Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

To nie żart. 1 kwietnia wraca Wrocławski Rower Miejski. W wersji aglo od Nextbike

infobike
19.03.2025 09:24
0 Komentarzy

Wrocławski Rower Miejski wbrew obawom wielu, że „będzie dopiero w sierpniu”, albo że „go w tym roku w ogóle na nim nie pojedziemy” - pojawi się w mieście już 1 kwietnia!

I nie jest to Prima Aprilis. Wprawdzie wykonawca docelowego systemu ma cztery miesiące na jego stworzenie, ale miastu udało się podpisać umowę przejściową, dzięki której rowery staną na stacjach już na początku wiosny. O przetargu na WRM pisaliśmy już w TransInfo wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych rowerów obejmuje docelowy system WRM?
  2. Kiedy ma ruszyć system przejściowy i ile rowerów zostanie w nim udostępnionych?
  3. Które gminy dołączają do aglomeracyjnej wersji Wrocławskiego Roweru Miejskiego?
Wrocławski Rower Miejski od 1 kwietnia na ulicach / fot. UM Wrocław
Wrocławski Rower Miejski od 1 kwietnia na ulicach / fot. UM Wrocław

Dwie oferty

Przypomnijmy: w przetargu na Wrocławski Rower Miejski wpłynęły dwie oferty - od firm Nextbike Polska S.A. oraz CityBike Poland sp. z o.o. Ich otwarcie nastąpiło 21 lutego br.

Miasto zamierzało przeznaczyć na system WRM nieco ponad 57 mln zł – cena była jednym z kryteriów oceny ofert, drugim był czas całościowego uruchomienia systemu WRM.

Firma Nextbike zaproponowała, że może zorganizować system za ok. 54,4 mln zł. Oferta firmy CityBike opiewała na kwotę nieco ponad 71,1 mln zł.

- Po przeanalizowaniu poprawności złożonych ofert mogliśmy wyłonić wykonawcę. Za najkorzystniejszą uznana została oferta firmy Nextbike. Miała najkorzystniejszą cenę - o około 17 mln zł niższą od oferty drugiego wykonawcy. Zaproponowane w obu ofertach czasy uruchomienia systemu WRM były takie same – informuje Sławomir Gonciarz,  zastępca Dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Droga wolna

Wrocławski Rower Miejski od 1 kwietnia na ulicach / fot. UM Wrocław
Wrocławski Rower Miejski od 1 kwietnia na ulicach / fot. UM Wrocław

Ponieważ do wtorku 18.03 nikt nie złożył odwołań od wyników przetargu, można podpisać umowę z Nextbike. Operator będzie miał cztery miesiące na uruchomienie systemu i wprowadzenie na ulice Wrocławia 2400 fabrycznie nowych jednośladów.

Ich wyprodukowanie faktycznie zajmie wykonawcy czas, ale  nie oznacza to, że Rower Miejski pojawi się na naszych ulicach dopiero latem. – Wypracowaliśmy z Nextbike system przejściowy. Z Roweru Miejskiego  będzie można korzystać już w kwietniu. Nextbike najpierw wystawi 1,5 tys. wyremontowanych jednośladów tak, by mieszkańcy mogli korzystać z wypożyczalni w czasie, gdy będzie wystawiał fabrycznie nowe stacje i  pojazdy - informuje dyrektor Sławomir Gonciarz. Umowę przejściową podpisano 14 marca. Nextbike zadeklarował, że uruchomi system przejściowy 1 kwietnia.

-"Wrocławski Rower Miejski jest z nami już 13 lat. Był jednym z pierwszych systemów publicznej wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce. Zaczęliśmy w 2011 roku z liczbą 140 jednośladów. Od tego czasu system rozrósł się blisko 17-krotnie i w 2024 roku po Wrocławiu jeździło już ponad 2300 rowerów z miejskiej wypożyczalni. W tym czasie jednoślady były wypożyczane ponad 15 mln razy - napisał Urząd Miejskie Wrocławia.

Wrocławski Rower Miejski od 1 kwietnia na ulicach / fot. UM Wrocław

Aglo wersja

Po zimowej prezerwie system Wrocławskiego Roweru Miejskiego wróci w nowej, aglomeracyjnej odsłonie. Będzie więcej stacji, więcej pojazdów, a system będzie miał większy zasięg.

Na nowy system ma się składać:

  • 240 stacji
  • 2400 jednośladów.

Do systemu dołączają okołowrocławskie gminy: Czernica, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznia Mała. W sumie w 2025 roku mają w nich powstać 22 stacje, dzięki czemu system zwiększy się o 220 jednośladów. Umowa zakłada również zwiększenie tej liczby w kolejnych latach – dodatkowe 12 stacji i 120 jednośladów do 2027 roku. W kolejnych latach liczba stacji oraz rowerów jeszcze się zwiększy – w 2026 roku o 3 stacje i 30 jednośladów i w 2027 o kolejne 2 stacje i 20 jednośladów. Nowa umowa obowiązywać będzie do 2029 roku. 

Komentarze