Warszawa: Tramwaj wodny na Wiśle hitem Budżetu Obywatelskiego 2025
1 lipca 2025 roku poznaliśmy wyniki tegorocznej edycji Warszawskiego Budżetu Obywatelskiego. Jednym z najlepiej ocenionych projektów ogólnomiejskich okazał się „Tramwaj wodny wzdłuż Wisły”. To kolejny sygnał, że Warszawa coraz mocniej inwestuje w dostępność rzeki i ekologiczne środki transportu.
Wisła, zamiast być barierą, staje się osią komunikacyjną i przestrzenią społeczną. O wynikach stołecznego BO pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład rejsu:
- Na czym polega innowacyjność projektu „Tramwaj wodny wzdłuż Wisły” w porównaniu z obecnie działającymi przeprawami promowymi w Warszawie?
- Jakie funkcje – poza transportową – ma pełnić tramwaj wodny według założeń projektowych?
- Kiedy planowane jest uruchomienie pierwszych kursów tramwaju wodnego i jakie są szczegóły dotyczące jego rozkładu oraz infrastruktury?
Transportowy lider
Warszawiacy zagłosowali za wodną alternatywą dla tradycyjnego transportu. Jednym z najlepiej ocenionych projektów ogólnomiejskich okazał się „Tramwaj wodny wzdłuż Wisły”, który zdobył 12.500 głosów i zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji ogólnomiejskiej. To nie tylko ekologiczna i turystyczna atrakcja, ale realne wsparcie dla zrównoważonej mobilności w stolicy. Projekt zakłada organizację regularnych rejsów pasażerskich statkiem między mostem Gdańskim a mostem Łazienkowskim, z czterema przystankami po drodze.
Obecnie w Warszawie funkcjonują trzy przeprawy promowe (W1 Słonka, W2 Pliszka i W3 Wilga), ale ich zasięg ogranicza się do przeprawy poprzecznej – z brzegu na brzeg. Nowy projekt ma charakter wzdłużny – łączy odcinki Wisły w śródmieściu, umożliwiając podróż wzdłuż linii brzegowej i bulwarów.
Infrastruktura i realizacja
Planowane są cztery przystanki wodne w sąsiedztwie mostów: Gdańskiego, Śląsko-Dąbrowskiego, Poniatowskiego i Łazienkowskiego. Tramwaj wodny ma kursować od początku maja do końca września, od czwartku do niedzieli, z dodatkowymi kursami 1 czerwca – w Dzień Dziecka. W ciągu dnia przewidziane są trzy rejsy, każdy trwający około dwóch godzin.
Szacunkowy koszt realizacji projektu to 1.200.000 zł. Zgodnie z założeniami, pierwsze kursy rozpoczną się w 2026 roku. Miejsce rozpoczęcia trasy i dokładne parametry jednostki pływającej zostaną doprecyzowane na etapie wyłaniania wykonawcy.
Mobilność i atrakcja w jednym
Projekt został zgłoszony przez Filipa Pelca i idealnie wpisuje się w miejską politykę rozwoju alternatywnych form transportu. Rejsy mają pełnić nie tylko funkcję komunikacyjną, ale też edukacyjną – w dni szkolne umożliwią uczestnictwo wycieczek, a latem włączą się w miejskie programy wakacyjne.
Pełna lista projektów Budżetu Obywatelskiego dostępna na stronie: www.bo.um.warszawa.pl
Komentarze