Unijny raport o Europejskiej Deklaracji Rowerowej: Mamy 900 tys. km dróg rowerowych
1 października 2025 r. Komisja Europejska opublikowała przełomowy dokument — pierwszy raport podsumowujący wdrażanie European Declaration on Cycling, deklaracji przyjętej w 2024 r., która oficjalnie uznała rower za pełnoprawny środek transportu w całej Unii Europejskiej.
To pierwszy tak kompleksowy przegląd stanu infrastruktury rowerowej w Europie i kierunków, w jakich zmierza unijna polityka mobilności.
Rozkład jazdy:
- Jakie inwestycje rowerowe Unia Europejska sfinansowała w ostatnich latach?
- Dlaczego raport podkreśla rosnącą rolę roweru w polityce transportowej UE?
- Jakie wyzwania stoją przed rozwojem infrastruktury rowerowej w najbliższych latach?
Prawie milion kilometrów tras rowerowych
Raport podkreśla imponującą skalę inwestycji. Według zgromadzonych danych na mapie Europy znajduje się dziś ponad 900 000 km dróg rowerowych — i liczba ta dynamicznie rośnie.
W latach 2021–2027 UE przeznaczyła na rozwój infrastruktury rowerowej 4,5 mld euro, z czego:
- 3,2 mld euro pochodzi z funduszy unijnych – dzięki nim powstanie lub zostanie zmodernizowane ponad 12 000 km tras,
- 1,3 mld euro wesprze inwestycje w ramach programów odbudowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To największy pakiet inwestycji rowerowych, jaki kiedykolwiek realizowano w Europie.
Dla porównania: w latach 2014–2020 wartość inwestycji wyniosła 2,1 mld euro, a jeszcze wcześniejsza perspektywa 2007–2013 zamknęła się kwotą 700 mln euro. Oznacza to, że w ciągu zaledwie dekady skala finansowania wzrosła ponad sześciokrotnie. Impuls inwestycyjny jest także silny na poziomie regionalnym i transgranicznym — programy Interreg finansują rozbudowę tras rowerowych nie tylko dla turystyki, lecz także dla codziennych dojazdów pracowniczych pomiędzy państwami.
Środki te mają pozwolić na budowę i modernizację ponad 12 000 km tras rowerowych w całej Unii. To cel wpisany w unijny wskaźnik RCO58, obejmujący lane-kilometry dedykowanej infrastruktury. Równolegle obowiązuje wskaźnik RCR64, który mierzy liczbę użytkowników nowo powstałych tras — UE szacuje, że do 2029 roku wyniesie ona ponad 160 mln rocznie. Po raz pierwszy w historii powstaje także ujednolicony system zbierania danych o transporcie rowerowym, oparty na badaniu „Cycling Counts”. Już dziś wiadomo, że w państwach członkowskich istnieje 914 447 km infrastruktury rowerowej — w tym ponad 303 tys. km dedykowanych dróg rowerowych.
Od Opola po Skandynawię
UE prezentuje też konkretne przykłady realizacji. W aglomeracji opolskiej powstało 38 km tras rowerowych oraz sześć parkingów Bike&Ride. W Madrycie wybudowano nową, dwukierunkową drogę rowerową usprawniającą ruch między dzielnicami Villaverde i Usera. W Słowenii sieć rowerowa wzbogaciła się o 19,5 km nowych tras, a na Litwie zmodernizowano strategiczny odcinek Smiltynė–Nida, będący częścią europejskiej trasy R1. Z kolei w Lund w Szwecji powstaje sieć siedmiu „supertras rowerowych” o łącznej długości 81 km, które połączą miasto z obszarami wiejskimi.
Analizując dane i działania opisane w raporcie Komisji, można stwierdzić jedno: rower po raz pierwszy w historii Europy wszedł do centrum polityki transportowej. Deklaracja rowerowa, obowiązkowe plany SUMP, rekordowe finansowanie i standaryzowane wskaźniki sprawiają, że rower staje się pełnoprawnym elementem infrastruktury transportowej — tak samo istotnym jak sieć drogowa czy kolejowa.
To otwarcie nowego rozdziału: mobilność rowerowa staje się narzędziem do osiągania celów klimatycznych, walki z ubóstwem transportowym, zwiększenia zdrowia publicznego oraz rozwoju lokalnej gospodarki. Nadchodzące lata — zwłaszcza okres 2025–2030 — będą czasem największego w historii przyspieszenia inwestycji rowerowych w Europie. UE chce, aby rower stał się naturalnym wyborem dla milionów Europejczyków. I inwestuje w to jak nigdy dotąd.


Komentarze