Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krzyżanowice ruszają z realizacją BlueVelo. Przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”

infobike
11.12.2025 17:45
0 Komentarzy

10 grudnia 2025 r. Gmina Krzyżanowice poinformowała o aktualizacji dokumentacji przetargowej dotyczącej budowy swojego odcinka ogólnopolskiej trasy rowerowej nr 3 BlueVelo.

To jedno z najbardziej oczekiwanych przedsięwzięć rowerowych w regionie, łączące Racibórz, Krzyżanowice i Chałupki oraz integrujące śląski odcinek szlaku z trasami czeskimi. Najnowsze sprostowanie przesunęło termin składania ofert na 15 grudnia 2025 r.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy wyznaczono nowy termin składania ofert?
  2. Jaką formułę realizacji zastosowała Gmina Krzyżanowice?
  3. Jakiego programu unijnego dotyczy współfinansowanie inwestycji?
To jedno z najbardziej oczekiwanych przedsięwzięć rowerowych w regionie, łączące Racibórz, Krzyżanowice i Chałupki oraz integrujące śląski odcinek szlaku z trasami czeskimi.
To jedno z najbardziej oczekiwanych przedsięwzięć rowerowych w regionie, łączące Racibórz, Krzyżanowice i Chałupki oraz integrujące śląski odcinek szlaku z trasami czeskimi.

Zakres zadania i charakter inwestycji

Zamówienie obejmuje realizację kluczowego projektu infrastrukturalnego prowadzonego w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że wybrany wykonawca przygotuje pełną dokumentację projektową, uzyska wszystkie niezbędne decyzje i pozwolenia, a następnie wykona prace budowlane aż do momentu przekazania gotowej trasy do użytkowania.

Przedsięwzięcie współfinansowane jest z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, w ramach działania FESL.03.03-IZ.01-0B1G/24, co podkreśla jego znaczenie na poziomie regionalnym i krajowym.

Planowany przebieg BlueVelo na terenie gminy

Przetarg obejmuje zaprojektowanie i budowę trzech głównych fragmentów drogi rowerowej:

  • 8,2 km wzdłuż Zbiornika Racibórz Dolny,
  • 4,4 km na koronie Polderu Buków,
  • 1,7 km traktu prowadzącego w kierunku ul. Spacerowej oraz do granicy państwowej.

Nowa infrastruktura otrzyma bitumiczną nawierzchnię, wzmocnioną podbudowę oraz wytyczone odcinki w ruchu ogólnym tam, gdzie nie jest możliwe wybudowanie drogi w pełnym przekroju rowerowym. Zaangażowany wykonawca będzie musiał przeprowadzić badania geotechniczne, przygotować pełną dokumentację techniczną oraz zapewnić nadzór autorski do czasu zakończenia inwestycji.

Elementy towarzyszące i udogodnienia dla rowerzystów

Projekt nie ogranicza się wyłącznie do budowy drogi rowerowej. Przewidziano powstanie infrastruktury towarzyszącej, która ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo użytkowników trasy:

  • Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR) wyposażone w wiatę, oświetlenie solarne i stację napraw,
  • instalację systemu fotowoltaicznego,
  • licznik rowerowy z detekcją magnetyczną,
  • wykonanie dokumentacji powykonawczej i geodezyjnej oraz uzyskanie pozwoleń na użytkowanie – jeśli będą wymagane.

Wymogi dotyczą również prowadzenia prac w sposób niezakłócający bezpieczeństwa hydrotechnicznego wałów i zapór na terenie zbiornika oraz polderu.

Znaczenie inwestycji dla regionu

BlueVelo to jeden z najważniejszych długodystansowych szlaków rowerowych w Polsce, prowadzący od Bałtyku aż po granicę z Czechami. Realizacja odcinka krzyżanowickiego otwiera drogę do stworzenia spójnego, atrakcyjnego korytarza aktywnej mobilności wzdłuż Odry. Po zakończeniu budowy trasa stanie się ważnym łącznikiem między systemami rowerowymi Polski i Czech, a także poprawi dostępność rekreacyjną okolic Zbiornika Racibórz oraz Polderu Buków.

Komentarze