Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona rewolucja na Pradze. Warszawa przyjazna rowerzystom i pieszym!

infobike
08.07.2025 05:00
0 Komentarzy

Warszawa kontynuuje zmiany w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy, tym razem przenosząc je na prawy brzeg Wisły.

Przebudowa ulicy Okrzei na Pradze-Północ rozpocznie się latem 2025 roku i potrwa 17 miesięcy. Wykonawcą inwestycji została firma Strabag, a koszt modernizacji to ponad 20 milionów złotych.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega przebudowa ulicy Okrzei i co zyskają rowerzyści?
  2. Jakie ekologiczne i urbanistyczne zmiany pojawią się na Pradze?
  3. Jak przebudowa wpisuje się w szerszy plan Nowego Centrum Warszawy?
Warszawa kontynuuje zmiany w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy, tym razem przenosząc je na prawy brzeg Wisły.
Warszawa kontynuuje zmiany w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy, tym razem przenosząc je na prawy brzeg Wisły.

Dla rowerzystów najważniejszą informacją jest budowa dwukierunkowej drogi rowerowej po północnej stronie ulicy. Zniknie asfalt, pojawi się kamienna nawierzchnia, a sama ulica stanie się zielonym deptakiem z priorytetem dla pieszych i jednośladów. Ruch samochodowy zostanie ograniczony do jednego, jednokierunkowego pasa – bez negatywnego wpływu na płynność ruchu lokalnego, ale z dużym zyskiem dla bezpieczeństwa rowerzystów.

Jakie ekologiczne i urbanistyczne zmiany pojawią się na Pradze?

Oprócz nowej drogi rowerowej, projekt zakłada znaczące przekształcenie przestrzeni w duchu zielonego urbanizmu. Posadzone zostaną 74 nowe drzewa – m.in. grusze drobnoowocowe i klony czerwone – w specjalnych klatkach antykompresyjnych. Pojawią się też rabaty kwiatowe, krzewy, pergole i miejsca odpoczynku.

Uzupełnieniem zmian będą szerokie chodniki, miejsca pod ogródki gastronomiczne i mała architektura, zaprojektowana w spójnej estetyce z resztą inwestycji Nowego Centrum Warszawy. Modernizacji doczeka się także infrastruktura techniczna: sieć wodociągowa, kanalizacyjna, oświetleniowa i energetyczna.

Tak zaprojektowana Okrzei ma nie tylko uspokoić ruch, ale też poprawić mikroklimat i atrakcyjność przestrzeni publicznej w tej części Pragi.

Jak przebudowa wpisuje się w szerszy plan Nowego Centrum Warszawy?

Przebudowa ulicy Okrzei to jeden z kluczowych etapów rewitalizacji Pragi, zaplanowanej w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy. To kontynuacja procesu, który zaczął się po oddaniu pieszo-rowerowego mostu łączącego Śródmieście z prawobrzeżną Warszawą.

Zaraz po Okrzei planowana jest również metamorfoza kolejnych ulic i placów na Starej Pradze. Właśnie rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na zagospodarowanie terenów wokół ul. Kłopotowskiego, Floriańskiej i pl. Weteranów 1863 r. Wśród pomysłów znalazł się ogród różany przed Szpitalem Praskim, czytelne wejście do katedry św. Floriana oraz rekreacyjna strefa przy barze mlecznym „Rusałka”.

Nowa Okrzei to nie tylko inwestycja w komfort i bezpieczeństwo, ale również czytelny sygnał, że rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami miejskiej przestrzeni – także po tej stronie Wisły.

Komentarze