Pomorskie: Nowy parking i wiata dla rowerów przy przystanku kolejowym Otomino
Na trasie między Gdańskiem a Kartuzami powstała kolejna inwestycja wspierająca zrównoważony transport publiczny – zakończyła się budowa parkingu rowerowego przy przystanku kolejowym Otomino (linia 229 Pruszcz Gdański – Łeba).
Nowy obiekt to nie tylko 32 miejsca postojowe dla samochodów, ale również zadaszona wiata rowerowa z 15 stojakami, co bezpośrednio wpływa na dostępność kolei dla osób dojeżdżających rowerem.
Rozkład jazdy:
- Ile miejsc postojowych i stojaków rowerowych powstało przy przystanku kolejowym Otomino?
- W ramach jakiego programu została zrealizowana inwestycja w Otominie i kto będzie nią zarządzał?
- Dlaczego budowa wiaty rowerowej w Otominie jest ważna z punktu widzenia zrównoważonego transportu publicznego?
Co to oznacza dla rowerzystów?
Wartość całego zadania, realizowanego na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, wyniosła 890 tys. zł netto. Zgodnie z informacją przekazaną przez Przemysława Zielińskiego, inwestycja powstała w ramach rządowego programu przystankowego i będzie docelowo zarządzana przez Gminę Żukowo.
Nowa wiata w Otominie to element szerszego trendu łączenia transportu rowerowego i kolejowego. Zadaszone stojaki, oświetlenie, monitoring i bezpośredni dostęp do peronu to konkretne udogodnienia dla cyklistów – zwłaszcza mieszkańców okolicznych miejscowości dojeżdżających rowerem do pociągu. Tego typu rozwiązania realnie zwiększają zasięg kolei jako środka transportu codziennego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiata rowerowa w Otominie to także sygnał, że PKP PLK zaczyna traktować rower jako ważnego partnera transportowego. Współczesna polityka mobilności skupia się na integracji środków transportu – tzw. first and last mile – a inwestycje w infrastrukturę rowerową przy przystankach są tego naturalnym elementem.
Kolej i rower na Pomorzu – kierunek integracja
Otomino wpisuje się w szerszy program poprawy dostępności przystanków i budowy infrastruktury towarzyszącej. W całym kraju w ramach programu powstało już 46 takich lokalizacji, a 100 kolejnych jest w trakcie budowy. 88 mln zł – tyle wynosi budżet przeznaczony na te inwestycje.
Pomorze, a szczególnie aglomeracja trójmiejska, od lat rozwija sieć ścieżek rowerowych, a integracja ich z transportem publicznym to naturalny kolejny krok. W przypadku linii kartuskiej – również z uwagi na jej popularność w sezonie turystycznym – takie rozwiązania stają się strategiczne.
Nowa wiata w Otominie nie rozwiązuje wszystkich problemów, ale to krok w kierunku normalizacji połączeń rower–kolej. Dla osób mieszkających w okolicy oznacza to większą elastyczność w planowaniu codziennych podróży. Dla regionu – lepsze wykorzystanie potencjału istniejącej infrastruktury.
Komentarze