku elektrycznych minibusów miejskich.
- Autonomiczny e-ATAK: Pierwszy na świecie autobus poziomu 4 autonomii, zdolny do samodzielnej jazdy po zaplanowanej trasie bez udziału kierowcy.
MAN
W Hamburgu firma MAN Truck & Bus zaprezentowała światową premierę zaktualizowanego autobusu elektrycznego Lion’s City 10 E na rok modelowy 2025, który został wyprodukowany w zakładzie MAN Bus Starachowice. Pojazd ten wyposażony jest w nową generację baterii litowo-jonowych (NMC), produkowanych we własnej fabryce MAN w Norymberdze.
Nowa generacja baterii MAN BatteryPack to:
- Pojemność: Cztery moduły o łącznej pojemności 356 kWh.
- Technologia: Baterie oparte na chemii NMC, zapewniające wyższą gęstość energii i lepszą głębokość rozładowania.
- Zasięg i efektywność: Dzięki zwiększonej efektywności energetycznej, autobus osiąga większy zasięg przy mniejszej liczbie modułów baterii, co przekłada się na niższą masę pojazdu i więcej przestrzeni dla pasażerów.
- Trwałość i recykling: Baterie zaprojektowane na żywotność do 14 lat lub 1 miliona kilometrów, z możliwością recyklingu do 96% materiałów.
Lion’s City 10 E – kompaktowy i pojemny
- Wymiary: Długość 10,5 metra, co zapewnia lepszą manewrowość w zatłoczonych centrach miast.
- Pojemność pasażerska: 27 miejsc siedzących i 54 stojące, porównywalna z 12-metrowymi autobusami, ale przy mniejszym zużyciu przestrzeni drogowej .
- Zastosowanie: Idealny jako shuttle w centrach miast oraz jako wsparcie w godzinach szczytu.
- Maksymalna pojemność baterii dla wersji 10-metrowej to 356 kWh, a dla 12-metrowej 445 kWh.
MAN oferuje też usługę Transport Solutions, która obejmuje: Analizę 360°: Pomoc w planowaniu floty, infrastruktury ładowania i integracji cyfrowej; Wsparcie techniczne: Doradztwo, szkolenia oraz narzędzia cyfrowe do monitorowania i zarządzania flotą. Stoisko: Hala A4, stanowisko A4100. Na koniec warto dodać, że Hamburg ma szczególne znaczenie dla MAN – to właśnie tutaj w 2019 roku rozpoczęła się historia sukcesu eBusów firmy, a obecnie ponad 2 500 elektrycznych autobusów MAN jeździ po europejskich drogach.
MCV
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu egipska firma MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) zaprezentowała dwa w pełni elektryczne autobusy miejskie: MCV C127 EV (12 m) oraz MCV C107 EV (10,6 m), zaprojektowane specjalnie na rynek europejski. Prezentacja tych modeli zbiegła się z obchodami 30-lecia istnienia firmy.
MCV C127 EV – 12-metrowy autobus elektryczny
- Napęd: Elektryczny silnik centralny napędzający tylną oś.
- Baterie: Sześć pakietów baterii dachowych o łącznej pojemności 462 kWh.
- Ładowanie: Złącze CCS2 z mocą ładowania do 1C.
- Wyposażenie: Pompa ciepła CO₂, elektryczny ogrzewacz pomocniczy, kamerowe lusterka oraz asystent skrętu.
- Zgodność: Spełnia wytyczne VDV (niemieckiego stowarzyszenia transportu publicznego).
MCV C107 EV – 10,6-metrowy autobus elektryczny
- Baterie: Do pięciu pakietów dachowych o łącznej pojemności 385 kWh.
- Wnętrze: Ergonomiczne stanowisko kierowcy z licznymi schowkami i intuicyjnym panelem cyfrowym.
- Bezpieczeństwo: Standardowy system kamer zastępujących lusterka, zapewniający doskonałą widoczność, również nocą.(omnibusrevue.de)
Oba modele znajdują się w hali 4, na stoisku 440. MCV, z siedzibą w Kairze, jest wiodącym producentem autobusów na Bliskim Wschodzie i w Afryce, a jego pojazdy są obecne na drogach Europy, Australii, Azji i regionu Zatoki Perskiej. Zgodnie z zapowiedziami firmy – w tym roku ruszyła równolegle seryjna produkcja licencyjnych modeli 7900 dla Volvo, które będą brendowane tylko logo szwedzkiego producenta i sprzedawane w jego sieci. Premiera na Busworld 2025.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz, reprezentowany przez Daimler Buses, zaprezentował na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu swoje najnowsze rozwiązania w dziedzinie elektromobilności i cyfryzacji transportu publicznego.
Główną atrakcją stoiska Daimler Buses był elektryczny autobus eCitaro wyposażony w nową generację baterii NMC4. Te akumulatory, produkowane przez polską firmę BMZ, oferują większą gęstość energii, co przekłada się na dłuższy zasięg pojazdu oraz wydłużoną żywotność baterii dzięki łagodniejszym procesom ładowania. Nowe baterie będą dostępne w modelach eCitaro, eCitaro G i eCitaro K od 2026 roku.
Daimler Buses przedstawił też swoje kompleksowe podejście do elektromobilności poprzez swoją jednostkę Daimler Buses Solutions, oferującą usługi związane z adaptacją zajezdni, zarządzaniem flotą oraz infrastrukturą ładowania. Dodatkowo, OMNIplus zaprezentował nowe cyfrowe usługi, w tym system kontroli prędkości w określonych strefach, zwiększający bezpieczeństwo i efektywność operacyjną autobusów. Stoisko Daimler Buses to A4420 w hali A4.
Solaris
Solaris Bus & Coach zaprezentował innowacyjny autobus Urbino 12 electric z modułowym napędem elektrycznym. Pojazd ten, po raz pierwszy pokazany w marcu 2024 roku, wyróżnia się nowoczesną architekturą napędu, która pozwoliła na eliminację tradycyjnej wieży silnika, zwiększając tym samym przestrzeń pasażerską i poprawiając efektywność energetyczną.
Kluczowe cechy Urbino 12 electric modular drive:
- Modularna architektura napędu: Umożliwia elastyczne dostosowanie konfiguracji pojazdu do indywidualnych potrzeb operatorów transportu publicznego. Wnętrze staje się bardziej przestronne i łatwiejsze do sprzątania.
- Zwiększona pojemność pasażerska: Dzięki usunięciu tradycyjnej wieży silnika, przestrzeń wewnętrzna została zoptymalizowana, oferując więcej miejsca dla pasażerów.
- Zaawansowana efektywność energetyczna: Nowoczesny system napędu przyczynia się do obniżenia zużycia energii, co przekłada się na dłuższy zasięg i niższe koszty eksploatacji.
Solaris aktywnie uczestniczył również w panelach dyskusyjnych dotyczących przyszłości mobilności miejskiej oraz prezentował swoje rozwiązania podczas specjalnych sesji tematycznych. W ramach programu „Innovation Guided Tours” firma przedstawi swoje najnowsze technologie w dziedzinie zeroemisyjnego transportu publicznego. Stoisko Solaris znajduje się w hali A4, stanowisko A4120.
VDL
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu firma VDL Bus & Coach zaprezentowała nową generację autobusu elektrycznego Citea LF-181, skupiając się na innowacjach w dziedzinie zrównoważonego transportu publicznego.
Model Citea LF-181 to 18,1-metrowy, w pełni elektryczny autobus przegubowy, zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności energetycznej i komforcie pasażerów. Pojazd ten został zaprezentowany na stoisku VDL w hali A4 (stoisko A4050) i wyróżnia się następującymi cechami:
- Citea LF-181 – przegubowy autobus z bateriami 490 kWh, zamontowanymi w podłodze. To poprawia rozkład masy, obniża środek ciężkości i zwiększa przestrzeń dla pasażerów. Pojazd ma dwie napędzane osie i lekką konstrukcję dla większego zasięgu.
- Zasięg i ładowanie: Citea LF-181 wyposażona jest w system szybkiego ładowania pantografowego, umożliwiający ładowanie z mocą do 250 kW, co pozwala na szybkie uzupełnienie energii na końcowych przystankach.
- Pojemność pasażerska: Autobus oferuje 43 miejsca siedzące i 82 miejsca stojące, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla intensywnie eksploatowanych tras miejskich.
- Ekologiczność: Nowa generacja Citea została zaprojektowana z myślą o minimalizacji emisji i zużycia energii, wspierając cele zrównoważonego rozwoju miast.
Yutong
W Hamburgu Yutong przedstawił dwa modele autobusów elektrycznych:
- IC12E Nowa generacja autobusu elektrycznego przeznaczonego do transportu międzymiastowego, zbudowana na platformie YEA, oferująca dłuższy zasięg, większą moc i pojemność pasażerską oraz wyższą jakość wykonania. Taki właśnie model zamówił Powiat Drawski dla PKS Złocieniec – jako pierwszy w Polsce.
- U12 (11,97 m) z bateriami LFP: Autobus elektryczny zaprojektowany z myślą o transporcie miejskim, łączący nowoczesne technologie z komfortem i efektywnością energetyczną.
Oba modele zostały zaprezentowane podczas Innovation Guided Tour w hali A4 na stoisku A4110. Z kolei 17 czerwca o godzinie 16:00 Yutong zorganizuje prezentację zatytułowaną „Net Zero City Initiative: Driving Cities to Net Zero – Smart Electrification for Sustainable Mobility”, podczas której przedstawiono najnowsze technologie firmy, kompleksowe rozwiązania dla transportu publicznego oraz systemy szkoleniowe wspierające redukcję emisji dwutlenku węgla.
W 2024 roku Yutong odnotował znaczący wzrost na europejskim rynku autobusów elektrycznych, rejestrując 1 092 pojazdy, co stanowiło wzrost o 99,8% w porównaniu do roku poprzedniego i zapewniło firmie 14% udziału w rynku.
Eversum, Holon i DLR
Na szczycie UITP Summit 2025 w Hamburgu mogliśmy zobaczyć też pojazdy koncepcyjne: elektryczne minibusy i pojazdy autonomiczne. Holon zademonstrował nowy Urban (15 pasażerów, 60 km/h), całkowicie bez barier. Z kolei firma eVersum Mobility Solutions GmbH zaprezentowała eShuttle: Średniej wielkości, niskopodłogowy autobus elektryczny dostępny w trzech długościach (5,4 m, 6,9 m i 8,4 m), z możliwością przewozu do 50 pasażerów. Pojazd oferuje różne opcje konfiguracji baterii oraz szybkie ładowanie, co umożliwia dostosowanie do specyficznych potrzeb operatorów transportu publicznego.
Firma eVersum współpracuje z Microvast w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów baterii, zapewniających wysoką gęstość energii, szybkie ładowanie i długą żywotność. Dodatkowo, eVersum rozwija technologie autonomicznej jazdy, współpracując z firmą Oxa nad integracją oprogramowania autonomicznego Oxa Driver w swoich pojazdach, co pozwoli na oferowanie rozwiązań transportu autonomicznego na poziomie SAE 4.
Z kolei Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) pokazało swoje najnowsze koncepcje w dziedzinie zrównoważonego transportu publicznego, skupiając się na innowacyjnych rozwiązaniach dla mobilności miejskiej. Główną atrakcją stoiska DLR (A-1400) był prototyp pojazdu U-Shift – elektrycznego i autonomicznego środka transportu, który łączy moduł napędowy (tzw. driveboard) z wymiennymi kapsułami przeznaczonymi do przewozu osób lub towarów. Dzięki tej konstrukcji możliwa jest szybka adaptacja pojazdu do różnych zadań, takich jak transport pasażerów, dostawy kurierskie czy mobilne punkty usługowe. U-Shift został zaprojektowany z myślą o elastycznym wykorzystaniu w transporcie miejskim, szczególnie na tzw. „ostatniej mili” .
Pojazd jest rozwijany w ramach projektu badawczego IMoGer (Innovative Modular Mobility made in Germany), wspieranego przez niemieckie Ministerstwo Transportu kwotą 35 milionów euro. Planowane są testy flotowe w rzeczywistych warunkach, m.in. w Brunszwiku, mające na celu ocenę funkcjonalności systemu w codziennej eksploatacji ..
Infrastruktura i komponenty
ABB, Siemens, ZF, Masats, Init, Hübner, IVU, Ventura – prezentują nowoczesne systemy wspierające elektromobilność: ładowarki, systemy IT, rampy, drzwi, silniki i osie elektryczne. ZF pokazuje AxTrax 2 LF, która w 2026 ma zastąpić znaną AVE130. Hübner wprowadza holograficzne wyświetlacze okienne.
Komentarze