Słowacja wprowadza ograniczenie prędkości dla pieszych. Cios przeciwko rowerzystom i użytkownikom hulajnóg
 
Słowacki parlament przyjął nowelizację kodeksu drogowego, która wzbudziła ogromne emocje – zarówno wśród kierowców, jak i pieszych.
Od 1 stycznia 2026 roku na chodnikach w całym kraju będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 6 km/h... dla pieszych.
Nowy przepis ma na celu uporządkowanie ruchu na wspólnych ciągach pieszo–rowerowych, gdzie coraz częściej poruszają się hulajnogi elektryczne, rolkarze i rowerzyści. W teorii ma to pomóc w rozróżnieniu, kto jest pieszym, a kto już użytkownikiem „pojazdu”, oraz ułatwić karanie tych, którzy nadużywają przepisów.
Rozkład jazdy:
- Skąd pomysł na ograniczenie prędkości dla pieszych?
- Jak nowe przepisy wpłyną na rowerzystów i użytkowników hulajnóg?
- Czy to początek szerszych zmian w przepisach ruchu drogowego?
 
🚴♂️ Jak nowe przepisy wpłyną na rowerzystów i użytkowników hulajnóg?
Choć ograniczenie prędkości formalnie dotyczy pieszych, to w praktyce jego wprowadzenie jest odpowiedzią na rosnącą liczbę kolizji z udziałem hulajnóg i rowerów. Słowackie media podają, że w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba wypadków na chodnikach i w strefach współdzielonych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe przepisy mogą więc ułatwić policji dowodzenie winy użytkowników hulajnóg lub rowerów, którzy w razie kolizji z pieszym będą odpowiadać za „przekroczenie prędkości”.
Kara za zbyt szybkie poruszanie się po chodniku ma wynosić do 50 euro, a w dyskusjach publicznych pojawiły się nawet sugestie o... wprowadzeniu fotoradarów dla pieszych i rowerzystów.
⚖️ Czy to początek szerszych zmian w przepisach ruchu drogowego?
Wprowadzenie ograniczenia prędkości dla pieszych pokazuje, że europejskie miasta coraz poważniej traktują problem bezpieczeństwa na wspólnych trasach pieszo–rowerowych.
Eksperci zwracają uwagę, że podobne przepisy mogą w przyszłości pojawić się także w innych krajach, w tym w Polsce – zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju mikromobilności.
Dla rowerzystów oznacza to jedno – potrzebę większej świadomości i ostrożności w ruchu miejskim. Coraz częściej strefy piesze i rowerowe się przenikają, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na wszystkich użytkownikach drogi.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 
                             
                             
                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Komentarze