Stargard odrabia lekcję z MINI wpadki. Jakie autobusy za drugim razem? Analiza SWZ
Gmina Miasto Stargard po fiasku z częścią przetargu na MINI elektrobusy wróciła do ich zakupu. W toku jest przetarg, który obejmuje dwa pojazdy klasy I kategorii MINI.
Zamówienie ma być dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny. O powtórce przetargu na te elektrobusy pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Poprzednie postępowanie w tej części zakończyło się brakiem ofert. Sprawdzamy, jak zmieniło się SWZ od ostatniego razu.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów zamawia Gmina Miasto Stargard w nowym przetargu?
- Jakie trzy główne kryteria oceny ofert przyjęto w obecnym postępowaniu?
- Jaka minimalna pojemność użyteczna akumulatorów (w kWh) została wymagana przez zamawiającego?
Premiowane rozwiązania techniczne
Zmiany mamy już w kryteriach oceny ofert, gdzie znika kryterium „homologacji”, a w jego miejsce wskakuje kryterium „terminu wykonania zamówienia”. Obecnie kryteria oceny ofert przedstawiają się tak: cena (60%), oceny technicznej (35%), termin wykonania zamówienia (5%).
W przypadku parametrów technicznych, Stargard również wprowadził zmiany. Aktualnie zamawiający punktuje:
- najwyższy zasięg teoretyczny autobusu – 10 pkt (poprzednio 15 pkt),
- najwyższy gwarantowany minimalny zasięg autobusu – 30 pkt (poprzednio 20 pkt),
- największa liczba miejsc siedzących – 20 pkt (poprzednio 15 pkt),
- konstrukcja nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia – 10 pkt (poprzednio 5 pkt),
- zaoferowanie centralnego silnika układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną – 10 pkt (poprzednio 15 pkt),
- największa liczba miejsc pasażerskich – 15 pkt,
- system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 5 pkt.
Elektrobusy MINI
Długość zamawianych elektrobusów ma mieścić się w przedziale 5,50 do 8,5 m a wysokość max. to 3,10 m. Mają to być konstrukcje z niską podłogą minimum w drzwiach przestrzeni pasażerskiej. Wymiana pasażerów będzie się odbywać przez drzwi w układzie 0-2-0 lub 1-2-0.
W przypadku silnika, zamawiający dopuszcza rozwiązania z asynchronicznymi lub synchronicznymi silnikami/silnikiem elektrycznymi trakcyjnymi lub bez skrzyni biegów umiejscowionymi w nadwoziu. Moc netto silnika/silników (sumaryczna) ma wynosić minimum 120 kW. Silnik/silniki trakcyjne mają być wyposażone w system rekuperacji energii. Z kolei energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Zamawiający wymaga, aby pojemność użyteczna (netto) dostępna dla użytkownika w dniu przekazania pojazdów była nie mniejsza niż 80 kWh. W okresie udzielonej gwarancji na magazyny energii zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić zgromadzenie co najmniej 80 kWh energii elektrycznej w każdym pojeździe i osiągnięcie minimalnego przebiegu 150 km w każdych warunkach, przy pełnym naładowaniu akumulatorów trakcyjnych. Baterie będą ładowane przez złącze plug-in.
Dla pasażerów przewidziano siedzenia o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego (gładkiego) lub mikroporowatego. Będą one wyposażone we wkłady tapicerowane tkaniną składającą się z co najmniej 70% wełny i odpornej na zużycie. Miejsce pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego lub półzamkniętego, oddzielona szybą od przestrzeni pasażerskiej z szyb niepowodujących refleksów świetlnych podczas jazdy w ciemności.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz wykonany w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 28 cali, umożliwiający wyświetlanie informacji o numerze linii i całego przebiegu linii w oparciu o kolejne nazwy przystanków, nazwy ulic z graficznym oznaczeniem bieżącego przystanku i kierunku poruszania. Do tego dojdzie wyświetlacz w rozmiarze 19 cali umieszczony pod sufitem za kabiną kierowcy.
Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów oraz urządzenia lokalizujące.
Podsumowanie
Stargard zmodyfikował zarówno kryteria oceny ofert jak i wymogi techniczne. Zmiany dotyczą wymogów co do niskiej podłogi, kabiny kierowcy, wewnętrznych tablic informacji pasażerskiej, czy też układu drzwi. Modyfikacja polega na zliberalizowaniu wymogów. Wydaje się więc, że zamawiający odrobił lekcję z nieudanego pierwszego podejścia i tym razem otrzyma przynajmniej jedną ofertę. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 28 lipca.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1132355
Komentarze