TSA rozbudowuje zakład w Austrii – co to oznacza dla rynku autobusów elektrycznych?
Nowe centrum produkcyjne TSA w Wiener Neudorf to nie tylko kolejny zakład przemysłowy – to strategiczna inwestycja o bezpośrednim znaczeniu dla europejskiego rynku elektromobilności.
Rozbudowa zakładu o centrum wykrawania blach (Plant 3a) o wartości 9,5 mln euro oznacza zwiększenie mocy produkcyjnych firmy Traktionssysteme Austria (TSA), która jest jednym z kluczowych dostawców napędów elektrycznych dla autobusów miejskich – w tym także dla polskiego Solarisa.
Rozkład jazdy:
- Jaką rolę pełni firma Traktionssysteme Austria (TSA) w produkcji napędów elektrycznych dla transportu publicznego?
- Jakie korzyści dla producentów autobusów – takich jak Solaris – przyniesie rozbudowa zakładu TSA w Wiener Neudorf?
- W jaki sposób inwestycja TSA wpływa na rozwój elektromobilności i transportu publicznego w Europie?
Silnik napędzający e-rewolucję w transporcie
TSA to austriacki producent specjalizujący się w elektrycznych układach napędowych, początkowo dla kolei, dziś także dla pojazdów drogowych. Ich silniki trakcyjne są montowane w autobusach marek Solaris, Hess, a także wykorzystywane przez producentów z Korei, Szwajcarii i Niemiec.
Dla Solarisa TSA realizuje ogromną umowę ramową – do 1 500 silników elektrycznych do autobusów 12-, 15- i 18-metrowych w latach 2024–2027.
Silniki TSA, jak np. model HD.T3, charakteryzują się wysoką sprawnością (powyżej 97%), modułową konstrukcją i możliwością łatwej integracji z istniejącymi platformami pojazdów. To oznacza niższe koszty modernizacji, szybsze dostawy i większą elastyczność w planowaniu produkcji taboru.
Co zyska Solaris?
Rozbudowa zakładu TSA oznacza konkretne korzyści dla producentów autobusów:
- Większą dostępność silników trakcyjnych, co ma kluczowe znaczenie przy rosnących zamówieniach na elektrobusy w UE.
- Krótsze terminy dostaw i większą przewidywalność produkcji – co w warunkach dynamicznych przetargów może dać przewagę konkurencyjną.
- Lokalizację produkcji w Europie, co może obniżać ryzyko logistyczne i ułatwiać pozyskanie finansowania z funduszy unijnych.
Inwestycja w nowoczesne centrum wykrawania pozwoli TSA konsolidować kluczowe procesy produkcyjne – od cięcia i formowania blach po prefabrykację elementów do silników. To zwiększy efektywność, skróci cykle produkcyjne i pozwoli na wdrożenie nowych technologii automatyzacji. Do 2030 r. TSA planuje wzrost zatrudnienia z 450 do 550 osób w ramach kampusu „TSA City”.
Jak podkreśla Robert Tencl, CEO TSA:
„Z nowym zakładem tworzymy centrum doskonałości, które zwiększa głębokość produkcji, skraca czas realizacji zamówień i zabezpiecza know-how na kolejne dekady.”
Znaczenie dla Europy
Projekt ma też wymiar regionalny – zwiększy udział lokalnych dostawców w łańcuchu dostaw, stworzy nowe miejsca pracy i przyczyni się do rozwoju przemysłowego Dolnej Austrii. Jak zaznaczył minister Peter Hanke:
„Inwestycje globalnych liderów, takich jak TSA, umacniają pozycję Austrii jako ośrodka innowacyjnej produkcji.”
W kontekście rosnącego popytu na napędy do autobusów elektrycznych – zarówno w Polsce, jak i całej Europie – rozbudowa TSA to strategiczne wzmocnienie łańcucha dostaw, z którego skorzystają operatorzy transportu publicznego, producenci i użytkownicy elektrobusów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok









Komentarze