Poznań: rower miejski tylko okazjonalnie? Miasto odpowiada na wątpliwości
Jeszcze kilka lat temu Poznań należał do rowerowej czołówki – system rowerów miejskich przyciągał tysiące użytkowników rocznie.
Jednak dane z lat 2018–2022 pokazały gwałtowny spadek popularności: z 1,6 miliona wypożyczeń w 2018 roku do zaledwie 295 tysięcy w 2022 roku. Równocześnie koszty funkcjonowania systemu wzrosły z 4 mln zł do 7 mln zł rocznie, a dopłata do jednego wypożyczenia sięgnęła 20 zł, co w ocenie władz miasta uczyniło system ekonomicznie nieuzasadnionym.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego system rowerów miejskich zniknął z Poznania?
- Czy jednorazowe akcje, jak ta z Malta Festival, mogą się powtórzyć?
- Jaką strategię w zakresie mikromobilności wybiera Poznań?
W odpowiedzi na interpelację miejskiego radnego, urząd miasta podkreślił, że nie planuje przywrócenia publicznego systemu rowerowego finansowanego z budżetu. Mieszkańcy coraz chętniej korzystają z własnych rowerów i hulajnóg oraz z rozwijających się komercyjnych systemów mikromobilności.
Czy jednorazowe akcje, jak ta z Malta Festival, mogą się powtórzyć?
W czerwcu 2025 r. podczas Malta Festival rowery miejskie tymczasowo powróciły na ulice Poznania. Dzięki współpracy organizatorów z firmą Nextbike Polska, mieszkańcy mogli przez kilka dni skorzystać z wypożyczalni jednośladów. Inicjatywa wzbudziła duże zainteresowanie i doprowadziła do zadania pytania: czy miasto planuje więcej takich epizodów?
Odpowiedź władz miasta jest jasna: takie akcje są możliwe, ale tylko na zasadach komercyjnych, bez udziału finansowego ze strony Poznania. W grę wchodzą więc współprace z prywatnymi operatorami – np. przy okazji wydarzeń masowych, festiwali czy imprez sportowych. Miasto nie zamyka się na pomysły, ale nie będzie ich finansować.
Jaką strategię w zakresie mikromobilności wybiera Poznań?
Zamiast inwestować w pełnoskalowy system rowerowy, Poznań stawia na rozwój infrastruktury rowerowej – ścieżek, stojaków, parkingów, a także integracji roweru z transportem publicznym. Taka strategia, według urzędu miasta, przekłada się na wzrost liczby rowerzystów przy niższych kosztach i większej elastyczności.
Miasto pozostaje otwarte na współpracę z firmami oferującymi usługi mikromobilności – takimi jak hulajnogi czy skutery – ale tylko wtedy, gdy te są gotowe działać na zasadach rynkowych. Poznań testował też inne modele, m.in. tzw. „system pomostowy” (łączący cechy stacyjnego i bezstacyjnego systemu), jednak analizy wykazały, że jego koszt w czteroletniej perspektywie mógłby sięgnąć nawet 120 mln zł.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze