Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?

infobus
11.08.2025 07:07
0 Komentarzy

8 sierpnia 2025 r. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie spółki Mobilis w sprawie jednego z największych przetargów liniowych w historii warszawskiego transportu publicznego.

Postępowanie o sygnaturze KIO 2654/25 dotyczyło zamówienia nr 189/2024/FZ na dziesięcioletnią obsługę linii autobusowych nadzorowanych przez ZTM Warszawa, podzielonego na trzy części – MIDI, MAXI i MEGA. O tym „liniowym gigancie” pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile fabrycznie nowych autobusów i w jakich długościach przewidziano w zamówieniu nr 189/2024/FZ?
  2. Jakie były wyniki punktowe w poszczególnych częściach przetargu (MIDI, MAXI, MEGA) i kto w nich zwyciężył?
  3. Jakie daty rozpoczęcia świadczenia usług zaplanowano dla każdej z części zamówienia?
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?

Trzy zadania

Przedmiot zamówienia obejmował świadczenie usług z wykorzystaniem 150 fabrycznie nowych autobusów (po 50 w każdej części) o długości około 9, 12 i 18 metrów, z napędem diesla lub hybrydowym, przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Realizacja ma obejmować około 4,2 mln wozokilometrów rocznie w każdej części.

  • W części I (MIDI) zwyciężył Relobus Transport Polska z kompletem 100 pkt, przed konsorcjum PKS Gostynin + PKS Skierniewice (89,02 pkt) i Mobilis (72,72 pkt).
  • W części II (MAXI) wygrał Mobilis z 100 pkt, wyprzedzając Relobus (97,84 pkt) i konsorcjum PKS (95,03 pkt).
  • W części III (MEGA) ponownie najlepszy okazał się Relobus Transport Polska (100 pkt), przed Mobilis (93,15 pkt).
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?

Warszawski budżet

Budżety ZTM na poszczególne części wynosiły:

  • Część I – 521.640.000 PLN brutto,
  • Część II – 544.320.000 PLN brutto,
  • Część III – 589.680.000 PLN brutto.

Wszystkie oceniane oferty zakładały zastosowanie napędów alternatywnych (prawdopodobnie hybrydowych), co pozwoliło każdemu wykonawcy zdobyć komplet punktów w tej kategorii. Kryteria oceny ofert:

Cena – 80%
Alternatywne źródło zasilania – 20%

Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?

Mobilis protestuje

Orzeczenie KIO z 8 sierpnia oznacza, że – o ile Mobilis nie skieruje sprawy do sądu – możliwe będzie szybkie podpisanie umów z wybranymi wykonawcami, w tym z Relobus Transport Polska, który zwyciężył w dwóch częściach postępowania.

Zgodnie z harmonogramem, świadczenie usług w części I ma ruszyć 1 lutego 2026 r., w części II – 1 stycznia 2026 r., a w części III – 1 grudnia 2026 r. Oddalenie odwołania Mobilis otwiera drogę do finalizacji umów, szczególnie w częściach I i III, gdzie kontrakty przypadły Relobusowi. Szczegóły zamówienia dostępne są w serwisie ZTM Warszawa.

Nie do końca znamy szczegółów pozwu Mobilisu, a biorąc pod uwagę komunikacyjną politykę firmy raczej nigdy nich nie poznamy, natomiast warto pamiętać, że to jeden z największych prywatnych przewoźników autobusowych w Polsce, od lat bierze udział w dużych przetargach na obsługę komunikacji miejskiej. Choć firma wygrywała niejedno postępowanie, kilkakrotnie decydowała się również na spór prawny w obronie swoich interesów. W historii spółki można wyróżnić dwie głośne skargi do sądu: w 2008 r. w Bydgoszczy oraz w 2015 r. we Wrocławiu. Oba przypadki łączył niemal identyczny zestaw zarzutów – naszym zdaniem podobnych argumentów spółka użyła teraz w Warszawie. To:

  • rażąco niską cenę konkurenta,
  • zaniżenie szacunkowej wartości zamówienia przez zamawiającego,
  • błędną ocenę wyjaśnień dotyczących ceny,
  • dowolną (a nie swobodną) ocenę dowodów,
  • naruszenie zasady jawności przez nadmierne utajnianie wyjaśnień,
  • preferencyjne traktowanie konkurenta przez zamawiającego,

W głośnej sprawie wrocławskiej z 2015 r. Mobilis przegrał spór o 10-letni kontrakt z ITS Michalczewski. Sąd Okręgowy utrzymał wyrok KIO, uznając, że prognozy kosztów w tak długim okresie są z natury niepewne, a różnice cen wynikają z konkurencji i swobody kalkulacji.

Kilka lat później, w przetargu na 8-letnią obsługę części linii w Warszawie, Mobilis startował w segmentach obejmujących autobusy klasy MIDI i MEGA. W tym postępowaniu zwycięzcą w części został Relobus, oferując niższą cenę. Choć sytuacja przypominała wcześniejsze spory z Wrocławia i Bydgoszczy, Mobilis nie powtórzył wtedy ścieżki odwoławczej. Spółka złożyła odwołanie do KIO, lecz po jego oddaleniu nie skierowała sprawy do Sądu Okręgowego.

Czy w najnowszym przetargu będzie podobnie? Naszym zdaniem tak, co wynika z oceny szans procesowych po wcześniejszych porażkach, uwzględniającej koszty sporu i czas trwania postępowania. W poprzednich przypadkach, jak we Wrocławiu, Mobilis przekonał się, że zarzut „rażąco niskiej ceny” jest trudny do udowodnienia, gdy opiera się na wieloletnich prognozach kosztów.

Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus
Mobilis przegrywa odwołanie w przetargu ZTM Warszawa. Prosta droga do umowy z Relobus?

Komentarze