Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tunel i stacja kolejowa pod lotniskiem CPK: Kluczowy przetarg ruszył

infoair
27.10.2025 21:02
0 Komentarzy

27 października 2025 r. Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę podziemnej stacji kolejowej oraz tunelu pod przyszłym Lotniskiem CPK.

To jeden z najważniejszych kontraktów infrastrukturalnych związanych z integracją lotniska z siecią kolejową w Polsce i Europie. Inwestycja wpisuje się w budowę tzw. kolejowego „igreka” i umożliwi szybkie przesiadki pasażerów z pociągu na samolot i odwrotnie.

Rozkład jazdy:

  1. Co obejmuje właśnie ogłoszony przetarg przez CPK — jakie obiekty mają zostać zaprojektowane i zbudowane?
  2. Kiedy planowane jest zawarcie umowy na ten przetarg?
  3. Dlaczego przetarg jest określany jako „kluczowy” dla infrastruktury CPK?
CPK: przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej pod lotniskiem / fot. CPK
CPK: przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej pod lotniskiem / fot. CPK

Kluczowy element przyszłego hubu

Podziemna stacja kolejowa z halą peronową i biegnący pod lotniskiem tunel kolejowy to fundament przyszłego, zintegrowanego systemu transportowego CPK. Projektowane linie zapewnią szybkie połączenia z Warszawą, Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem, Gdańskiem i Katowicami. Sam tunel będzie miał około 6 km długości i imponującą kubaturę 3,5 mln m3 – to czterokrotnie więcej niż tunel łódzki.

Zmienna szerokość tunelu (50–160 m) oraz system 12 torów peronowych w rejonie stacji czynią z tej inwestycji jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć kolejowych w Polsce. Na stacji zatrzymywać się będą zarówno pociągi dalekobieżne, jak i regionalne.

Przetarg został podzielony na dwie części:

  • część 1: projekt i budowa wschodniej i centralnej części tunelu oraz dworca,
  • część 2: projekt i budowa zachodniej części tunelu z rozplotami.

Dodatkowo przewidziano opcjonalny zakres obejmujący m.in. układ torowy i urządzenia UTB do przemieszczania ładunków i pasażerów.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym można składać do 12 grudnia 2025 r. Spółka CPK planuje zakwalifikować maksymalnie 5 wykonawców na każdą z części. Zawarcie umowy przewidziano na I kwartał 2027 r., a zakończenie prac na 2031 r. Oddanie tunelu i stacji do użytku planowane jest na koniec 2032 r., czyli równolegle z uruchomieniem odcinka KDP Warszawa – Łódź.

CPK: przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej pod lotniskiem / fot. CPK
CPK: przetarg na projekt i budowę tunelu oraz stacji kolejowej pod lotniskiem / fot. CPK

Priorytet dla lotniska

Z punktu widzenia lotniska, stacja kolejowa pod terminalem jest kluczowym elementem zapewniającym intermodalność. Pozwoli pasażerom przesiadać się bezpośrednio z pociągu na samolot, co jest standardem na największych lotniskach przesiadkowych Europy. Dworzec kolejowy ma być zintegrowany z terminalem pasażerskim oraz multimodalnym węzłem przesiadkowym. Dzięki temu Lotnisko CPK zyska na atrakcyjności jako węzeł europejskiego ruchu pasażerskiego.

CPK szuka wykonawców z doświadczeniem w realizacji dużych inwestycji tunelowych i infrastrukturalnych. Kryteria wyboru obejmują: cenę, metodykę realizacji oraz warunki gwarancji. Projekt ma wykorzystywać najnowsze technologie, umożliwiające skrócenie czasu przesiadek i efektywne zarządzanie ruchem pasażerskim pod ziemią.

Dla sektora lotniczego oznacza to nie tylko poprawę obsługi pasażerów, ale też zwiększenie konkurencyjności portu na arenie międzynarodowej.

Tunel pod Lotniskiem CPK to kluczowy fragment Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Stacja i linie kolejowe KDP nr 5, 85 i 88 stanowić będą kręgosłup systemu szybkich połączeń krajowych. W dalszej perspektywie nowe połączenia dotrą do Wrocławia i Poznania (do 2035 r.). To kolejny, po przetargu na terminal pasażerski, kamień milowy w realizacji CPK jako zintegrowanego węzła lotniczo-kolejowego.

Komentarze