Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawiacy chcą jeździć rowerem – projekty mobilności zdominowały głosowanie w BO

infobike
08.07.2025 11:45
0 Komentarzy

2 lipca 2025 roku poznaliśmy wyniki 15. edycji Warszawskiego Budżetu Obywatelskiego, co oznacza kolejne zwycięstwo warszawskich rowerzystów.

Temat transportu zrównoważonego i rowerów okazał się ponownie jednym z najczęściej wspieranych przez warszawiaków – zarówno na poziomie lokalnym, jak i dzielnicowym. O głosowaniu w BO i jego transporcie rowerowym pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile projektów zostanie zrealizowanych w ramach 15. edycji Warszawskiego Budżetu Obywatelskiego?
  2. Który projekt zajął drugie miejsce w skali całego miasta pod względem liczby głosów i czego dotyczył?
  3. Dlaczego projekt „Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie” nie został zakwalifikowany do realizacji mimo dużego poparcia?
Warszawski Plac Bankowy / fot. pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej
Warszawski Plac Bankowy / fot. pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej

Rowerowe projekty

W tegorocznej edycji głosowało ponad 73 tysiące mieszkanek i mieszkańców stolicy. Do realizacji trafi 551 projektów, z czego liczna część dotyczy mobilności rowerowej, tras pieszo-rowerowych i zielonej infrastruktury transportowej. Temat transportu zrównoważonego i rowerów okazał się ponownie jednym z najczęściej wspieranych przez warszawiaków – zarówno na poziomie lokalnym, jak i dzielnicowym.

W skali całego miasta drugie miejsce pod względem liczby głosów zajął projekt tramwaju wodnego na Wiśle – zdobył 12.500 głosów, a jego realizacja będzie kosztować 1.200.000 zł. Inicjatywa zakłada uruchomienie sezonowego, ekologicznego połączenia pasażerskiego na Wiśle, stanowiącego alternatywę dla transportu drogowego i jednocześnie atrakcji turystycznej.

Wśród projektów dzielnicowych wyróżnia się propozycja „Służewiec – Służew – Ursynów: remont szlaków rowerowych i pieszych”. Projekt zdobył 7038 głosów, przy planowanym budżecie 2.992.000 zł, i zakłada modernizację nawierzchni oraz dostosowanie tras do potrzeb pieszych, rowerzystów, użytkowników hulajnóg i osób o ograniczonej mobilności.

Co się udało, a co jeszcze przed miastem?

Mimo sporego poparcia, nie wszystkie pomysły rowerowe zyskały zielone światło. Projekt „Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie”, zakładający wdrożenie rowerowych kontrapasów w całym mieście, zdobył 4643 głosy, ale nie osiągnął progu realizacyjnego przy zakładanym budżecie 1.460.000 zł. Podobny los spotkał inicjatywę „Wygodne i bezpieczne przejazdy rowerowe na ul. Czerniakowskiej” – 4828 głosów, budżet 252.000 zł. Oba projekty pokazują jednak, że temat dostępności i spójności rowerowej infrastruktury budzi coraz większe zainteresowanie.

Wśród pozostałych zwycięskich inicjatyw transportowych warto wymienić projekt ulicznych poidełek (7979 głosów, 210.000 zł) oraz zazielenianie ekranów akustycznych (7891 głosów, 201.600 zł). Choć formalnie nie są to inwestycje stricte infrastrukturalne, wpływają na jakość poruszania się po mieście, poprawiając komfort, estetykę i mikroklimat w przestrzeni publicznej.

Realizacja wybranych projektów ruszy w 2026 roku. Zgodnie z zapowiedziami władz miasta, nacisk zostanie położony na transparentność realizacji i stały kontakt z mieszkańcami. Strategiczne znaczenie zyskały tematy takie jak: mobilność aktywna, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, mikroinfrastruktura transportowa oraz ekologia w komunikacji miejskiej.

Pełna lista zwycięskich projektów dostępna jest na stronie: bo.um.warszawa.pl

Komentarze