Jakie projekty transportowe wygrały Warszawski Budżet Obywatelski 2025?
Rower, tramwaj wodny i remonty tras pieszo-rowerowych. Warszawiacy zagłosowali na komunikację publiczną i mobilność zrównoważoną
W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego Warszawy do realizacji trafi 551 projektów, wybranych głosami ponad 73 tysięcy mieszkanek i mieszkańców stolicy. 8 lipca 2025 r. ogłoszono zwycięskie inicjatywy, a wśród nich nie zabrakło pomysłów związanych z transportem zbiorowym, rowerami i infrastrukturą pieszo-rowerową.
Rozkład jazdy:
- Który projekt ogólnomiejski w budżecie obywatelskim Warszawy 2025 zdobył drugie miejsce pod względem liczby głosów?
- Na czym polega projekt dzielnicowy dotyczący Doliny Służewieckiej i skweru Kłobucka?
- Jakie znaczenie miała propozycja „Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie”, mimo że nie przeszła do realizacji?
Co wybrali warszawiacy?
Wśród projektów ogólnomiejskich, które zyskały największe poparcie, znalazł się tramwaj wodny wzdłuż Wisły – inicjatywa zebrała 12.500 głosów, co dało jej drugie miejsce w klasyfikacji miejskiej. Za kwotę 1.200.000 zł mieszkańcy otrzymają sezonowe połączenie pasażerskie na Wiśle – ekologiczny, alternatywny środek transportu i atrakcję turystyczną w jednym. Projekt idealnie wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności i promowania transportu wodnego.
Na poziomie dzielnic i projektów lokalnych wyraźnie zaznaczyła się potrzeba poprawy infrastruktury pieszo-rowerowej. Wybrany do realizacji projekt „Służewiec – Służew – Ursynów: remont szlaków rowerowych i pieszych wzdłuż Doliny Służewieckiej oraz skweru Kłobucka” uzyskał 7038 głosów, przy planowanym budżecie 2.992.000 zł. W jego ramach przewidziano poprawę jakości nawierzchni i dostosowanie tras do potrzeb pieszych, rowerzystów i osób o ograniczonej mobilności – w tym wózków i hulajnóg.
Choć projekt „Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie” z budżetem 1.460.000 zł zebrał 4643 głosy, tym razem nie przeszedł progu realizacji. Pokazuje to jednak, że temat rowerów miejskich i rowerowej swobody poruszania się po mieście nie traci na znaczeniu. Także propozycja „Wygodne i bezpieczne przejazdy rowerowe na ul. Czerniakowskiej” (252.000 zł, 4828 głosów) była blisko sukcesu.
Wśród innych wybranych projektów komunikacyjnych pojawiły się również poidełka na ulicach i placach Warszawy (210.000 zł, 7979 głosów) oraz zazielenianie ekranów akustycznych (201.600 zł, 7891 głosów), które choć nie są bezpośrednio transportowe, poprawiają warunki podróżowania i estetykę infrastruktury miejskiej.
Realizacja zwycięskich projektów ruszy w 2026 roku, a postępy będzie można śledzić na stronie bo.um.warszawa.pl. Zgodnie z zapowiedzią Urzędu m.st. Warszawy, nacisk zostanie położony na transparentność procesu i kontakt z mieszkańcami. Już teraz wiadomo, że zielona mobilność i dostępność przestrzeni miejskiej będą nadal jednym z kluczowych tematów kolejnych edycji. Pełne wyniki głosowania na stronie: bo.um.warszawa.pl.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze