Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rail Business Days: Stadler RS ZERO jako alternatywa na pojazdów dieslowskich. Nie tylko w Czechach

inforail
11.06.2025 16:30
0 Komentarzy

Podczas Rail Business Days w Ostrawie firma Stadler po raz pierwszy zaprezentowała w Europie Środkowej przełomowy pojazd RS ZERO.

Nowa jednostka ma potencjał, by zrewolucjonizować podróże koleją w Czechach, zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych.

Rozkład jazdy:

  1. W jakich warunkach RS ZERO może zastąpić pojazdy spalinowe na czeskich trasach kolejowych?
  2. Jakie osiągnięcia Stadlera w zakresie napędów bezemisyjnych potwierdzają jego pozycję lidera?
  3. Jakie są kluczowe cechy techniczne i zasięg pojazdu RS ZERO?
RS Zero
RS Zero

Drugie publiczna prezentacja na świecie

Czechy są drugim krajem na świecie – po Niemczech – gdzie zaprezentowano innowacyjny pojazd RS ZERO. To w pełni zdekarbonizowany środek transportu kolejowego, który zademonstrował swoje zaawansowane możliwości podczas największego w kraju spotkania branżowego kolejnictwa, odbywającego się corocznie w Ostrawie. Ten nowoczesny pociąg może pracować zarówno na ogniwach wodorowych, jak i bateriach, stanowiąc zrównoważoną odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoją publiczne sieci transportowe w regionie Europy Środkowej.

– „Głęboko wierzę, że nasz RS ZERO może zastąpić pojazdy spalinowe i stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla modernizacji taboru na niezelektryfikowanych trasach w Czechach” – powiedział Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera. – „RS ZERO to pojazd zdolny do całkowicie bezemisyjnej pracy, wyróżniający się wyjątkową wszechstronnością – może kursować zarówno po zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Jestem bardzo zadowolony, że mogę dziś zaprezentować ten pojazd w Ostrawie.”

Kontekst czeski: potrzeba transformacji

Czechy, położone w sercu Europy Środkowej, posiadają gęstą i intensywnie eksploatowaną sieć kolejową. Mimo to, zaledwie 35% tej sieci jest obecnie zelektryfikowana. Na pozostałych liniach nadal kursują przestarzałe pojazdy z napędem dieslowskim, które wymagają wymiany.

– „Modernizacja taboru i infrastruktury kolejowej to kluczowy priorytet zarówno dla rządu Czech, jak i krajów sąsiednich. Istnieje wyraźna potrzeba zrównoważonych rozwiązań, które poprawiają efektywność finansową i chronią środowisko” – wyjaśnia Zdeněk Majer, przewodniczący rady nadzorczej Stadler Praga. – „RS ZERO jest ucieleśnieniem naszego zaangażowania w rozwój kolei – oferuje komfort, efektywność i poszanowanie dla przyrody, szczególnie na trasach bez sieci trakcyjnej. Jestem szczególnie dumny z udziału inżynierów z naszego oddziału w Pradze w tworzeniu tego przełomowego pojazdu. Mam nadzieję, że już wkrótce RS ZERO pojawi się na czeskich torach i przyczyni się do transformacji kolejnictwa w kraju” – podkreśla Majer.

RS Zero
RS Zero

Stadler: lider napędów bezemisyjnych

Stadler od lat jest światowym liderem w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych. Firma sprzedała już łącznie 299 pojazdów bezemisyjnych: 271 z napędem bateryjnym (FLIRT Akku) oraz 28 napędzanych wodorem (FLIRT H₂). Oba modele trafiły do Księgi Rekordów Guinnessa – FLIRT Akku przejechał 224 km na jednym ładowaniu, natomiast FLIRT H₂ pokonał aż 2803 km bez konieczności tankowania. Te osiągnięcia potwierdzają technologiczną dominację Stadlera i jego zaangażowanie w dostarczanie sprawdzonych rozwiązań ekologicznych, szczególnie w rejonach pozbawionych elektryfikacji.

Kluczowe cechy i dane techniczne RS ZERO:

  • Następca uznanego modelu RS1.
  • W pełni zdekarbonizowany system napędu, stworzony z myślą o trasach niezelektryfikowanych i częściowo zelektryfikowanych.
  • Dostępny w konfiguracjach jedno- lub dwuwagonowych, z miejscami siedzącymi dla maksymalnie 165 pasażerów.
  • Idealnie nadaje się do obsługi regionalnych połączeń o mniejszym natężeniu ruchu, oferując tryb hybrydowy – niskoemisyjny lub całkowicie bezemisyjny.
  • Zasięg: do 150 km na jednym ładowaniu akumulatorów lub nawet 800 km dzięki zaawansowanemu napędowi wodorowemu.

Prezentacja RS ZERO w Ostrawie to ważny krok w kierunku modernizacji transportu kolejowego w regionie, który ma szansę stać się wzorem dla krajów borykających się z niskim poziomem elektryfikacji i potrzebą redukcji emisji CO₂.

Komentarze