Kraków buduje rowerową przyszłość? Nowe inwestycje i wyzwania
Kraków planuje w tym roku wydać 66 milionów złotych na budowę nowych ścieżek rowerowych. To odpowiedź na oczekiwania mieszkańców, którzy w referendum z 2014 roku licznie opowiedzieli się za rozbudową infrastruktury rowerowej. Czy tak duży budżet przełoży się na realną poprawę sytuacji rowerzystów w mieście?
Mimo rekordowego budżetu, nie brakuje kontrowersji. Aktywiści rowerowi, tacy jak Grzegorz Mazur, zwracają uwagę na wieloletnie zaniedbania miasta w tym obszarze. W tym roku ma powstać blisko 20 kilometrów nowych tras, m.in. wzdłuż ul. Konopnickiej, Nowohuckiej, Babińskiego i wielu innych. Czy te plany zostaną zrealizowane?
Rozkład jazdy:
- Rowerowa rewolucja w Krakowie: 66 milionów na nowe drogi rowerowe i kontrowersje
- Plany na ten rok: Kilometry nowych tras i wątpliwości
- Nadzieje na lepszą przyszłość i co dalej?
Kontrowersje wokół inwestycji
Jak informuje Gazeta Krakowska mimo tak dużego budżetu, nie wszyscy są zadowoleni. Grzegorz Mazur, aktywista rowerowy i organizator Krakowskiej Masy Krytycznej, uważa, że budowa prawie 19 kilometrów nowych ścieżek to jedynie "sprawny marketing polityczny". Jego zdaniem, w ostatnich latach miasto zaniedbało ten aspekt, budując dramatycznie mało nowych dróg dla rowerów.
Plany na ten rok
W tym roku, zgodnie z zapowiedziami urzędników z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT), ma powstać blisko 20 kilometrów nowych tras rowerowych. Wśród najważniejszych planowanych inwestycji znajdują się m.in.:
- Trasa wzdłuż ul. M. Konopnickiej do ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej (4 700 metrów).
- Droga rowerowa wzdłuż ul. Nowohuckiej, na odcinkach od ulicy Saskiej do ulicy Koszykarskiej i od mostu na Wiśle do ronda Dywizjonu 308.
- Trasa wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej (1 540 m).
- Trasa od ul. Powstańców wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (2 200 m).
- Trasa wzdłuż ulic Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (4 km).
- Trasa wzdłuż al. 29 Listopada (1,4 km).
Wątpliwości i nadzieje
Grzegorz Mazur zwraca jednak uwagę, że wiele z tych inwestycji nie ma jeszcze rozstrzygniętych przetargów, co może wpłynąć na ich realizację. Mimo to, aktywiści rowerowi mają nadzieję, że tegoroczne inwestycje przyczynią się do poprawy infrastruktury rowerowej w Krakowie i zachęcą więcej mieszkańców do korzystania z tego środka transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lista ścieżek do budowy
ZIKiT udostępnił listę dróg rowerowych, które mają być zrealizowane w 2018 roku. Oprócz wymienionych powyżej, na liście znajdują się również inne projekty, w tym te realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego.
Co dalej?
Rozbudowa infrastruktury rowerowej w Krakowie to proces, który wymaga ciągłego monitorowania i zaangażowania zarówno ze strony władz miasta, jak i samych mieszkańców. Ważne jest, aby wsłuchiwać się w głos rowerzystów i uwzględniać ich potrzeby przy planowaniu kolejnych inwestycji. Tylko w ten sposób Kraków może stać się miastem przyjaznym rowerom i promować zrównoważony transport.
Źródło: Gazeta Krakowska
Komentarze