1000 autobusów Credobus dla VOLÁN. Rekordowy kontrakt na Węgrzech
Dzięki strategicznej umowie ramowej podpisanej pomiędzy MÁV-Group a Kravtex-Kühne Group, do końca 2027 roku do floty VOLÁN może dołączyć aż 1000 nowych autobusów Credobus Econell 12 Next.
To największy kontrakt w historii węgierskiego przemysłu autobusowego – zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu dostaw. Tym samym sektor podmiejskiego i regionalnego transportu publicznego w tym kraju wchodzi w nową fazę modernizacji. O pierwszej dostawie 131 sztuk do MAV/Volan pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Credobus Econell 12 Next ma trafić do VOLÁN i w jakim harmonogramie dostaw?
- W jakich zakładach na Węgrzech produkowane będą te pojazdy i jaki jest udział lokalnych komponentów w ich wartości?
- Jakie oszczędności paliwa i redukcję emisji CO₂ przyniesie wdrożenie całej partii 1 000 autobusów?
Umowa ramowa
W ramach podpisanej właśnie umowy Kravtex-Kühne Group zobowiązuje się dostarczyć 869 autobusów modelu Econell 12 Next według poniższego harmonogramu:
- 2025: 269 sztuk
- 2026: 300 sztuk
- 2027: 300 sztuk
Kontrakt uzupełnia dostarczone już 131 pojazdów, przekazanych w miesiącach letnich, z których większość została skierowana do obsługi regionu Balatonu. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego nowe autobusy pojawiły się w wielu regionach Węgier.
Lokalna produkcja
Realizacja kontraktu oznacza nie tylko jakościową zmianę w transporcie publicznym, ale także znaczące wsparcie dla węgierskiego przemysłu. Wszystkie autobusy powstają w zakładach Kravtex-Kühne Group w Mosonmagyaróvár i Győr, z wykorzystaniem lokalnego know-how i komponentów:
- Mosonmagyaróvár: produkcja samonośnych ram i elementów metalowych
- Győr: końcowy montaż autobusów
Według danych producenta, 70–75% wartości pojazdu generowana jest w kraju – to jeden z najwyższych wskaźników lokalnej wartości dodanej w Europie w tej kategorii produktowej.
Econell 12 Next to nowa generacja autobusów niskowejściowych, zaprojektowanych z myślą o efektywności eksploatacyjnej. Konstrukcja oparta jest na lekkim, samonośnym nadwoziu i 19,5-calowym ogumieniu, co pozwala ograniczyć masę własną pojazdu nawet o 1,5 tony względem konkurencji. Napęd stanowi silnik FPT NEF 6 spełniający normę Euro 6 E, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife 2. Efekt? Średnioroczne zużycie paliwa niższe o nawet 4 000 litrów, co przekłada się na ograniczenie emisji CO₂ o 10 ton rocznie – na jeden pojazd. Dla całej partii 1 000 autobusów oznacza to redukcję emisji o 10 000 ton CO₂ rocznie.
Standard wyposażenia
Nowe Credobusy oferują pasażerom i operatorom szereg rozwiązań poprawiających komfort i dostępność:
- Pełna klimatyzacja kabiny i przestrzeni pasażerskiej
- Konstrukcja bez barier – niskowejściowe nadwozie i przestrzeń dla wózków
- System informacji pasażerskiej i monitoring wizyjny
- Licznik pasażerów
- Gniazda USB, uchwyty na telefon, Wi-Fi
To wyposażenie, które jeszcze kilka lat temu było standardem tylko w autobusach klasy premium – dziś wchodzi do floty publicznej.
Podsumujmy: Model Econell 12 Next należy do serii autobusów Econell, która już osiągnęła poziom ponad 1 500 wyprodukowanych jednostek. Seria została zaprojektowana specjalnie z myślą o ultralekkich pojazdach opartych na 19,5-calowym oponach – to rozwiązanie unikalne w skali Europy. Od 2021 roku stopniowo wdrażana jest nowa generacja Econell Next, obejmująca:
- Wersje solo i przegubowe
- Napędy diesel oraz elektryczne (wariant Electronell)
Warto podkreślić, że Econell 18 Next – przegubowy model eksploatowany przez VOLÁN od 2023 roku – to jedyny na świecie przegubowy autobus z 19,5” kołami. Do tej pory VOLÁN posiada 47 takich pojazdów.
Komentarze