Wiedeń stawia na e-rowery: 300 elektrycznych jednośladów we flocie WienMobil. Od NextBike
Od lipca 2025 roku po Wiedniu działa 300 e-rowerów, które wzmocniły ofertę rowerów miejskich zarządzanych przez Wiener Linien.
Nowe, elektrycznie wspomagane rowery mają ułatwić pokonywanie dłuższych dystansów i wzniesień – w sposób przyjazny dla klimatu. Ten pilotażowy projekt, zaplanowany do października 2026 r., jest częścią szerszej strategii integracji transportu publicznego z mikromobilnością współdzieloną.
Rozkład jazdy:
- Jakie cechy techniczne i wizualne wyróżniają e-rowery wprowadzone w Wiedniu w ramach systemu WienMobil?
- Jakie są warunki korzystania z e-rowerów – w tym ceny, aplikacje i przywileje dla posiadaczy biletów miejskich?
- W jaki sposób projekt integracji e-rowerów z transportem publicznym wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonej mobilności miejskiej w Wiedniu?
Elektromobilność na dwóch kołach
Nowe pojazdy wyróżniają się nie tylko wyglądem – srebrna rama, widoczny akumulator i symbol błyskawicy na tylnym kole – ale także technologią. E-napęd z wspomaganiem pedałowania, stabilna konstrukcja oraz pełna kontrola przez aplikację zapewniają komfort i łatwość obsługi.
„Nowe e-rowery to więcej energii i mniej emisji w mieście. Dzięki nim codzienny dojazd do pracy czy szybka przejażdżka po Wiedniu staną się jeszcze łatwiejsze.” – Wiener Linien
Jak to działa:
- Pobierz aplikację Nextbike
- Znajdź najbliższy e-rower i zeskanuj kod QR
- Jedź, a po zakończeniu oddaj rower na jednej z wielu stacji WienMobil
- Opłata naliczana jest automatycznie przez aplikację
Koszt użytkowania e-roweru to 3 euro za każde 30 minut, z limitem dziennym 36 euro. Pasażerowie z roczną kartą miejską, biletem młodzieżowym lub Klimaticket otrzymują 2×30 minut jazdy za darmo. Obowiązują też specjalne taryfy MIX z ponad 50% zniżką i limitem dziennym 9,50 euro.
Dlaczego to ma znaczenie dla transformacji transportu?
- Mobilność bez emisji: E-rowery świetnie sprawdzają się na średnich dystansach – zbyt krótkich na samochód, ale zbyt długich na zwykły rower – i zastępują przejazdy autem na krótkich trasach.
- Multimodalne połączenia: Rowery będą rozlokowane przy kluczowych punktach WienMobil – blisko linii metra, autobusów i pociągów, co ułatwia planowanie podróży.
- Sharing zamiast korków: Model współdzielony to lepsze wykorzystanie przestrzeni miejskiej, bez promowania indywidualnego posiadania pojazdów.
Projekt potrwa do października 2026. W tym czasie miasto będzie analizować, czy stała integracja i dalszy rozwój e-floty są uzasadnione ekonomicznie i operacyjnie. Jeśli się powiedzie, może stać się wzorem dla innych miast DACH-u, które stawiają na nowoczesną, niskoemisyjną mobilność miejską.
Włączenie e-rowerów do systemu WienMobil pokazuje, że usługi sharingowe mogą być integralną częścią nowoczesnego transportu zbiorowego. Klasyczna komunikacja miejska pozostaje trzonem, ale to elastyczne, elektryczne środki są kluczowe dla pokonania „pierwszego i ostatniego kilometra”.
Komentarze