Z Tychów do Katowic pojedziemy rowerową autostradą. Za dwa lata. Rusza przetarg
Tyski samorząd zamówił zaprojektowanie i budowę ponad 3-kilometrowego odcinka velostrady od krańca północnej dzielnicy Czułów do granicy z Katowicami.
Inwestycja o wartości 18,2 mln zł, wsparta funduszami unijnymi, powinna być gotowa za dwa lata.
Rozkład jazdy:
- Jaką długość będzie miał odcinek velostrady budowany przez Tychy i dokąd będzie prowadził?
- Jakie inne inwestycje oprócz budowy velostrady obejmuje projekt GZM finansowany z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji?
- W jaki sposób nowa trasa rowerowa ma wspierać integrację różnych środków transportu?
Velostrady mają być...
szybkimi, bezkolizyjnymi drogami rowerowymi i służyć komunikacji między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ich projektowanie i budowę wspiera GZM.
Metropolitalna droga rowerowa łącząca Tychy z Katowicami ma liczyć docelowo niemal 11 km i nosić numer 3. Dotąd między tymi miastami nie ma połączenia dla rowerzystów, a jazda rowerem po łączącej je dwujezdniowej drodze krajowej nr 86 jest praktycznie niemożliwa.
Pod kątem budowy połączenia GZM przygotowała projekt programu Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL) "Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I". Ma on wartość 72 mln zł brutto, przy dofinansowaniu 56,5 mln zł z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.
Projekt obejmuje trzy zadania inwestycyjne. GZM ma kupić osiem nowych autobusów elektrycznych i cztery ładowarki - na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowym taborem trasy z katowickiego lotniska do centrum Katowic i centrum Sosnowca.
W tym samym projekcie Katowice są odpowiedzialne za budowę swego odcinka metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice - Mysłowice (4,383 km), a Tychy - za swój odcinek metropolitalnej drogi rowerowej nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To właśnie tę inwestycję zamówił teraz Miejski Zarządu Ulic i Mostów w Tychach. Wykonawcą za ok. 18,2 mln zł został Drogopol.
Przebieg rowerowej autostrady
Trasa rozpocznie się przy ul. Palmowej na skraju Czułowa i pobiegnie wzdłuż ul. Katowickiej i Beskidzkiej (DK86) do granicy z Katowicami, po zachodniej stronie obu tych ulic. Zamówienie obejmuje drogę rowerową, chodniki, oświetlenie, kanalizację i sieci, a także miejsce obsługi rowerzystów i stację pogodową. Zakończenie prac jest planowane na I kwartał 2027 r.
Aby usprawnić proces projektowania trasy, na początku ub. roku samorząd Tychów przygotował dla niej program funkcjonalno-użytkowy; na ten cel GZM przeznaczyła dla miasta w sumie ponad 270 tys. zł wsparcia.
Velostrada nr 3 w Tychach rozpocznie się w miejscu, w którym w Czułowie kończy się dziś ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż prowadzącej od centrum ul. Katowickiej. Jak wskazuje tyski samorząd, nowa trasa docelowo powinna sprzyjać łączeniu różnych środki transportu, przebiegając w pobliżu przystanków kolejowych Katowice Kostuchna i Katowice Murcki. Będzie również połączona z Velostradą nr 6 Katowice – Mysłowice.
Na terenie GZM ma łącznie powstać dziewięć velostrad o łącznej długości ok. 120 km. Pierwszy odcinek Velostrady nr 6 powstał już w Katowicach. Powstają lub powstały koncepcje techniczne dla przebiegów tras m.in. z Katowic do Mysłowic czy Sosnowca.(PAP)
Komentarze