Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa droga rowerowa przy ul. Brożka otwarta. Kolejny fragment spójnej sieci w Krakowie

infobike
18.12.2025 11:45
0 Komentarzy

Kraków zyskał kolejny odcinek nowoczesnej infrastruktury rowerowej.

W środę, 17 grudnia 2025 roku, oficjalnie oddano do użytku drogę dla rowerów po północnej stronie ul. Jana Brożka, zrealizowaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Inwestycja poprawia bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów oraz pieszych w rejonie Dzielnicy XIII Podgórze.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie przebiega nowa droga rowerowa przy ul. Brożka i z czym się łączy?
  2. Jaki był zakres prac i jakie udogodnienia powstały w ramach inwestycji?
  3. Ile kosztowała inwestycja i jakie były źródła jej finansowania?
W środę, 17 grudnia 2025 roku, oficjalnie oddano do użytku drogę dla rowerów po północnej stronie ul. Jana Brożka.
W środę, 17 grudnia 2025 roku, oficjalnie oddano do użytku drogę dla rowerów po północnej stronie ul. Jana Brożka. /fot. Magdalena Wasiak

Nowe połączenie w Dzielnicy XIII Podgórze

Nowa infrastruktura rowerowa powstała po północnej stronie ul. Jana Brożka, częściowo wzdłuż ul. Wadowickiej, tworząc brakujące ogniwo lokalnej sieci tras. Inwestycja obejmuje ciąg pieszo-rowerowy, drogę dla rowerów oraz chodnik, a jej całkowita długość wynosi 393 metry.

Trasa łączy się z istniejącą ścieżką rowerową wzdłuż ul. Wadowickiej oraz z ciągiem pieszo-rowerowym biegnącym ul. Brożka. Dzięki temu rowerzyści zyskali spójne i bezpieczne połączenie pomiędzy ważnymi ciągami komunikacyjnymi w tej części miasta.

Podczas uroczystego otwarcia zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur podkreślił, że choć inwestycja ma lokalny charakter, to realnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo codziennych podróży, łącząc dotychczas rozproszone fragmenty infrastruktury.

Szeroki zakres robót i poprawa dostępności

Zakres prac wykraczał daleko poza samą budowę drogi rowerowej. W ramach zadania wykonano również:

  • przebudowę dojścia do przychodni ZUM MPK,
  • modernizację schodów i pochylni wraz z nowymi poręczami,
  • odnowienie dwóch wiat przystankowych,
  • przebudowę kolidujących sieci i budowę kanału technologicznego,
  • wykonanie nowego oświetlenia,
  • nasadzenia zieleni oraz uporządkowanie gospodarki wód opadowych.

Wody opadowe są obecnie odprowadzane do kanalizacji deszczowej lub bezpośrednio na sąsiadujące tereny zielone, co wpisuje się w proekologiczny charakter inwestycji.

Koszty, dofinansowanie i cele projektu

Łączny koszt realizacji inwestycji wyniósł około 2,3 mln zł, z czego 1 069 758,42 zł stanowiło dofinansowanie z Funduszy Europejskich. Projekt został współfinansowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027, Priorytet 3 – Fundusze europejskie dla transportu miejskiego, Działanie 3.1 Transport miejski – ZIT.

Celem inwestycji jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, ale również zmiana nawyków transportowych mieszkańców. Rozbudowa bezkolizyjnych połączeń rowerowych ma zachęcać do rezygnacji z samochodu na rzecz bardziej ekologicznych form przemieszczania się, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepszą jakość powietrza i wyższy komfort życia w mieście.

Komentarze