Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zachodniopomorskie inwestycje rowerowe 2025. Blisko 1000 km spójnej sieci

infobike
12.12.2025 11:45
0 Komentarzy

W 2025 roku Województwo Zachodniopomorskie zakończyło i uruchomiło kolejne etapy jednego z największych w kraju programów rozwoju infrastruktury rowerowej.

Decyzje inwestycyjne podejmowane w ciągu roku potwierdziły, że region konsekwentnie traktuje rower jako ważny element transportu publicznego, uzupełniający autobus, trolejbus i komunikację miejską. Efektem jest blisko 1000 km spójnej sieci tras rowerowych, dostępnych zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Rozkład jazdy:

  1. Ile kilometrów tras rowerowych oddano do użytku w 2025 roku?
  2. Które odcinki są w budowie, a które dopiero w przetargach?
  3. Dlaczego Zachodniopomorskie utrzymuje pozycję lidera w Polsce?
Rower coraz ważniejszy w transporcie publicznym. Zachodniopomorskie podsumowuje 2025 rok

Sieć tras

Kontraktowe działania realizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego oraz Zachodniopomorski Zarząd Dróg obejmują cały obszar województwa, od dużych miast po mniejsze miejscowości i obszary turystyczne. W 2025 roku zakończono oznakowanie 104 km tras rowerowych, z czego 51 km stanowią odseparowane od ruchu samochodowego drogi dla rowerów, istotnie poprawiające bezpieczeństwo pasażerów i użytkowników transportu publicznego korzystających z roweru jako środka dojazdu.

Największa koncentracja prac przypadła na wschodnią część regionu. Zrealizowano tam m.in. fragmenty Starego Kolejowego Szlaku na odcinku od Świdwina w kierunku Połczyna-Zdroju oraz od Wałcza do Złocieńca, a także kolejne etapy Trasy Pojezierzy Zachodnich w stronę Rakowa. Ważnym elementem była również inwestycja w Białogardzie, gdzie oprócz budowy nowej infrastruktury rowerowej wyremontowano stare mosty, poprawiając wjazd do miasta od strony południowej i zwiększając funkcjonalność całego etapu.

Rower coraz ważniejszy w transporcie publicznym. Zachodniopomorskie podsumowuje 2025 rok
Rower coraz ważniejszy w transporcie publicznym. Zachodniopomorskie podsumowuje 2025 rok

Inwestycje w realizacji i przygotowaniu

Równolegle w 2025 roku prowadzona była realizacja niemal 50 km tras rowerowych oraz ponad 40 km nowych odcinków w budowie. Prace objęły m.in. Trasę Doliny Płoni, Trasę Pojezierzy Zachodnich oraz fragmenty w Szczecinie pomiędzy Jeziorem Głębokim a Jeziorem Goplaną. Istotnym uzupełnieniem sieci jest także łącznik Blue Velo na odcinku Goleniów – Modrzewie, który wzmacnia spójność regionalnych korytarzy rowerowych.

W trakcie realizacji znalazł się również niewielki, ale funkcjonalnie ważny element infrastruktury – kładka przy jeziorze Kopań na trasie Velo Baltica. Ten około 30-metrowy obiekt pozwala ominąć odcinek często zasypywany piaskiem, poprawiając komfort i ciągłość przejazdu.

Jednocześnie Województwo Zachodniopomorskie przygotowało kolejne zadania będące na etapie przetargów. Obejmują one m.in. dalsze fragmenty Blue Velo, trasę Berlin – Szczecin – Kołobrzeg oraz następne odcinki Trasy Doliny Płoni. Łącznie w fazie przetargowej znalazło się 39,4 km tras do oznakowania oraz 27,85 km nowych odcinków do budowy, co potwierdza długofalowy charakter programu.

Postępowania prowadzone są zgodnie z przepisami dyrektywy 2014/24/UE, co oznacza otwartość rynku i wsparcie konkurencji na poziomie Unii Europejskiej. Inwestycje infrastrukturalne nie obejmują zakupu autobusów czy trolejbusów, ale realnie wpływają na funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ułatwiając pasażerom dostęp do przystanków i węzłów transportu publicznego.

Naszym zdaniem

Skala zrealizowanych, trwających i przygotowywanych inwestycji potwierdza, że Zachodniopomorskie utrzymuje pozycję krajowego lidera w rozwoju infrastruktury rowerowej. Region konsekwentnie rozwija sieć w sposób spójny, łącząc funkcję transportową z turystyczną i uzupełniając ofertę transportu publicznego. Dotychczasowe zakupy i inwestycje w podobnym zakresie pokazują, że strategia ta jest realizowana etapami, ale z jasno określonym celem i stabilnym finansowaniem.

Komentarze