Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Turystyka rowerowa i e-bike’i w nowej erze. Co zmienia Europejska Deklaracja Rowerowa?

infobike
27.11.2025 06:30
0 Komentarzy

Europejska Deklaracja w sprawie Transportu Rowerowego, przyjęta w kwietniu 2024 r., to dokument, który na nowo definiuje rolę roweru w polityce transportowej Unii Europejskiej.

Po raz pierwszy w historii rower został w nim uznany za pełnoprawny filar systemu transportowego — zarówno w codziennych dojazdach, jak i w rekreacji oraz rozwijającej się w szybkim tempie turystyce rowerowej.

Choć deklaracja nie ma mocy prawnej, jest traktowana jako strategiczny kierunkowskaz dla państw członkowskich. W praktyce oznacza to ogromny impuls rozwojowy dla całego sektora: od inwestycji infrastrukturalnych, przez e-bike’i, aż po zmiany w sposobie planowania transportu publicznego i turystyki.

Rozkład jazdy:

  1. Jak Europejska Deklaracja przekształca turystykę rowerową w Europie?
  2. Dlaczego e-bike staje się kluczowym elementem nowej mobilności?
  3. Jakie zmiany w infrastrukturze rowerowej zapowiada UE na najbliższe lata?
Choć deklaracja nie ma mocy prawnej, jest traktowana jako strategiczny kierunkowskaz dla państw członkowskich.
Choć deklaracja nie ma mocy prawnej, jest traktowana jako strategiczny kierunkowskaz dla państw członkowskich.

Nowa mapa europejskiej turystyki rowerowej

Nowe regulacje i rekomendacje Unii Europejskiej znacząco wpływają na możliwości podróżowania z rowerem — zarówno na długich trasach, jak i w ramach weekendowych wyjazdów.

Największa rewolucja dotyczy kolei. Od połowy 2025 r. każdy nowo zamawiany pociąg w UE musi mieć minimum cztery miejsca na w pełni zmontowane rowery. To ogromny krok w stronę pełnej intermodalności: rower + pociąg stanie się realną opcją nie tylko w krajach zachodnich, ale w całej Europie.

Równolegle kolejne regiony inwestują w huby przesiadkowe, nowe parkingi rowerowe i integrację autobusów z przewozem jednośladów. Czechy, Hiszpania, Austria czy Słowenia realizują programy finansowane przez UE, rozwijając turystykę opartą na aktywności i niskoemisyjnym transporcie.

Co więcej, w 2026 r. powstanie pierwsza strategia UE dotycząca turystyki zrównoważonej, w której turystyka rowerowa ma być jednym z filarów. To oznacza wzrost inwestycji w trasy transgraniczne, systemy informacji, mapy i punkty ładowania e-bike’ów na szlakach.

E-bike jako motor nowej mobilności i turystyki

Deklaracja po raz pierwszy wprost podkreśla, że e-bike’i są kluczowe dla zwiększenia liczby rowerzystów — szczególnie w grupach do tej pory mniej aktywnych: wśród seniorów, kobiet i osób wracających do regularnej jazdy.

Badania EGUM pokazują, że:

  • e-bike’i są najskuteczniejszym narzędziem aktywizacji seniorów,
  • cargo-bike’i zwiększają udział kobiet i rodzin,
  • elektryki poszerzają rynek turystyki rekreacyjnej i górskiej.

Wiele państw wdraża szerokie systemy wsparcia:

  • Słowenia finansuje zakup e-bike’ów do codziennych dojazdów,
  • Portugalia utrzymuje 6% VAT na rowery,
  • Niderlandy płacą 23 eurocenty za kilometr przejechany rowerem w drodze do pracy,
  • Belgia dotuje cargo bike’i nawet do 4000 euro.

Co ważne, UE sygnalizuje możliwość finansowania zakupu rowerów elektrycznych ze Społecznego Funduszu Klimatycznego, co otworzy dostęp do e-bike’ów także dla osób o niższych dochodach.

Infrastruktura rowerowa dla nowej ery: ładowanie, standardy, integracja

Rosnąca popularność e-bike’ów wymaga zupełnie nowej skali infrastruktury. Dlatego UE zapowiada zmiany obejmujące:

  • obowiązkowe punkty ładowania i parkingi rowerowe w budynkach mieszkalnych i biurowych,
  • aktualizację wytycznych projektowych do 2026 r., obejmującą m.in.:
    • standardy tras dla cargo-bike’ów,
    • zasady separacji ruchu,
    • infrastruktury obniżającej ryzyko obrażeń,
    • integrację tras turystycznych i miejskich.

W całej Europie powstają nowe trasy o charakterze regionalnym i rekreacyjnym:

  • Lund (Szwecja) rozwija 81 km supertras,
  • Taurogi (Litwa) budują 86 km szlaków rekreacyjnych,
  • Lublana (Słowenia) integruje sieć miejską z krajową.

Tak szybki rozwój pokazuje, że turystyka rowerowa i e-bike’i wchodzą w nową, bardziej dostępną i profesjonalną fazę.

Komentarze