Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Odwołanie w przetargu na Wrocławski Rower Miejski w sezonie 2025. Będzie opóźnienie

infobike
21.01.2025 05:09
0 Komentarzy

Wrocławski Rower Miejski (WRM), od lat jeden z najpopularniejszych środków transportu w stolicy Dolnego Śląska, nie rozpocznie działalności w tradycyjnym terminie 1 marca.

Opóźnienia wynikają z odwołań wykonawców - City Bike i Orange Polska - biorących udział w przetargu na wybór nowego operatora systemu.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy najwcześniej może rozpocząć działalność Wrocławski Rower Miejski w 2025 roku w związku z opóźnieniami przetargowymi?
  2. Jakie główne zarzuty skierowano w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu na nowego operatora WRM?
  3. Ile nowych stacji i rowerów planuje się dodać w ramach integracji systemu WRM z gminami ościennymi w 2025 roku?
Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM
Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM

Rowerowy przetarg

30 grudnia 2024 ruszył przetarg na uruchomienie oraz kompleksową eksploatację samoobsługowej wypożyczalni rowerów publicznych we Wrocławiu oraz w gminach ościennych został ogłoszony przez Gminę Wrocław – Urząd Miejski Wrocławia.

W sezonie 2025 Wrocławski Rower Miejski (WRM) planuje znaczące rozszerzenie swojej oferty. System ma obejmować 240 stacji (obecnie 230) oraz 2400 rowerów (obecnie 2300).

Nowością będzie integracja z pięcioma podwrocławskimi gminami: Czernicą, Kobierzycami, Kątami Wrocławskimi, Siechnicami i Wisznią Małą, gdzie w 2025 roku powstanie 22 stacje, zwiększając system o 220 jednośladów.

Planowane jest dalsze rozszerzenie w kolejnych latach o dodatkowe 12 stacji i 120 rowerów do 2027 roku.

Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM
Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM

Odwołanie do KIO

10 stycznia 2025 zostało wniesione odwołanie przez City Bike i Orange Polska do Krajowej Izby Odwoławczej. W dokumencie zarzucono zamawiającemu – Gminie Wrocław – naruszenie przepisów Prawa zamówień publicznych poprzez:

Określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny, ograniczający konkurencję, szczególnie w zakresie wymaganego doświadczenia dotyczącego liczby rowerów i stacji obsługiwanych przez wykonawcę.

Zbyt krótki termin uruchomienia systemu rowerowego, który wynosił 2 miesiące od podpisania umowy, co według Odwołującego było nierealistyczne i faworyzowało dotychczasowego operatora.

    Odwołujący wskazał, że wymogi dotyczące liczby rowerów (1000) i stacji (100) oraz okresu działania systemu powinny być zmniejszone, aby umożliwić większej liczbie podmiotów udział w przetargu. Argumentowano także, że obecne warunki przetargowe sprzyjają monopolizacji rynku przez dotychczasowego operatora, co ogranicza konkurencję i może prowadzić do wyższych kosztów dla zamawiającego oraz użytkowników.

    Odwołanie domaga się zmiany specyfikacji warunków zamówienia, w tym wydłużenia terminu uruchomienia systemu do co najmniej 4 miesięcy oraz złagodzenia wymagań dotyczących doświadczenia operatora. Dokument podkreśla również potrzebę otwarcia rynku na nowych wykonawców w celu zwiększenia konkurencyjności i obniżenia kosztów usług rowerowych

    Jak wyjaśnia Joanna Urbańska-Jaworska z Biura Prasowego Urzędu Miasta, decyzja KIO jest niezbędna do kontynuowania postępowania. Dlatego najnowsza data otwarcia ofert to 14 luty.

    Link do przetargu: https://bip.um.wroc.pl/przetarg/77478/zp-pn-99-2024-wim

    Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM
    Rower miejski we Wrocławiu wystartuje z opóźnieniem / fot. WRM

    Zakres zamówienia

    Nowy operator, po podpisaniu umowy, będzie miał dwa miesiące na uruchomienie systemu. Nawet przy sprzyjających okolicznościach WRM zacznie działać najwcześniej w kwietniu. Planowane rozszerzenie oferty w sezonie 2025 obejmuje 240 stacji (o 10 więcej niż w poprzednim roku) i 2400 rowerów (zwiększenie o 100). Nowością będzie integracja z pięcioma gminami: Czernicą, Kobierzycami, Kątami Wrocławskimi, Siechnicami i Wisznią Małą. Powstanie tam 22 nowe stacje i 220 rowerów.

    WRM zyska również w kolejnych latach – do 2027 roku planowane jest dodanie 12 stacji i 120 rowerów. W sezonie 2024 system odnotował aż 1 559 659 wypożyczeń, co podkreśla jego znaczenie w codziennym transporcie mieszkańców.

    Choć system cieszy się dużą popularnością, obecne problemy proceduralne opóźniają jego start, co wywołuje obawy wśród mieszkańców korzystających z WRM jako codziennego środka transportu. Władze miasta zapewniają, że dołożą starań, aby nowy sezon rozpoczął się jak najszybciej.

    Komentarze