Rail Business Days: Stadler RS ZERO jako alternatywa na pojazdów dieslowskich. Nie tylko w Czechach
Podczas Rail Business Days w Ostrawie firma Stadler po raz pierwszy zaprezentowała w Europie Środkowej przełomowy pojazd RS ZERO.
Nowa jednostka ma potencjał, by zrewolucjonizować podróże koleją w Czechach, zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych.
Rozkład jazdy:
- W jakich warunkach RS ZERO może zastąpić pojazdy spalinowe na czeskich trasach kolejowych?
- Jakie osiągnięcia Stadlera w zakresie napędów bezemisyjnych potwierdzają jego pozycję lidera?
- Jakie są kluczowe cechy techniczne i zasięg pojazdu RS ZERO?
Drugie publiczna prezentacja na świecie
Czechy są drugim krajem na świecie – po Niemczech – gdzie zaprezentowano innowacyjny pojazd RS ZERO. To w pełni zdekarbonizowany środek transportu kolejowego, który zademonstrował swoje zaawansowane możliwości podczas największego w kraju spotkania branżowego kolejnictwa, odbywającego się corocznie w Ostrawie. Ten nowoczesny pociąg może pracować zarówno na ogniwach wodorowych, jak i bateriach, stanowiąc zrównoważoną odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoją publiczne sieci transportowe w regionie Europy Środkowej.
– „Głęboko wierzę, że nasz RS ZERO może zastąpić pojazdy spalinowe i stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla modernizacji taboru na niezelektryfikowanych trasach w Czechach” – powiedział Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera. – „RS ZERO to pojazd zdolny do całkowicie bezemisyjnej pracy, wyróżniający się wyjątkową wszechstronnością – może kursować zarówno po zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Jestem bardzo zadowolony, że mogę dziś zaprezentować ten pojazd w Ostrawie.”
Kontekst czeski: potrzeba transformacji
Czechy, położone w sercu Europy Środkowej, posiadają gęstą i intensywnie eksploatowaną sieć kolejową. Mimo to, zaledwie 35% tej sieci jest obecnie zelektryfikowana. Na pozostałych liniach nadal kursują przestarzałe pojazdy z napędem dieslowskim, które wymagają wymiany.
– „Modernizacja taboru i infrastruktury kolejowej to kluczowy priorytet zarówno dla rządu Czech, jak i krajów sąsiednich. Istnieje wyraźna potrzeba zrównoważonych rozwiązań, które poprawiają efektywność finansową i chronią środowisko” – wyjaśnia Zdeněk Majer, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Praga. – „RS ZERO jest ucieleśnieniem naszego zaangażowania w rozwój kolei – oferuje komfort, efektywność i poszanowanie dla przyrody, szczególnie na trasach bez sieci trakcyjnej. Jestem szczególnie dumny z udziału inżynierów z naszego oddziału w Pradze w tworzeniu tego przełomowego pojazdu. Mam nadzieję, że już wkrótce RS ZERO pojawi się na czeskich torach i przyczyni się do transformacji kolejnictwa w kraju” – podkreśla Majer.
Stadler: lider napędów bezemisyjnych
Stadler od lat jest światowym liderem w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych. Firma sprzedała już łącznie 299 pojazdów bezemisyjnych: 271 z napędem bateryjnym (FLIRT Akku) oraz 28 napędzanych wodorem (FLIRT H₂). Oba modele trafiły do Księgi Rekordów Guinnessa – FLIRT Akku przejechał 224 km na jednym ładowaniu, natomiast FLIRT H₂ pokonał aż 2803 km bez konieczności tankowania. Te osiągnięcia potwierdzają technologiczną dominację Stadlera i jego zaangażowanie w dostarczanie sprawdzonych rozwiązań ekologicznych, szczególnie w rejonach pozbawionych elektryfikacji.
Kluczowe cechy i dane techniczne RS ZERO:
- Następca uznanego modelu RS1.
- W pełni zdekarbonizowany system napędu, stworzony z myślą o trasach niezelektryfikowanych i częściowo zelektryfikowanych.
- Dostępny w konfiguracjach jedno- lub dwuwagonowych, z miejscami siedzącymi dla maksymalnie 165 pasażerów.
- Idealnie nadaje się do obsługi regionalnych połączeń o mniejszym natężeniu ruchu, oferując tryb hybrydowy – niskoemisyjny lub całkowicie bezemisyjny.
- Zasięg: do 150 km na jednym ładowaniu akumulatorów lub nawet 800 km dzięki zaawansowanemu napędowi wodorowemu.
Prezentacja RS ZERO w Ostrawie to ważny krok w kierunku modernizacji transportu kolejowego w regionie, który ma szansę stać się wzorem dla krajów borykających się z niskim poziomem elektryfikacji i potrzebą redukcji emisji CO₂.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze