Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponad 2200 km nowych tras rowerowych: ambitne plany Pomorza Zachodniego

infobike
20.02.2025 11:45
0 Komentarzy

Dynamiczny rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim stawia region na czele rowerowej mapy Polski. Inwestycje w infrastrukturę, planowane trasy i cykliczne imprezy rowerowe, takie jak zbliżające się II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej, przyciągają zarówno mieszkańców, jak i turystów, czyniąc region atrakcyjnym celem dla rowerzystów.

Pomorze Zachodnie chce być liderem turystyki rowerowej w Polsce, oferując zarówno mieszkańcom, jak i turystom komfortowe i bezpieczne trasy, malownicze krajobrazy i niezapomniane wrażenia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne założenia i cele rozwoju tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim?
  2. Jakie działania zostały już podjęte w ramach projektu i jakie są plany na przyszłość?
  3. W jaki sposób rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim wpływa na turystykę i promocję regionu?

Pomorze Zachodnie liderem tras rowerowych w Polsce

Pomorze Zachodnie nieustannie rozwija sieć tras rowerowych, będąc liderem w tej dziedzinie w Polsce, i podczas konferencji, która odbyła się 17 lutego 2025 roku w Szczecinie, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz poinformował o planach budowy kolejnych odcinków tras oraz o zbliżających się II Polsko-Niemieckich Dniach Turystyki Rowerowej.

System tras rowerowych

Koncepcja budowy tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim powstała w 2015 roku. Region stawia na stabilne plany, wybierając do realizacji trasy, które komunikują największe miasta i najatrakcyjniejsze obszary oraz mają największy potencjał przyciągnięcia turystów.

Marszałek Olgierd Geblewicz podkreślił, że Pomorze Zachodnie zaczyna być znane ze swoich szlaków rowerowych nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Wartością dodaną jest również fakt, że ścieżki rowerowe cieszą się zainteresowaniem mieszkańców regionu.

Koncepcja tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim powstała w 2015 roku. / fot. UM w Szczecinie

II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej

Już w najbliższy piątek i sobotę odbędą się II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej. W ich trakcie będzie można dowiedzieć się, co warto odwiedzić, jakie są najnowsze trendy, w co warto się wyposażyć i gdzie serwisować rower. Do dyspozycji miłośników turystyki rowerowej będzie siedziba Urzędu Marszałkowskiego i podziemny parking.

Plany województwa

Rozpoczęto realizację 5 tras: "Blue Velo", "Velo Baltica", "Trasa Pojezierzy Zachodnich", "Stary kolejowy szlak" i "Wokół Zalewu Szczecińskiego". Wybór poprzedziły analizy i inwentaryzacja.

Jak powiedział marszałek Olgierd Geblewicz, docelowo Pomorze Zachodnie będzie miało ponad 2200 km tras rowerowych - tyle, ile dróg wojewódzkich.

Jeszcze nie zakończyliśmy etapu pierwszego, który jest najbardziej ambitny i liczy 1100 km. Ale po wybudowaniu w przyszłości wszystkich obecnie planowanych odcinków zakładamy, że tych ścieżek będziemy mieli ponad 2200 km, czyli mniej więcej tyle, ile mamy w regionie dróg wojewódzkich. To są nasze ambitne plany.

W ramach pierwszego etapu udało się zrealizować około 70% planów, kolejne 17% jest w realizacji, a pozostałe odcinki są w przygotowaniu.

Kolejne inwestycje

Dzięki podpisanym listom intencyjnym możliwa będzie realizacja sześciu kolejnych odcinków:

  •     Pętli Berlin – Szczecin – Kołobrzeg
  •     Trasy Wału Pomorskiego na odcinku Marszewo – Polanów
  •     Trasy Doliny Płoni
  •     Trasy Zwiniętych Torów na odcinku Świdwin - Połczyn-Zdrój – Barwice - Grzmiąca
  •     Trasy Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin – Polanów
  •     Trasa Doliny Regi i Drawy na odcinku Gryfice - Mrzeżyno.

Szacunkowy koszt tych inwestycji – w sumie około 240 km nowych tras – wynosi 420 mln zł.

Marszałek Geblewicz zapewnia, że po przygotowaniu dokumentacji znajdą się fundusze na nowe trasy rowerowe.

Obecnie tych pieniędzy nie mamy zarezerwowanych. Ale wiemy jedno: że jak będziemy gotowi, będziemy mieli dokumentację, to pieniądze się znajdą. Najważniejsze jest, abyśmy śmiało i odważnie szli do przodu, bo takie są oczekiwania mieszkańców i turystów.

Geblewicz: Po dokumentacji będą fundusze na trasy. / fot. UM w Szczecinie

Źródło: Urząd Marszałkowski w Szczecinie

Komentarze