PKP Intercity ma najdłuższy na świecie klasyczny pociąg jadący 200 km/h
Pociąg kategorii EIC „Jantar” należący do PKP Intercity osiągnął prędkość 200 km/h w regularnym kursie rozkładowym. Informację przekazał prezes spółki, Janusz Malinowski, opatrując je entuzjastycznym komentarzem: „pociągiem PKP Intercity EIC Jantar Warszawa-Gdynia jedziemy 200 km/h”.
EIC „Jantar” osiągnął rekordowy wynik jako klasyczny skład wagonowy, ciągnięty przez lokomotywę Griffin. Co więcej, był to najdłuższy (390 metrów) i najcięższy (877 ton) skład pasażerski na świecie, który osiągnął 200 km/h w regularnym ruchu rozkładowym – jak podkreślił w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Rozkład jazdy:
- Jaką prędkość osiągnął pociąg EIC „Jantar” podczas rekordowego przejazdu 15 lipca 2025 roku?
- Dlaczego przejazd pociągu EIC „Jantar” z prędkością 200 km/h uznany został za wydarzenie symboliczne i wyjątkowe?
- Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby połączenia dalekobieżne mogły regularnie osiągać prędkości powyżej 160 km/h?
Jantar – flagowe połączenie w nowej odsłonie
EIC „Jantar” to jeden z najbardziej prestiżowych składów PKP Intercity kursujących pomiędzy stolicą a Pomorzem. W przeszłości pociąg był obsługiwany m.in. przez lokomotywy EP09 oraz wagony typu Z1. Dziś do obsługi połączenia wykorzystywane są nowoczesne wagony przystosowane do jazdy z prędkościami do 200 km/h, a także lokomotywy Griffin EU200.
Tak wysokie prędkości możliwe są również dzięki zmodernizowanej infrastrukturze kolejowej, szczególnie na odcinkach linii E65, gdzie PKP PLK wdrożyło nowoczesne systemy sterowania ruchem i dostosowało torowiska do szybkiej jazdy.
Symboliczny sukces czy zapowiedź zmian?
Choć wpis prezesa Malinowskiego miał charakter symboliczny, to może on zwiastować szersze zmiany w podejściu do ruchu pociągów dalekobieżnych w Polsce. Uruchomienie kursów EIC z prędkościami powyżej 160 km/h w rozkładzie jazdy to nie tylko kwestia techniczna, ale również organizacyjna – wymaga spełnienia rygorystycznych warunków w zakresie bezpieczeństwa, kontroli technicznej taboru oraz odpowiedniego systemu zarządzania ruchem (np. ETCS poziomu 2).
Krok w stronę nowoczesnej kolei
Rekordowy przejazd EIC „Jantar” to nie tylko ciekawostka techniczna, ale również sygnał dla pasażerów i konkurencji, że kolej może być szybka, punktualna i komfortowa. Dla PKP Intercity to również wzmocnienie wizerunku w segmencie premium, gdzie liczy się nie tylko wygoda podróży, ale i czas jej trwania.
Jeśli osiągnięcie „Jantara” zostanie potraktowane jako początek szerszych zmian, to w najbliższych latach możemy spodziewać się znacznie bardziej konkurencyjnej kolei – nie tylko wobec transportu drogowego, ale i lotniczego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze