Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?
8 sierpnia 2025 r. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie spółki Mobilis w sprawie jednego z największych przetargów liniowych w historii warszawskiego transportu publicznego.
Postępowanie o sygnaturze KIO 2654/25 dotyczyło zamówienia nr 189/2024/FZ na dziesięcioletnią obsługę linii autobusowych nadzorowanych przez ZTM Warszawa, podzielonego na trzy części – MIDI, MAXI i MEGA. O tym „liniowym gigancie” pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile fabrycznie nowych autobusów i w jakich długościach przewidziano w zamówieniu nr 189/2024/FZ?
- Jakie były wyniki punktowe w poszczególnych częściach przetargu (MIDI, MAXI, MEGA) i kto w nich zwyciężył?
- Jakie daty rozpoczęcia świadczenia usług zaplanowano dla każdej z części zamówienia?
Trzy zadania
Przedmiot zamówienia obejmował świadczenie usług z wykorzystaniem 150 fabrycznie nowych autobusów (po 50 w każdej części) o długości około 9, 12 i 18 metrów, z napędem diesla lub hybrydowym, przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Realizacja ma obejmować około 4,2 mln wozokilometrów rocznie w każdej części.
- W części I (MIDI) zwyciężył Relobus Transport Polska z kompletem 100 pkt, przed konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice (89,02 pkt) i Mobilis (72,72 pkt).
- W części II (MAXI) wygrał Mobilis z 100 pkt, wyprzedzając Relobus (97,84 pkt) i konsorcjum PKS (95,03 pkt).
- W części III (MEGA) ponownie najlepszy okazał się Relobus Transport Polska (100 pkt), przed Mobilis (93,15 pkt).
Warszawski budżet
Budżety ZTM na poszczególne części wynosiły:
- Część I – 521.640.000 PLN brutto,
- Część II – 544.320.000 PLN brutto,
- Część III – 589.680.000 PLN brutto.
Wszystkie oceniane oferty zakładały zastosowanie napędów alternatywnych (prawdopodobnie hybrydowych), co pozwoliło każdemu wykonawcy zdobyć komplet punktów w tej kategorii. Kryteria oceny ofert:
✅ Cena – 80%
✅ Alternatywne źródło zasilania – 20%
Mobilis protestuje
Orzeczenie KIO z 8 sierpnia oznacza, że – o ile Mobilis nie skieruje sprawy do sądu – możliwe będzie szybkie podpisanie umów z wybranymi wykonawcami, w tym z Relobus Transport Polska, który zwyciężył w dwóch częściach postępowania.
Zgodnie z harmonogramem, świadczenie usług w części I ma ruszyć 1 lutego 2026 r., w części II – 1 stycznia 2026 r., a w części III – 1 grudnia 2026 r. Oddalenie odwołania Mobilis otwiera drogę do finalizacji umów, szczególnie w częściach I i III, gdzie kontrakty przypadły Relobusowi. Szczegóły zamówienia dostępne są w serwisie ZTM Warszawa.
Nie do końca znamy szczegółów pozwu Mobilisu, a biorąc pod uwagę komunikacyjną politykę firmy raczej nigdy nich nie poznamy, natomiast warto pamiętać, że to jeden z największych prywatnych przewoźników autobusowych w Polsce, od lat bierze udział w dużych przetargach na obsługę komunikacji miejskiej. Choć firma wygrywała niejedno postępowanie, kilkakrotnie decydowała się również na spór prawny w obronie swoich interesów. W historii spółki można wyróżnić dwie głośne skargi do sądu: w 2008 r. w Bydgoszczy oraz w 2015 r. we Wrocławiu. Oba przypadki łączył niemal identyczny zestaw zarzutów – naszym zdaniem podobnych argumentów spółka użyła teraz w Warszawie. To:
- rażąco niską cenę konkurenta,
- zaniżenie szacunkowej wartości zamówienia przez zamawiającego,
- błędną ocenę wyjaśnień dotyczących ceny,
- dowolną (a nie swobodną) ocenę dowodów,
- naruszenie zasady jawności przez nadmierne utajnianie wyjaśnień,
- preferencyjne traktowanie konkurenta przez zamawiającego,
W głośnej sprawie wrocławskiej z 2015 r. Mobilis przegrał spór o 10-letni kontrakt z ITS Michalczewski. Sąd Okręgowy utrzymał wyrok KIO, uznając, że prognozy kosztów w tak długim okresie są z natury niepewne, a różnice cen wynikają z konkurencji i swobody kalkulacji.
Kilka lat później, w przetargu na 8-letnią obsługę części linii w Warszawie, Mobilis startował w segmentach obejmujących autobusy klasy MIDI i MEGA. W tym postępowaniu zwycięzcą w części został Relobus, oferując niższą cenę. Choć sytuacja przypominała wcześniejsze spory z Wrocławia i Bydgoszczy, Mobilis nie powtórzył wtedy ścieżki odwoławczej. Spółka złożyła odwołanie do KIO, lecz po jego oddaleniu nie skierowała sprawy do Sądu Okręgowego.
Czy w najnowszym przetargu będzie podobnie? Naszym zdaniem tak, co wynika z oceny szans procesowych po wcześniejszych porażkach, uwzględniającej koszty sporu i czas trwania postępowania. W poprzednich przypadkach, jak we Wrocławiu, Mobilis przekonał się, że zarzut „rażąco niskiej ceny” jest trudny do udowodnienia, gdy opiera się na wieloletnich prognozach kosztów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze