Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rowery miejskie Mevo 2.0 zmieniają transport publiczny w Trójmieście. Dane za sierpień

infobike
09.09.2024 06:04
0 Komentarzy

Rower miejski Mevo 2.0 jest doskonałym uzupełnieniem transportu publicznego, umożliwiając łatwe i szybkie pokonywanie krótkich dystansów.

Zmniejsza zanieczyszczenie powietrza, hałas i niweluje korki. To także doskonała opcja dla turystów, którzy z kolei mogą w wygodny sposób zwiedzać miasto, odkrywając jego zakamarki w sposób, jaki nie jest możliwy przy użyciu innych środków komunikacji miejskiej.

Spis treści:

  1. Jaką liczbę rowerów elektrycznych i tradycyjnych posiada system MEVO?
  2. Ile kilometrów można przejechać na jednym naładowaniu akumulatora roweru elektrycznego MEVO?
  3. Jakie są dostępne taryfy opłat za korzystanie z systemu MEVO?
Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo
Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo

Z akcentem na e-bike

MEVO jest jednym z najbardziej innowacyjnych systemów rowerów miejskich nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Został on uruchomiony 16 listopada 2023 roku i obejmuje aż 16 gmin metropolii, w tym Gdańsk, Gdynię, Sopot oraz inne okoliczne miejscowości, takie jak Tczew, Kolbudy, Pruszcz Gdański, Sierakowice, Stężyca, Somonino, Kartuzy, Żukowo, a także Redę, Rumię, Puck, Władysławowo i Kosakowo. Dzięki flocie 3099 rowerów elektrycznych i 1000 rowerów tradycyjnych, MEVO oferuje łatwy dostęp do transportu zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Trójmiejski system składa się z nowoczesnych rowerów ze wspomaganiem elektrycznym firmy Segway oraz rowerów klasycznych, które stanowią ¼ floty. E-Rwery bardzo dobrze radzą sobie w warunkach miejskich, a elektryczne wspomaganie znacznie ułatwia pokonywanie większych odległości i wzniesień, co w związku z pagórkowatym ukształtowaniem terenu może być dla użytkowników kluczowe. Ich akumulatory pozwalają przejechać 100 km na jednym naładowaniu. Wszystkie rowery ze wspomaganiem elektrycznym MEVO wyróżniają się zaawansowaną technologią, m.in. są wyposażone w liczniki prędkości, uchwyty na telefon z indukcyjną ładowarką oraz bezdętkowe koła.

Sierpień okazał się kolejnym rekordowym miesiącem dla użytkowników systemu rowerowego MEVO! W ciągu jednego dnia zanotowano ponad 18 tysięcy przejazdów, a w całym miesiącu przejechaliście prawie 1,8 miliona kilometrów. W sumie odbyło się prawie 470 tysięcy podróży, z których każda trwała średnio 21 minut. Codziennie dystans dla jednego roweru to średnio 3,8 km, a największy ruch rowerowy w tygodniu przypadał na godziny 13:00-16:00, od poniedziałku do piątku, kiedy to wykonaliście aż 74% wszystkich przejazdów. W weekendy natomiast najchętniej jeździliście między 10:00 a 18:00.

Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo
Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo

Opłaty dopasowane do potrzeb

Aby rozpocząć korzystanie z MEVO, użytkownik musi uiścić jednorazową opłatę rejestracyjną w wysokości 10 zł. Warto zastanowić się, jak długo chcemy korzystać z miejskiego roweru, ponieważ system oferuje różnorodne taryfy. Dzięki temu możemy wybrać najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, dopasowane do naszych potrzeb. Dostępne są między innymi:

  • Abonament miesięczny: 29,99 zł (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny).
  • Abonament roczny: 259 zł.
  • Taryfa 48h: 59 zł (480 minut z roweru tradycyjnego lub 240 minut z roweru ze wspomaganiem elektrycznym).

Dla użytkowników, którzy preferują rozliczenia minutowe, dostępna jest opcja „pay as you go”, z kosztami 0,15 zł za minutę dla roweru tradycyjnego i 0,30 zł za minutę dla roweru ze wspomaganiem elektrycznym.

Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo
Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo

Dodatkowe udogodnienia

To jednak nie wszystkie ułatwienia, ponieważ system MEVO oferuje różnorodne dodatkowe funkcje, które ułatwiają korzystanie z rowerów. Aplikacja umożliwia rezerwację roweru na 15 minut, co pozwala użytkownikowi zagwarantować sobie dostęp do pojazdu w dowolnym momencie. Warto jednak pamiętać, że po przekroczeniu tego czasu rower wraca do systemu i może być wypożyczony przez innych użytkowników. Rezerwacje można wykonywać do czterech razy dziennie z przerwą minimum 30 minut między nimi.

Kiedy podczas jazdy chcemy zrobić przerwę, możemy skorzystać z opcji postoju, dostępnej w aplikacji. W tym czasie minuty wciąż upływają, ale rower jest zabezpieczony, a my możemy kontynuować jazdę po przerwie. Zakończenie przejazdu odbywa się poprzez zaparkowanie roweru w dozwolonej strefie. W przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym należy również zamocować blokadę na tylnym kole, co jest potwierdzane w aplikacji.

Łatwość obsługi i szeroka dostępność sprawiają, że system rowerów miejskich MEVO jest atrakcyjny zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. A jazda rowerem po Trójmieście i okolicach to nie tylko alternatywa dla samochodów, ale także świetny sposób na chwilę ruchu i odprężenia na świeżym powietrzu.

Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo
Rowerem miejskim Mevo 2.0 przez Trójmiasto / fot. Mevo

Rowery miejskie na świecie

I na koniec garść informacji o historii systemów rowerów miejskich. Zyskały one popularność w latach 90. XX wieku, zaczynając od inicjatyw w Kopenhadze i Amsterdamie. Od tego czasu stały się integralną częścią infrastruktury miejskiej na całym świecie, zyskując uznanie jako efektywne i przyjazne środowisku rozwiązanie transportowe. Pierwsze systemy były proste, często bazujące na darmowym dostępie do rowerów. Z czasem jednak ewoluowały, przyjmując nowoczesne technologie, które umożliwiły monitorowanie i zarządzanie flotą jednośladów, co znacznie poprawiło ich funkcjonalność i bezpieczeństwo. Jednym z największych operatorów systemów rowerów miejskich jest firma City Bike Global, pochodząca z Barcelony, będąca częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej.

Na całym świecie firma operuje też flotą ponad 30 tysięcy rowerów, m.in. w Rotterdamie (Holandia), Cambridge, Kettering i Peterborough (Wielka Brytania), we Francji (Clermont-Ferrand), w miastach Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere) oraz Peru (Lima). Do tej listy niedawno dołączyła także Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot z systemem MEVO.

Komentarze