Ponad 2200 km nowych tras rowerowych: ambitne plany Pomorza Zachodniego
Dynamiczny rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim stawia region na czele rowerowej mapy Polski. Inwestycje w infrastrukturę, planowane trasy i cykliczne imprezy rowerowe, takie jak zbliżające się II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej, przyciągają zarówno mieszkańców, jak i turystów, czyniąc region atrakcyjnym celem dla rowerzystów.
Pomorze Zachodnie chce być liderem turystyki rowerowej w Polsce, oferując zarówno mieszkańcom, jak i turystom komfortowe i bezpieczne trasy, malownicze krajobrazy i niezapomniane wrażenia.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne założenia i cele rozwoju tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim?
- Jakie działania zostały już podjęte w ramach projektu i jakie są plany na przyszłość?
- W jaki sposób rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim wpływa na turystykę i promocję regionu?
Pomorze Zachodnie liderem tras rowerowych w Polsce
Pomorze Zachodnie nieustannie rozwija sieć tras rowerowych, będąc liderem w tej dziedzinie w Polsce, i podczas konferencji, która odbyła się 17 lutego 2025 roku w Szczecinie, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz poinformował o planach budowy kolejnych odcinków tras oraz o zbliżających się II Polsko-Niemieckich Dniach Turystyki Rowerowej.
System tras rowerowych
Koncepcja budowy tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim powstała w 2015 roku. Region stawia na stabilne plany, wybierając do realizacji trasy, które komunikują największe miasta i najatrakcyjniejsze obszary oraz mają największy potencjał przyciągnięcia turystów.
Marszałek Olgierd Geblewicz podkreślił, że Pomorze Zachodnie zaczyna być znane ze swoich szlaków rowerowych nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Wartością dodaną jest również fakt, że ścieżki rowerowe cieszą się zainteresowaniem mieszkańców regionu.
II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej
Już w najbliższy piątek i sobotę odbędą się II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej. W ich trakcie będzie można dowiedzieć się, co warto odwiedzić, jakie są najnowsze trendy, w co warto się wyposażyć i gdzie serwisować rower. Do dyspozycji miłośników turystyki rowerowej będzie siedziba Urzędu Marszałkowskiego i podziemny parking.
Plany województwa
Rozpoczęto realizację 5 tras: "Blue Velo", "Velo Baltica", "Trasa Pojezierzy Zachodnich", "Stary kolejowy szlak" i "Wokół Zalewu Szczecińskiego". Wybór poprzedziły analizy i inwentaryzacja.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak powiedział marszałek Olgierd Geblewicz, docelowo Pomorze Zachodnie będzie miało ponad 2200 km tras rowerowych - tyle, ile dróg wojewódzkich.
Jeszcze nie zakończyliśmy etapu pierwszego, który jest najbardziej ambitny i liczy 1100 km. Ale po wybudowaniu w przyszłości wszystkich obecnie planowanych odcinków zakładamy, że tych ścieżek będziemy mieli ponad 2200 km, czyli mniej więcej tyle, ile mamy w regionie dróg wojewódzkich. To są nasze ambitne plany.
W ramach pierwszego etapu udało się zrealizować około 70% planów, kolejne 17% jest w realizacji, a pozostałe odcinki są w przygotowaniu.
Kolejne inwestycje
Dzięki podpisanym listom intencyjnym możliwa będzie realizacja sześciu kolejnych odcinków:
- Pętli Berlin – Szczecin – Kołobrzeg
- Trasy Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo – Polanów
- Trasy Doliny Płoni
- Trasy Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój – Barwice - Grzmiąca
- Trasy Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin – Polanów
- Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno.
Szacunkowy koszt tych inwestycji – w sumie około 240 km nowych tras – wynosi 420 mln zł.
Marszałek Geblewicz zapewnia, że po przygotowaniu dokumentacji znajdą się fundusze na nowe trasy rowerowe.
Obecnie tych pieniędzy nie mamy zarezerwowanych. Ale wiemy jedno: że jak będziemy gotowi, będziemy mieli dokumentację, to pieniądze się znajdą. Najważniejsze jest, abyśmy śmiało i odważnie szli do przodu, bo takie są oczekiwania mieszkańców i turystów.
Źródło: Urząd Marszałkowski w Szczecinie
Komentarze