Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity ma najdłuższy na świecie klasyczny pociąg jadący 200 km/h

inforail
20.07.2025 10:30
0 Komentarzy

Pociąg kategorii EIC „Jantar” należący do PKP Intercity osiągnął prędkość 200 km/h w regularnym kursie rozkładowym. Informację przekazał prezes spółki, Janusz Malinowski, opatrując je entuzjastycznym komentarzem: „pociągiem PKP Intercity EIC Jantar Warszawa-Gdynia jedziemy 200 km/h”.

EIC „Jantar” osiągnął rekordowy wynik jako klasyczny skład wagonowy, ciągnięty przez lokomotywę Griffin. Co więcej, był to najdłuższy (390 metrów) i najcięższy (877 ton) skład pasażerski na świecie, który osiągnął 200 km/h w regularnym ruchu rozkładowym – jak podkreślił w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką prędkość osiągnął pociąg EIC „Jantar” podczas rekordowego przejazdu 15 lipca 2025 roku?
  2. Dlaczego przejazd pociągu EIC „Jantar” z prędkością 200 km/h uznany został za wydarzenie symboliczne i wyjątkowe?
  3. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby połączenia dalekobieżne mogły regularnie osiągać prędkości powyżej 160 km/h?
EIC Jantar
EIC Jantar

Jantar – flagowe połączenie w nowej odsłonie

EIC „Jantar” to jeden z najbardziej prestiżowych składów PKP Intercity kursujących pomiędzy stolicą a Pomorzem. W przeszłości pociąg był obsługiwany m.in. przez lokomotywy EP09 oraz wagony typu Z1. Dziś do obsługi połączenia wykorzystywane są nowoczesne wagony przystosowane do jazdy z prędkościami do 200 km/h, a także lokomotywy Griffin EU200.

Tak wysokie prędkości możliwe są również dzięki zmodernizowanej infrastrukturze kolejowej, szczególnie na odcinkach linii E65, gdzie PKP PLK wdrożyło nowoczesne systemy sterowania ruchem i dostosowało torowiska do szybkiej jazdy.

EIC Jantar
EIC Jantar

Symboliczny sukces czy zapowiedź zmian?

Choć wpis prezesa Malinowskiego miał charakter symboliczny, to może on zwiastować szersze zmiany w podejściu do ruchu pociągów dalekobieżnych w Polsce. Uruchomienie kursów EIC z prędkościami powyżej 160 km/h w rozkładzie jazdy to nie tylko kwestia techniczna, ale również organizacyjna – wymaga spełnienia rygorystycznych warunków w zakresie bezpieczeństwa, kontroli technicznej taboru oraz odpowiedniego systemu zarządzania ruchem (np. ETCS poziomu 2).

Krok w stronę nowoczesnej kolei

Rekordowy przejazd EIC „Jantar” to nie tylko ciekawostka techniczna, ale również sygnał dla pasażerów i konkurencji, że kolej może być szybka, punktualna i komfortowa. Dla PKP Intercity to również wzmocnienie wizerunku w segmencie premium, gdzie liczy się nie tylko wygoda podróży, ale i czas jej trwania.

Jeśli osiągnięcie „Jantara” zostanie potraktowane jako początek szerszych zmian, to w najbliższych latach możemy spodziewać się znacznie bardziej konkurencyjnej kolei – nie tylko wobec transportu drogowego, ale i lotniczego.

Komentarze