Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Policja zaczyna kontrolować rowery elektryczne i uderza w nielegalne e-bike

infobike
23.04.2025 21:02
0 Komentarzy

W kwietniu 2025 roku funkcjonariusze krakowskiej drogówki przeprowadzili szeroko zakrojone działania kontrolne wymierzone w użytkowników elektrycznych jednośladów, które nie spełniają wymogów prawa.

Policjanci skupili się na pojazdach przypominających rowery, lecz technicznie wykraczających poza ich definicję.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są przepisy dotyczące e-rowerów i kiedy pojazd staje się motorowerem?
  2. Jakie konsekwencje grożą użytkownikom, którzy poruszają się niezgodnie z prawem na elektrycznych jednośladach?
  3. Czy planowane są kolejne akcje kontrolne w Krakowie wobec użytkowników elektrycznych jednośladów?
Policja zaczyna kontrolować rowery elektryczne.
Policja zaczyna kontrolować rowery elektryczne / fot. StopCham

Policyjna akcja

Akcja przeprowadzona przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie miała na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku na drogach. Funkcjonariusze zwracali szczególną uwagę na jednoślady elektryczne, które – choć wyglądem przypominają rowery – napędzane są wyłącznie silnikiem za pomocą tzw. manetki. Takie pojazdy, zgodnie z przepisami, nie mogą być traktowane jako rowery elektryczne.

Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym, rowerem może być pojazd z pomocniczym napędem elektrycznym o mocy nie większej niż 250 W, którego wspomaganie zanika po przekroczeniu prędkości 25 km/h i uruchamiany jest wyłącznie siłą nacisku na pedały. Pojazdy z mocą wyższą, napędzane bez pedałowania, są uznawane za motorowery i muszą być zarejestrowane, posiadać ubezpieczenie oraz wymagają od kierującego odpowiednich uprawnień.

Podczas działań ujawniono 11 przypadków naruszeń przepisów, w tym szczególnie poważne wykroczenie na ulicy Straszewskiego, gdzie pojazd o mocy 1.400 W został sklasyfikowany jako motorower. Kierujący nie miał prawa jazdy, OC ani zarejestrowanego pojazdu. Sprawa trafiła do Komisariatu Policji I w Krakowie, a mężczyźnie grozi grzywna nie niższa niż 1.500 PLN, a nawet sądowy zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat.

E-rower czy motorower? Różnice są kluczowe

Pojazdy napędzane wyłącznie manetką, bez wspomagania pedałami, łamią przepisy i są niedopuszczone do ruchu drogowego w kategorii rowerów. Zdarza się, że użytkownicy takich pojazdów nie są świadomi, że formalnie poruszają się motorowerami. To oznacza obowiązek rejestracji, posiadania ubezpieczenia oraz prawa jazdy kategorii AM lub wyższej.

Policja przypomina, że nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Działania drogówki będą kontynuowane, a użytkownicy e-rowerów muszą liczyć się z kontrolami i sankcjami za łamanie przepisów.

Co dalej?

Rosnąca popularność elektrycznych jednośladów stawia przed samorządami i służbami nowe wyzwania. W Krakowie zapowiedziano kolejne akcje kontrolne. Policja zachęca, aby przed zakupem elektrycznego roweru dokładnie zapoznać się z jego parametrami technicznymi i przepisami prawa, które regulują poruszanie się tego typu pojazdami po drogach publicznych.

Bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego – zarówno kierowców, rowerzystów, jak i pieszych – zależy od przestrzegania wspólnych reguł.

Komentarze