Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Słowacja wprowadza ograniczenie prędkości dla pieszych. Cios przeciwko rowerzystom i użytkownikom hulajnóg

infobike
31.10.2025 06:30
0 Komentarzy

Słowacki parlament przyjął nowelizację kodeksu drogowego, która wzbudziła ogromne emocje – zarówno wśród kierowców, jak i pieszych.

Od 1 stycznia 2026 roku na chodnikach w całym kraju będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 6 km/h... dla pieszych.

Nowy przepis ma na celu uporządkowanie ruchu na wspólnych ciągach pieszo–rowerowych, gdzie coraz częściej poruszają się hulajnogi elektryczne, rolkarze i rowerzyści. W teorii ma to pomóc w rozróżnieniu, kto jest pieszym, a kto już użytkownikiem „pojazdu”, oraz ułatwić karanie tych, którzy nadużywają przepisów.

Rozkład jazdy:

  1. Skąd pomysł na ograniczenie prędkości dla pieszych?
  2. Jak nowe przepisy wpłyną na rowerzystów i użytkowników hulajnóg?
  3. Czy to początek szerszych zmian w przepisach ruchu drogowego?
Od 1 stycznia 2026 roku na chodnikach w całym kraju będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 6 km/h... dla pieszych.
Od 1 stycznia 2026 roku na chodnikach w całym kraju będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 6 km/h... dla pieszych. /fot. Omar Marques/SOPA Images/LightRocket/Getty)

🚴‍♂️ Jak nowe przepisy wpłyną na rowerzystów i użytkowników hulajnóg?

Choć ograniczenie prędkości formalnie dotyczy pieszych, to w praktyce jego wprowadzenie jest odpowiedzią na rosnącą liczbę kolizji z udziałem hulajnóg i rowerów. Słowackie media podają, że w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba wypadków na chodnikach i w strefach współdzielonych.

Nowe przepisy mogą więc ułatwić policji dowodzenie winy użytkowników hulajnóg lub rowerów, którzy w razie kolizji z pieszym będą odpowiadać za „przekroczenie prędkości”.

Kara za zbyt szybkie poruszanie się po chodniku ma wynosić do 50 euro, a w dyskusjach publicznych pojawiły się nawet sugestie o... wprowadzeniu fotoradarów dla pieszych i rowerzystów.

⚖️ Czy to początek szerszych zmian w przepisach ruchu drogowego?

Wprowadzenie ograniczenia prędkości dla pieszych pokazuje, że europejskie miasta coraz poważniej traktują problem bezpieczeństwa na wspólnych trasach pieszo–rowerowych.

Eksperci zwracają uwagę, że podobne przepisy mogą w przyszłości pojawić się także w innych krajach, w tym w Polsce – zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju mikromobilności.

Dla rowerzystów oznacza to jedno – potrzebę większej świadomości i ostrożności w ruchu miejskim. Coraz częściej strefy piesze i rowerowe się przenikają, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo spoczywa na wszystkich użytkownikach drogi.

Komentarze