Krzyżanowice ruszają z realizacją BlueVelo. Przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”
10 grudnia 2025 r. Gmina Krzyżanowice poinformowała o aktualizacji dokumentacji przetargowej dotyczącej budowy swojego odcinka ogólnopolskiej trasy rowerowej nr 3 BlueVelo.
To jedno z najbardziej oczekiwanych przedsięwzięć rowerowych w regionie, łączące Racibórz, Krzyżanowice i Chałupki oraz integrujące śląski odcinek szlaku z trasami czeskimi. Najnowsze sprostowanie przesunęło termin składania ofert na 15 grudnia 2025 r.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy wyznaczono nowy termin składania ofert?
- Jaką formułę realizacji zastosowała Gmina Krzyżanowice?
- Jakiego programu unijnego dotyczy współfinansowanie inwestycji?
Zakres zadania i charakter inwestycji
Zamówienie obejmuje realizację kluczowego projektu infrastrukturalnego prowadzonego w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że wybrany wykonawca przygotuje pełną dokumentację projektową, uzyska wszystkie niezbędne decyzje i pozwolenia, a następnie wykona prace budowlane aż do momentu przekazania gotowej trasy do użytkowania.
Przedsięwzięcie współfinansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, w ramach działania FESL.03.03-IZ.01-0B1G/24, co podkreśla jego znaczenie na poziomie regionalnym i krajowym.
Planowany przebieg BlueVelo na terenie gminy
Przetarg obejmuje zaprojektowanie i budowę trzech głównych fragmentów drogi rowerowej:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 8,2 km wzdłuż Zbiornika Racibórz Dolny,
- 4,4 km na koronie Polderu Buków,
- 1,7 km traktu prowadzącego w kierunku ul. Spacerowej oraz do granicy państwowej.
Nowa infrastruktura otrzyma bitumiczną nawierzchnię, wzmocnioną podbudowę oraz wytyczone odcinki w ruchu ogólnym tam, gdzie nie jest możliwe wybudowanie drogi w pełnym przekroju rowerowym. Zaangażowany wykonawca będzie musiał przeprowadzić badania geotechniczne, przygotować pełną dokumentację techniczną oraz zapewnić nadzór autorski do czasu zakończenia inwestycji.
Elementy towarzyszące i udogodnienia dla rowerzystów
Projekt nie ogranicza się wyłącznie do budowy drogi rowerowej. Przewidziano powstanie infrastruktury towarzyszącej, która ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo użytkowników trasy:
- Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) wyposażone w wiatę, oświetlenie solarne i stację napraw,
- instalację systemu fotowoltaicznego,
- licznik rowerowy z detekcją magnetyczną,
- wykonanie dokumentacji powykonawczej i geodezyjnej oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie – jeśli będą wymagane.
Wymogi dotyczą również prowadzenia prac w sposób niezakłócający bezpieczeństwa hydrotechnicznego wałów i zapór na terenie zbiornika oraz polderu.
Znaczenie inwestycji dla regionu
BlueVelo to jeden z najważniejszych długodystansowych szlaków rowerowych w Polsce, prowadzący od Bałtyku aż po granicę z Czechami. Realizacja odcinka krzyżanowickiego otwiera drogę do stworzenia spójnego, atrakcyjnego korytarza aktywnej mobilności wzdłuż Odry. Po zakończeniu budowy trasa stanie się ważnym łącznikiem między systemami rowerowymi Polski i Czech, a także poprawi dostępność rekreacyjną okolic Zbiornika Racibórz oraz Polderu Buków.





Komentarze