Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kierowca MPK Kraków bohaterem – ruszył z pomocą rannemu rowerzyście pod Wieliczką

infobike
02.07.2025 11:45
0 Komentarzy

Do zdarzenia doszło w poniedziałek, 30 czerwca, w miejscowości Grabie (gmina Wieliczka). Po raz kolejny kierowca MPK Kraków wykazał się empatią i gotowością do niesienia pomocy.

Podczas popołudniowego kursu linii nr 264, kierowca krakowskiego MPK – pan Jakub – zauważył niebezpieczną sytuację. Rowerzysta, który jechał poboczem, nagle stracił równowagę i przewrócił się, uderzając głową o nawierzchnię. Mężczyzna doznał obrażeń i źle się poczuł.

Rozkład jazdy:

  1. W jakiej miejscowości kierowca MPK Kraków udzielił pomocy poszkodowanemu rowerzyście?
  2. Jakie pojazdy objęto konsultacjami społecznymi w Krakowie w kontekście przewozu w komunikacji miejskiej?
  3. Jakie obecnie zasady obowiązują w Krakowie w kwestii przewozu hulajnóg elektrycznych komunikacją miejską?
Zdjęcie ilustracyjne - po raz kolejny kierowca MPK Kraków wykazał się empatią i gotowością do niesienia pomocy / fot. MPK Kraków
Zdjęcie ilustracyjne - po raz kolejny kierowca MPK Kraków wykazał się empatią i gotowością do niesienia pomocy / fot. MPK Kraków

Autobusowa poomoc

Reakcja kierowcy była natychmiastowa. Zatrzymał autobus, sięgnął po apteczkę i udzielił pierwszej pomocy, opatrując ranę głowy poszkodowanego. Następnie wezwał Krakowskie Pogotowie Ratunkowe i został przy rannej osobie aż do momentu przyjazdu karetki. Dzięki jego profesjonalizmowi i zaangażowaniu, poszkodowany otrzymał pomoc zanim dotarły służby medyczne.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie nie kryje dumy z postawy swojego pracownika, publikując pochwałę w mediach społecznościowych. Jednocześnie apeluje do rowerzystów: „Zakładajcie kaski – to może uratować zdrowie, a nawet życie”.

Pan Jakub pokazał, że kierowca autobusu to nie tylko operator pojazdu, ale także osoba gotowa do działania w sytuacjach kryzysowych. Jego postawa to przykład odpowiedzialności, empatii i pełnego profesjonalizmu

Władze miasta chcą uwzględnić głos mieszkańców przed wprowadzeniem nowych zasad. Miasto przyznaje, że obecny regulamin nie do końca nadąża za rosnącą popularnością hulajnóg i rowerów – zwłaszcza tych elektrycznych – jako środka transportu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.

Władze Krakowa ogłosiły rozpoczęcie konsultacji społecznych w sprawie przewozu rowerów, hulajnóg oraz innych urządzeń transportu osobistego (UTO) w autobusach i tramwajach miejskiej komunikacji. Mieszkańcy mają czas do piątku, 18 lipca, by podzielić się swoimi opiniami i uwagami. Inicjatywa ma na celu dostosowanie przepisów do zmieniających się realiów podróżowania po mieście – coraz więcej osób korzysta z modelu łączonego, łącząc komunikację miejską z własnym jednośladem.

Ruszają konsultacje

Przypominamy przy okazji, że w Krakowie trwają konsultację społeczne dt. wprowadzenia nowych zasad przewozu rowerów i hulajnóg w środkach transportu publicznego. Miasto przyznaje, że obecny regulamin nie do końca nadąża za rosnącą popularnością hulajnóg i rowerów – zwłaszcza tych elektrycznych – jako środka transportu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię.

Obecnie w pojazdach Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) hulajnogi – zarówno elektryczne, jak i tradycyjne – są traktowane na równi z bagażem podręcznym. Zasady ich przewozu reguluje odpowiednia uchwała miejska. W marcu 2025 r. sprawę poruszył radny Michał Drewnicki, który interpelował do prezydenta miasta o doprecyzowanie tych zasad. Odpowiedź była jednoznaczna: hulajnoga elektryczna nie wymaga specjalnego traktowania ani dopłat, jednak jej przewóz musi odbywać się w sposób bezpieczny i nieutrudniający przejazdu innym pasażerom.

Z rowerami bywa trudniej – zajmują więcej miejsca i mogą ograniczać komfort innych podróżnych, szczególnie w godzinach szczytu. To właśnie dlatego kwestia ich przewozu budzi więcej kontrowersji i skłoniła miasto do uruchomienia szerokich konsultacji.

Wyniki konsultacji będą podstawą do przygotowania ewentualnych zmian w regulaminie przewozów KMK. Możliwe są zarówno doprecyzowanie zasad przewozu, jak i wprowadzenie nowych wytycznych – np. wyznaczenie konkretnych stref w pojazdach, ograniczenia czasowe (np. zakaz przewozu w godzinach szczytu) lub nawet ewentualne dopłaty.

Bez względu na ostateczny kształt przepisów, jedno jest pewne: Kraków zauważa i reaguje na zmieniające się potrzeby pasażerów. Włączenie mieszkańców w ten proces może pomóc stworzyć kompromis między wygodą podróżujących a funkcjonalnością komunikacji zbiorowej w przestrzeni publicznej.

Komentarze