TAK dla stworzenia łódzkiego systemu roweru publicznego. Dla miast i regionu
Województwo łódzkie, rozważając zintegrowanie systemów rowerów publicznych, stawia na ułatwienia i wygodę dla użytkowników.
Obecnie w regionie funkcjonują dwa systemy rowerowe: Rowerowe Łódzkie, obejmujące 10 miast i mające na celu ułatwienie dojazdu do stacji kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, oraz łódzki system miejski. Radni wojewódzcy i miejscy rozpoczęli dyskusję nad ich połączeniem, co według zapowiedzi może zwiększyć spójność transportu rowerowego.
Spis treści:
- Dlaczego integracja systemów rowerowych w Łodzi i regionie jest potrzebna?
- Jakie korzyści przyniesie połączenie rowerów miejskich i wojewódzkich?
- Co przewiduje przyszły plan integracji z Łódzką Koleją Aglomeracyjną?
rowerowa decyzja
Samorządy Łodzi i woj. łódzkiego chcą połączyć dwa działające w regionie systemy roweru publicznego. Obecnie inny system ma Łódź, a inny działa w 10 miastach regionu w ramach programu Rowerowe Łódzkie; obowiązują tam różne zasady wypożyczania rowerów.
29 października, po wspólnym posiedzeniu Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa Województwa Łódzkiego oraz Komisji Transportu i Ruchu Drogowego Rady Miejskiej w Łodzi, członkowie tych komisji poinformowali, że rozpoczynają dyskusję nad stworzeniem jednego programu wypożyczania rowerów publicznych w Łodzi i w regionie.
„Chcielibyśmy, żeby już wiosną 2025 r. doszło do integracji miejskiego i wojewódzkiego roweru publicznego, a od 2026 roku całe województwo miałoby jeden system wokół komunikacyjnego kręgosłupa, którym byłaby Łódzka Kolej Aglomeracyjna” – powiedział PAP przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi Bartosz Domaszewicz.
Dodał, że rower publiczny powinien obejmować nie tylko Łódź czy aglomerację, ale całe województwo, i powinien to być jeden wspólny system. Za wzór postawił system rowerowy na Pomorzu i w Górnośląskim Związku Metropolitalnym.
od 2019 roku
Wojewódzki rower publiczny w Łódzkiem funkcjonuje od 2019 roku w Koluszkach, Kutnie, Łasku, Łowiczu, Pabianicach, Sieradzu, Skierniewicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu. Zaprojektowany był tak, żeby ułatwić mieszkańcom dojazd do stacji kolejowych i korzystanie z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Projekt był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014–2020 oraz budżetu państwa; stacje rowerowe są zlokalizowane przy dworcach kolejowych i przy przystankach komunikacji miejskiej.
W systemie roweru wojewódzkiego jest też Łódź, przy czym gmina ma swój własny system z ponad 120 stacjami. Do tego w mieście są zainstalowane stacje roweru wojewódzkiego. To powoduje, że chociaż systemami zarządza ten sam operator, obowiązują dwa różne cenniki i oddzielne stacje dokowania. Użytkownicy mylą się i oddają rowery w niewłaściwych stacjach, ponosząc dodatkowe opłaty.
Wspólny projekt radnych miejskich i wojewódzkich ma zlikwidować chaos i zwiększyć funkcjonalność systemu roweru publicznego.
„W integracji obu systemów jest duży potencjał, bo wprowadzając do systemu rowery elektryczne i integrując go z Łódzką Koleją Aglomeracyjną można osiągać znakomite wyniki jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń” – wskazał Domaszewicz.
„To początek dyskusji, ale jesteśmy na dobrej drodze, żeby te dwa systemy w przyszłości zintegrować, ale to oczywiście zależy od decyzji władz województwa i miasta” – powiedziała po spotkaniu radnych Hanna Gil-Piątek, przewodnicząca Komisji Rozwoju Regionalnego Gospodarki i Bezpieczeństwa Województwa Łódzkiego. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze