Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowy rok dla CPK: terminal, drogi i KDP w planie inwestycyjnym

infoair
14.04.2025 20:30
0 Komentarzy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła plany uruchomienia nowych postępowań przetargowych, które mają obejmować inwestycje warte łączną kwotę około 30 mld zł do końca bieżącego roku. Informację tę przekazał 14 kwietnia wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek.

Według niego, nowe przetargi będą dotyczyły m.in. budowy terminala lotniska, modernizacji sieci dróg wokół niego oraz linii kolejowej na trasie Warszawa – Łódź.

Rozkład lotu:

  • Jaka jest łączna kwota przetargów, które spółka CPK planuje ogłosić do końca tego roku?
  • Jakie kluczowe elementy infrastruktury – oprócz budowy terminala – mają być przedmiotem nowych postępowań przetargowych CPK?
  • W jaki sposób przetargi wpisują się w długoterminowy plan rozwoju projektu CPK, w tym budowy nowego lotniska i systemu Kolei Dużych Prędkości?
Rekordowy rok dla CPK: terminal, drogi i KDP w planie inwestycyjnym
Rekordowy rok dla CPK: terminal, drogi i KDP w planie inwestycyjnym

„Do końca tego roku spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosi przetargi na łączną orientacyjną kwotę 30 mld zł. Będą to nowe postępowania, obok tych, które w tej chwili się toczą” – powiedział Lasek podczas konferencji prasowej. Dodał, że łączna wartość postępowań – uwzględniająca już rozpoczęte przetargi o wartości 4 mld zł – osiągnie około 34 mld zł w 2025 roku.

Lasek przypomniał, że w 2024 roku ogłoszono około 60 przetargów o łącznej wartości przekraczającej 8,3 mld zł. „To tylko pokazuje, że plan, który założyliśmy w zeszłym roku po urealnieniu projektu CPK, ma takie samo tempo, a w zasadzie przyspiesza jeszcze w stosunku do poprzedniego roku” – dodał.

Wśród kluczowych postępowań, które spółka zamierza ogłosić, znajduje się między innymi:

  • Dialog konkurencyjny na budowę terminala lotniska, mający na celu wybór najlepszego wykonawcy dla najważniejszego elementu infrastruktury.
  • Przetarg na budowę pierwszej linii kolejowej (linii nr 85, tzw. Y), która połączy Warszawę, Lotnisko CPK oraz Łódź, a w dalszej perspektywie – umożliwi szybkie połączenia także z Wrocławiem i Poznaniem.
  • Przetarg na zaprojektowanie i budowę 90 km dróg, które będą prowadzić wokół lotniska, a następnie zostaną włączone do ogólnej sieci dróg krajowych. Każde z tych postępowań będzie miało wartość powyżej 1 mld zł.

Według przyjętego harmonogramu, budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. Port lotniczy uzyska niezbędne certyfikacje w 2031 roku, a planowane uruchomienie nowego portu wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Warszawa – CPK – Łódź przewiduje się na 2032 rok. Szacowany koszt całkowity inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

Dodatkowo, w ramach projektu CPK trwa również postępowanie dotyczące systemu obsługi bagażu (Baggage Handling System – BHS), który będzie kluczowy dla funkcjonowania terminala nowego lotniska. „System bagażowy jest trochę jak krwioobieg dla człowieka, musi być w projektowanej substancji terminala” – podkreślił Lasek, dodając, że do złożenia ofert na przetarg na BHS zaproszono trzech dostawców: Vanderlande Industries, Siemens Logistics oraz Beumer Group Poland. Firmy mają 60 dni na złożenie swoich propozycji, a przewidywana wartość postępowania wynosi około 2 mld zł.

Minister infrastruktury Lasek wskazał również na konieczność budowy dodatkowych elementów infrastruktury transportowej poza projektem lotniska, takich jak centralna magistrala kolejowa do Trójmiasta oraz dokończenie linii 170 z Katowic do granicy Polski w kierunku Ostrawy. „Cały czas trwają konsultacje zintegrowanej sieci kolejowej w całej Polsce i na ich podstawie przygotowujemy plan kolejnych działań” – powiedział Lasek.

Prezes spółki CPK Filip Czernicki wyraził swoje zadowolenie z obecnego tempa realizacji projektu, podkreślając, że w drugim kwartale przetargi będą miały wartość ok. 1 mld zł, w trzecim – prawie 20 mld zł, a w czwartym – 10 mld zł. Czernicki również przypomniał o wykonawcy tunelu dalekobieżnego w Łodzi, którego projekt jest już na zaawansowanym etapie i oczekuje na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Realizacja tunelu jest częścią projektu Kolei Dużych Prędkości na odcinku Warszawa-Łódź.

Projekt CPK stanowi fundament dla przyszłej transformacji transportu w Polsce, a jego realizacja będzie kluczowa dla wzrostu liczby pasażerów oraz rozwoju całej infrastruktury transportowej kraju. Spółka Centralny Port Komunikacyjny konsekwentnie realizuje swoje zobowiązania, a planowane przetargi są kolejnym krokiem w kierunku budowy nowoczesnego portu lotniczego, który ma być w pełni przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie, a w perspektywie długoterminowej – elastycznie rozbudowywany zgodnie z prognozami rozwoju rynku.

Rekordowy rok dla CPK: terminal, drogi i KDP w planie inwestycyjnym
Rekordowy rok dla CPK: terminal, drogi i KDP w planie inwestycyjnym

Komentarze