Kierowca MPK Kraków bohaterem – ruszył z pomocą rannemu rowerzyście pod Wieliczką
Do zdarzenia doszło w poniedziałek, 30 czerwca, w miejscowości Grabie (gmina Wieliczka). Po raz kolejny kierowca MPK Kraków wykazał się empatią i gotowością do niesienia pomocy.
Podczas popołudniowego kursu linii nr 264, kierowca krakowskiego MPK – pan Jakub – zauważył niebezpieczną sytuację. Rowerzysta, który jechał poboczem, nagle stracił równowagę i przewrócił się, uderzając głową o nawierzchnię. Mężczyzna doznał obrażeń i źle się poczuł.
Rozkład jazdy:
- W jakiej miejscowości kierowca MPK Kraków udzielił pomocy poszkodowanemu rowerzyście?
- Jakie pojazdy objęto konsultacjami społecznymi w Krakowie w kontekście przewozu w komunikacji miejskiej?
- Jakie obecnie zasady obowiązują w Krakowie w kwestii przewozu hulajnóg elektrycznych komunikacją miejską?
Autobusowa poomoc
Reakcja kierowcy była natychmiastowa. Zatrzymał autobus, sięgnął po apteczkę i udzielił pierwszej pomocy, opatrując ranę głowy poszkodowanego. Następnie wezwał Krakowskie Pogotowie Ratunkowe i został przy rannej osobie aż do momentu przyjazdu karetki. Dzięki jego profesjonalizmowi i zaangażowaniu, poszkodowany otrzymał pomoc zanim dotarły służby medyczne.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie nie kryje dumy z postawy swojego pracownika, publikując pochwałę w mediach społecznościowych. Jednocześnie apeluje do rowerzystów: „Zakładajcie kaski – to może uratować zdrowie, a nawet życie”.
Pan Jakub pokazał, że kierowca autobusu to nie tylko operator pojazdu, ale także osoba gotowa do działania w sytuacjach kryzysowych. Jego postawa to przykład odpowiedzialności, empatii i pełnego profesjonalizmu
Władze miasta chcą uwzględnić głos mieszkańców przed wprowadzeniem nowych zasad. Miasto przyznaje, że obecny regulamin nie do końca nadąża za rosnącą popularnością hulajnóg i rowerów – zwłaszcza tych elektrycznych – jako środka transportu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Władze Krakowa ogłosiły rozpoczęcie konsultacji społecznych w sprawie przewozu rowerów, hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego (UTO) w autobusach i tramwajach miejskiej komunikacji. Mieszkańcy mają czas do piątku, 18 lipca, by podzielić się swoimi opiniami i uwagami. Inicjatywa ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się realiów podróżowania po mieście – coraz więcej osób korzysta z modelu łączonego, łącząc komunikację miejską z własnym jednośladem.
Ruszają konsultacje
Przypominamy przy okazji, że w Krakowie trwają konsultację społeczne dt. wprowadzenia nowych zasad przewozu rowerów i hulajnóg w środkach transportu publicznego. Miasto przyznaje, że obecny regulamin nie do końca nadąża za rosnącą popularnością hulajnóg i rowerów – zwłaszcza tych elektrycznych – jako środka transportu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.
Obecnie w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) hulajnogi – zarówno elektryczne, jak i tradycyjne – są traktowane na równi z bagażem podręcznym. Zasady ich przewozu reguluje odpowiednia uchwała miejska. W marcu 2025 r. sprawę poruszył radny Michał Drewnicki, który interpelował do prezydenta miasta o doprecyzowanie tych zasad. Odpowiedź była jednoznaczna: hulajnoga elektryczna nie wymaga specjalnego traktowania ani dopłat, jednak jej przewóz musi odbywać się w sposób bezpieczny i nieutrudniający przejazdu innym pasażerom.
Z rowerami bywa trudniej – zajmują więcej miejsca i mogą ograniczać komfort innych podróżnych, szczególnie w godzinach szczytu. To właśnie dlatego kwestia ich przewozu budzi więcej kontrowersji i skłoniła miasto do uruchomienia szerokich konsultacji.
Wyniki konsultacji będą podstawą do przygotowania ewentualnych zmian w regulaminie przewozów KMK. Możliwe są zarówno doprecyzowanie zasad przewozu, jak i wprowadzenie nowych wytycznych – np. wyznaczenie konkretnych stref w pojazdach, ograniczenia czasowe (np. zakaz przewozu w godzinach szczytu) lub nawet ewentualne dopłaty.
Bez względu na ostateczny kształt przepisów, jedno jest pewne: Kraków zauważa i reaguje na zmieniające się potrzeby pasażerów. Włączenie mieszkańców w ten proces może pomóc stworzyć kompromis między wygodą podróżujących a funkcjonalnością komunikacji zbiorowej w przestrzeni publicznej.
Komentarze